CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.244.354.031.76
Średnio4.494.694.262.00
Najdrożej4.804.994.762.24

Test żarówek H4 - wszystkie żarówki wyglądają podobnie, ale każda świeci inaczej!

1 gru 16 15:20
Udostępnij
0
Skomentuj

Nieprzemyślany zakup żarówek do auta może się zemścić: marne żarówki nie tylko słabo świecą, lecz także psują lampy! Tym razem ofiarą testu 30 kompletów żarówek H4, wśród których znalazły się tzw. żarówki tuningowe, był sprzęt, który został użyty do badań

Nic nie zapowiadało katastrofy. Kolejne żarówki testowe uszeregowane w porządku alfabetycznym trafiały do reflektora na stanowisku pomiarowym. Procedura zawsze taka sama: montaż żarówki, wyświecenie (żarówka musi się wygrzać, zanim uzyska pełną sprawność), potem optymalne ustawienie reflektora w stosunku do urządzenia pomiarowego, pomiar, zapis wyniku – następny proszę! Przy analizie wyników okazało się jednak, że od pewnego momentu testowane żarówki, nawet modele podejrzewane o raczej dobrą jakość, powodowały nadmierne olśnienie.

Co się stało? Na szczęście w takich przypadkach śledztwo nie trwa długo – okazało się, że do połowy badań wyniki były poprawne, ale już 16. żarówka świeciła inaczej. Okazało się, że osiągi reflektora uległy pogorszeniu najpierw po włożeniu do niego niehomologowanej, niesprzedawanej oficjalnie przez autoryzowanego dystrybutora, teoretycznie przeznaczonej wyłącznie na azjatyckie rynki żarówki CoolBlue Hyper+, a ponowne gwałtowne obniżenie jego sprawności nastąpiło po zaświeceniu w nim kolejno dwóch żarówek PowerTec.

Uszkodzenie – gdy oglądamy reflektor – jest na pierwszy rzut oka niezauważalne, dopiero gdy się przyjrzeć, widać delikatne, naprawdę niewielkie okopcenie szkła i odbłyśnika. Sprawa staje się oczywista dopiero przy porównaniu testowego reflektora z fabrycznie nowym! Dla nas usterka, jakiej padliśmy ofiarą, to tylko podwójna robota – wszystkie pomiary trzeba było powtórzyć.

Ale i nauczka: żarówki, zwłaszcza „podejrzane”, wyświecamy poza reflektorem pomiarowym! Dla kierowców, nabywców żarówek jest to jednak ważne spostrzeżenie: już jednorazowy montaż żarówek „gorszego sortu” może popsuć nam reflektory – nikt w normalnych warunkach nie wyświeca przecież żarówki poza autem! Otwierasz pudełko, wymieniasz żarówki i jedziesz. Co gorsza, możemy nawet nie być świadomi, że coś złego się stało – delikatnego „zaparowania” lampy w samochodzie zaparkowanym przy ulicy nie sposób zauważyć, nawet jeśli oślepia bardziej niż dotychczas i gorzej oświetla drogę.

Nie tuninguj oświetlenia

W Polsce żarówek bez homologacji nie ma w oficjalnej ofercie szanujących się firm, jednak sprzedawcy sprzętu tuningowego i żarówkowych wynalazków starają się mieć w ofercie pełen asortyment. Napis „off road” na pudełku chińskich żarówek niczego nie załatwia zwłaszcza w sytuacji, gdy żarnik mijania nie ma 55 W, jak wynika z opisu na opakowaniu, lecz – przy napięciu 13,2 V – 85 W! Podobno w Chinach to normalne – napis na opakowaniu nie mówi o parametrach produktu, lecz o tym, jakie powinny być...

Tym razem, wybierając produkty do testu, sięgnęliśmy do głębokich zasobów internetu, a zwłaszcza sklepów na Allegro.pl. Wielkim powodzeniem w takich sklepach cieszą się żarówki sprzedawane jako produkty ‚no name”: na zdjęciu widzimy po prostu żarówkę bez pudełka, sprzedawcy nie podają nawet marki wyrobu. Kupujesz w ciemno, ale tanio – chętnych jest więcej niż na jakiekolwiek inne, „normalne” żarówki.

Przesyłka jest niespodzianką: albo znajdujemy w niej przyzwoicie opakowane (np. w blistry) żarówki z niebieską bańką i obietnicą dużej wydajności na opakowaniu, np. CarXpert, co jednak nie przesądza o ich jakości (z reguły niskiej cenie towarzyszą fatalne osiągi), albo dostajemy żarówkę w kartoniku, która w środku jest dodatkowo chroniona styropianową opaską.

W tym drugim przypadku najczęściej mamy do czynienia z odpadem, który przypływa do Polski bez opakowań – styropianowa opaska jest niezbędna, by chronić żarówki, które dopiero w trakcie pakowania w kartonik otrzymują markę i nazwę modelu. Spośród egzotycznych żarówek żadna nie świeciła choćby w przybliżeniu jak najtańszy, podstawowy produkt takich marek jak Philips, Osram czy Narva.

Test bez niespodzianek

Porzućcie wszelką nadzieję, że trafia się doskonała okazja kupna wyśmienitych żarówek za 3 zł od sztuki! Jeśli zależy wam na dobrym, a przynajmniej przyzwoitym oświetleniu drogi przed autem, nigdy, ale to nigdy nie wkładajcie do reflektora żarówek z silnie barwioną na niebieski kolor bańką i oferowanych w cenie standardowych żarówek uznanych producentów! Unikajcie taniej chińszczyzny (czasem z włoskimi napisami), zarówno tej oferowanej w hipermarketach, jak i w sklepach internetowych.

Jeśli musicie mieć żarówki tuningowe, niech to będą produkty markowe i koniecznie z homologacją. Nie liczcie też na to, że działanie reflektora halogenowego w waszym samochodzie poprawi zestaw ksenonów (również przetestowaliśmy taki produkt) albo zestaw emiterów diodowych. To mrzonki, nawet jeśli za „cudowny” zestaw zapłacicie kilkaset zł! Możecie natomiast poprawić oświetlenie, kupując markowe żarówki „wyżyłowane” – plus 100 czy np. plus 120 proc.

Zysk z wyżyłowania żarówki zależy jednak nie tylko od samej żarówki, lecz także od konstrukcji i wielkości reflektora. Do deklaracji producentów (np. plus 120 proc.) należy dodać słowo „nawet”. W praktyce reflektory z takimi żarówkami świecą trochę lepiej, ale warto mieć świadomość, że całkowity koszt to nie tylko wyższa cena żarówki, lecz także jej niższa trwałość.

Jeżeli realna trwałość dobrej żarówki standardowej typu H4 wynosi ok. 400 godzin, to żarówka wyżyłowana będzie pracować mniej więcej o połowę krócej. To samo dotyczy żarówek z niebieskim filtrem ochładzającym barwę emitowanego przez żarówkę światła – wymusza on „wyżyłowanie” żarnika, a zatem wyraźnie skraca jego trwałość.

Co warto wiedzieć o żarówkach

Im bardziej wysilona żarówka, tym krócej świeci. Trwałość żarówek typu H4 to 500-900 godzin przy napięciu 13,2 proc. Wzrost napięcia o 5 proc. powoduje skrócenie trwałości żarnika o połowę – przy 13,8 V podane wyżej wartości należy więc podzielić przez 2. Przy napięciu 14,4 V trwałość żarnika podaną w specyfikacji producentów należy podzielić przez 4. Prawidłowe napięcie w instalacji elektrycznej samochodu to 13,8-14,4 V.

Barwę emitowanego światła podaje się w kelwinach – to jednostka, która mówi o temperaturze barwowej. Im niższa wartość, tym cieplejsze światło, normalna żarówka halogenowa emituje światło o temperaturze ok. 3000 K. Światło o temperaturze barwowej powyżej 4000 K odbierane jest przez ludzkie oko jako chłodne lub – jak kto woli – niebieskie.

W przypadku aut, w których często przepalają się żarówki, można zastosować żarówki o wydłużonej trwałości. Z reguły wytwarzają one wyraźnie niższy strumień świetlny, co jednak jest kompensowane (zazwyczaj) wyższym napięciem w instalacji auta, które przepala żarówki. Im wyższe napięcie, tym więcej światła i niższa trwałość.

Podczas wymiany żarówki nie wolno dotykać szklanej bańki rękoma! Jeśli do tego dojdzie, należy przemyć bańkę wacikiem zwilżonym np. w alkoholu.

Uwaga na żarówki nieznanych producentów – rozgrzane potrafią eksplodować w kontakcie z cieczą, co zdarza się, jeśli reflektor nie jest do końca szczelny. Markowe żarówki z reguły nie pękają nawet spryskane wodą z bliskiej odległości (nie radzimy jednak tego sprawdzać).

Żarówki zawsze wymieniamy parami ze względu na różną temperaturę barwową i potencjalnie różną geometrię. Po wymianie warto wyregulować światła.

Chłodne światło jest uznawane za przyjazne dla osób starszych, zwłaszcza krótkowidzów. Jeśli jest go jednak za mało, straty wynikające z zastosowania „niebieskich” żarówek przewyższają korzyści.

Naszym zdaniem

Kupuję tylko markowe żarówki i każdemu sugeruję to samo. Podejrzanej chińszczyzny nie należy umieszczać w reflektorze, nawet jeśli byłaby rozdawana za darmo!

Sprawdź ceny żarówek w serwisie Skąpiec.pl!

Bosch Xenon Silver H7 12V 55W [Sprawdź cenę]

Osram Xenarc 35W P32d-2 (D2S) [Sprawdź cenę]

Philips X-tremeVision H4 P43t 2 szt. [Sprawdź cenę]

Osram H4 12V 60/55W P43t Night Breaker Unlimited [Sprawdź cenę]

Bosch Plus 90 H7 12V 55W (2 szt.) [Sprawdź cenę]

Osram standardowa żarówka halogenowa H7 [Sprawdź cenę]

Osram Night Breaker H7 [Sprawdź cenę]

Philips X-treme Vision Plus 130% H4 12V 60/55W (2 szt.) [Sprawdź cenę]

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (92)

No photo
No photo ~Moje orginalne są nie lepsze Użytkownik anonimowy
~Moje orginalne są nie lepsze :
No photo ~Moje orginalne są nie lepsze Użytkownik anonimowy
Ja napiszę tak: mam światła FullLED w Toyota Auris. Klosze pokrywają się lodem już przy -3 st i światło zaczyna się rozprzestrzeniać wszędzie, ale nie na drogę. Oślepiam wszystkich użytkowników dróg. Muszę bardzo często zeskrobywać lód, który jest grubszy niż same klosze w lampach, ryzykując, że ktoś na mój samochód najedzie i będą ranni lub zabici. Światła kosztowały ponad 900 Euro i reklamacja nic nie daje. Toyota zapiera się, że wyprodukowali lampy zgodnie z homologacją i klient powinien brać pod uwagę, że lampy tego typu są zimne i będą przysparzać kłopotów użytkownikom... To dopiero są żarty z użytkowników dróg. Sprzedawca Cię zapewnia o superlatywach nowej technologii, a ona może Cię lub innych zabić. Pięknie.
31 gru 16 15:49 | ocena: 89%
Liczba głosów:64
89%
11%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~testowałem różne...najlepsze normalne Użytkownik anonimowy
~testowałem różne...najlepsze normalne :
No photo ~testowałem różne...najlepsze normalne Użytkownik anonimowy
Powinno się zabronić sprzedaży ksenonowych zestawów HID jakichkolwiek. Otóż nie dość że taki zestaw to niczym podpis: "jestem bezmyślnym klaunem w oświetlonym cyrku" to każdy taki zestaw oślepia i z przeciwka i poprzednika w lusterku nie dając przy tym znaczących korzyści na drodze. Taki zestaw miałby sens w aucie z autopoziomowaniem i oczyszczaniem klosza reflektorów. Ale to logiczne że wówczas miałby fabryczne xenony.
Ostatnio pojawiły się zestawy LED Cree to już taki homologowany chyba jest lepszy.
Co do żarówek już dawno udowodniono że każda barwiona świeci słabiej, a jedynie modyfikacja żarnika sprawia wzmocnienie świecenia, ale wtedy skraca się żywotność żarówki...czasem nawet do 3 miesięcy. Oczywiście cała sztuka i tajemnica komu uda się znaleźć "złoty środek".
Najlepsze są bezbarwne, markowe i sprawdzone i co najwyżej 30% więcej światła, a 50%?...czasem świecą jak 30%. Podobno to 100% i więcej czasem to tylko "marketing".
Sztuka polega na odległości oświetlenia drogi i dobrym kącie światła. Co z tego jak żