Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Test żarówek H4 - wszystkie żarówki wyglądają podobnie, ale każda świeci inaczej!

1 gru 16 15:20

Nieprzemyślany zakup żarówek do auta może się zemścić: marne żarówki nie tylko słabo świecą, lecz także psują lampy! Tym razem ofiarą testu 30 kompletów żarówek H4, wśród których znalazły się tzw. żarówki tuningowe, był sprzęt, który został użyty do badań

Udostępnij
0
Skomentuj

Nic nie zapowiadało katastrofy. Kolejne żarówki testowe uszeregowane w porządku alfabetycznym trafiały do reflektora na stanowisku pomiarowym. Procedura zawsze taka sama: montaż żarówki, wyświecenie (żarówka musi się wygrzać, zanim uzyska pełną sprawność), potem optymalne ustawienie reflektora w stosunku do urządzenia pomiarowego, pomiar, zapis wyniku – następny proszę! Przy analizie wyników okazało się jednak, że od pewnego momentu testowane żarówki, nawet modele podejrzewane o raczej dobrą jakość, powodowały nadmierne olśnienie.

Co się stało? Na szczęście w takich przypadkach śledztwo nie trwa długo – okazało się, że do połowy badań wyniki były poprawne, ale już 16. żarówka świeciła inaczej. Okazało się, że osiągi reflektora uległy pogorszeniu najpierw po włożeniu do niego niehomologowanej, niesprzedawanej oficjalnie przez autoryzowanego dystrybutora, teoretycznie przeznaczonej wyłącznie na azjatyckie rynki żarówki CoolBlue Hyper+, a ponowne gwałtowne obniżenie jego sprawności nastąpiło po zaświeceniu w nim kolejno dwóch żarówek PowerTec.

Uszkodzenie – gdy oglądamy reflektor – jest na pierwszy rzut oka niezauważalne, dopiero gdy się przyjrzeć, widać delikatne, naprawdę niewielkie okopcenie szkła i odbłyśnika. Sprawa staje się oczywista dopiero przy porównaniu testowego reflektora z fabrycznie nowym! Dla nas usterka, jakiej padliśmy ofiarą, to tylko podwójna robota – wszystkie pomiary trzeba było powtórzyć.

Ale i nauczka: żarówki, zwłaszcza „podejrzane”, wyświecamy poza reflektorem pomiarowym! Dla kierowców, nabywców żarówek jest to jednak ważne spostrzeżenie: już jednorazowy montaż żarówek „gorszego sortu” może popsuć nam reflektory – nikt w normalnych warunkach nie wyświeca przecież żarówki poza autem! Otwierasz pudełko, wymieniasz żarówki i jedziesz. Co gorsza, możemy nawet nie być świadomi, że coś złego się stało – delikatnego „zaparowania” lampy w samochodzie zaparkowanym przy ulicy nie sposób zauważyć, nawet jeśli oślepia bardziej niż dotychczas i gorzej oświetla drogę.

Nie tuninguj oświetlenia

W Polsce żarówek bez homologacji nie ma w oficjalnej ofercie szanujących się firm, jednak sprzedawcy sprzętu tuningowego i żarówkowych wynalazków starają się mieć w ofercie pełen asortyment. Napis „off road” na pudełku chińskich żarówek niczego nie załatwia zwłaszcza w sytuacji, gdy żarnik mijania nie ma 55 W, jak wynika z opisu na opakowaniu, lecz – przy napięciu 13,2 V – 85 W! Podobno w Chinach to normalne – napis na opakowaniu nie mówi o parametrach produktu, lecz o tym, jakie powinny być...

Tym razem, wybierając produkty do testu, sięgnęliśmy do głębokich zasobów internetu, a zwłaszcza sklepów na Allegro.pl. Wielkim powodzeniem w takich sklepach cieszą się żarówki sprzedawane jako produkty ‚no name”: na zdjęciu widzimy po prostu żarówkę bez pudełka, sprzedawcy nie podają nawet marki wyrobu. Kupujesz w ciemno, ale tanio – chętnych jest więcej niż na jakiekolwiek inne, „normalne” żarówki.

Przesyłka jest niespodzianką: albo znajdujemy w niej przyzwoicie opakowane (np. w blistry) żarówki z niebieską bańką i obietnicą dużej wydajności na opakowaniu, np. CarXpert, co jednak nie przesądza o ich jakości (z reguły niskiej cenie towarzyszą fatalne osiągi), albo dostajemy żarówkę w kartoniku, która w środku jest dodatkowo chroniona styropianową opaską.

W tym drugim przypadku najczęściej mamy do czynienia z odpadem, który przypływa do Polski bez opakowań – styropianowa opaska jest niezbędna, by chronić żarówki, które dopiero w trakcie pakowania w kartonik otrzymują markę i nazwę modelu. Spośród egzotycznych żarówek żadna nie świeciła choćby w przybliżeniu jak najtańszy, podstawowy produkt takich marek jak Philips, Osram czy Narva.

Test bez niespodzianek

Porzućcie wszelką nadzieję, że trafia się doskonała okazja kupna wyśmienitych żarówek za 3 zł od sztuki! Jeśli zależy wam na dobrym, a przynajmniej przyzwoitym oświetleniu drogi przed autem, nigdy, ale to nigdy nie wkładajcie do reflektora żarówek z silnie barwioną na niebieski kolor bańką i oferowanych w cenie standardowych żarówek uznanych producentów! Unikajcie taniej chińszczyzny (czasem z włoskimi napisami), zarówno tej oferowanej w hipermarketach, jak i w sklepach internetowych.

Jeśli musicie mieć żarówki tuningowe, niech to będą produkty markowe i koniecznie z homologacją. Nie liczcie też na to, że działanie reflektora halogenowego w waszym samochodzie poprawi zestaw ksenonów (również przetestowaliśmy taki produkt) albo zestaw emiterów diodowych. To mrzonki, nawet jeśli za „cudowny” zestaw zapłacicie kilkaset zł! Możecie natomiast poprawić oświetlenie, kupując markowe żarówki „wyżyłowane” – plus 100 czy np. plus 120 proc.

Zysk z wyżyłowania żarówki zależy jednak nie tylko od samej żarówki, lecz także od konstrukcji i wielkości reflektora. Do deklaracji producentów (np. plus 120 proc.) należy dodać słowo „nawet”. W praktyce reflektory z takimi żarówkami świecą trochę lepiej, ale warto mieć świadomość, że całkowity koszt to nie tylko wyższa cena żarówki, lecz także jej niższa trwałość.

Jeżeli realna trwałość dobrej żarówki standardowej typu H4 wynosi ok. 400 godzin, to żarówka wyżyłowana będzie pracować mniej więcej o połowę krócej. To samo dotyczy żarówek z niebieskim filtrem ochładzającym barwę emitowanego przez żarówkę światła – wymusza on „wyżyłowanie” żarnika, a zatem wyraźnie skraca jego trwałość.

Co warto wiedzieć o żarówkach

Im bardziej wysilona żarówka, tym krócej świeci. Trwałość żarówek typu H4 to 500-900 godzin przy napięciu 13,2 proc. Wzrost napięcia o 5 proc. powoduje skrócenie trwałości żarnika o połowę – przy 13,8 V podane wyżej wartości należy więc podzielić przez 2. Przy napięciu 14,4 V trwałość żarnika podaną w specyfikacji producentów należy podzielić przez 4. Prawidłowe napięcie w instalacji elektrycznej samochodu to 13,8-14,4 V.

Barwę emitowanego światła podaje się w kelwinach – to jednostka, która mówi o temperaturze barwowej. Im niższa wartość, tym cieplejsze światło, normalna żarówka halogenowa emituje światło o temperaturze ok. 3000 K. Światło o temperaturze barwowej powyżej 4000 K odbierane jest przez ludzkie oko jako chłodne lub – jak kto woli – niebieskie.

W przypadku aut, w których często przepalają się żarówki, można zastosować żarówki o wydłużonej trwałości. Z reguły wytwarzają one wyraźnie niższy strumień świetlny, co jednak jest kompensowane (zazwyczaj) wyższym napięciem w instalacji auta, które przepala żarówki. Im wyższe napięcie, tym więcej światła i niższa trwałość.

Podczas wymiany żarówki nie wolno dotykać szklanej bańki rękoma! Jeśli do tego dojdzie, należy przemyć bańkę wacikiem zwilżonym np. w alkoholu.

Uwaga na żarówki nieznanych producentów – rozgrzane potrafią eksplodować w kontakcie z cieczą, co zdarza się, jeśli reflektor nie jest do końca szczelny. Markowe żarówki z reguły nie pękają nawet spryskane wodą z bliskiej odległości (nie radzimy jednak tego sprawdzać).

Żarówki zawsze wymieniamy parami ze względu na różną temperaturę barwową i potencjalnie różną geometrię. Po wymianie warto wyregulować światła.

Chłodne światło jest uznawane za przyjazne dla osób starszych, zwłaszcza krótkowidzów. Jeśli jest go jednak za mało, straty wynikające z zastosowania „niebieskich” żarówek przewyższają korzyści.

Naszym zdaniem

Kupuję tylko markowe żarówki i każdemu sugeruję to samo. Podejrzanej chińszczyzny nie należy umieszczać w reflektorze, nawet jeśli byłaby rozdawana za darmo!

Sprawdź ceny żarówek w serwisie Skąpiec.pl!

Bosch Xenon Silver H7 12V 55W [Sprawdź cenę]

Osram Xenarc 35W P32d-2 (D2S) [Sprawdź cenę]

Philips X-tremeVision H4 P43t 2 szt. [Sprawdź cenę]

Osram H4 12V 60/55W P43t Night Breaker Unlimited [Sprawdź cenę]

Bosch Plus 90 H7 12V 55W (2 szt.) [Sprawdź cenę]

Osram standardowa żarówka halogenowa H7 [Sprawdź cenę]

Osram Night Breaker H7 [Sprawdź cenę]

Philips X-treme Vision Plus 130% H4 12V 60/55W (2 szt.) [Sprawdź cenę]

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Piotr Szypulski / Auto Świat, Piotr Szypulski / Auto Świat

Test żarówek H4 - wszystkie żarówki wyglądają podobnie, ale każda świeci inaczej!

Nigdy nie jest tak, że reflektor świeci za dobrze, zwłaszcza jeśli kierowca ma słaby wzrok. Jest jednak zasadnicza różnica pomiędzy oświetleniem słabym, przeciętnym a bardzo dobrym. Żarówki mają duże znaczenie i najłatwiej je zmienić!

Test żarówek H4 - wszystkie żarówki wyglądają podobnie, ale każda świeci inaczej! (slajd 1 z 32)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego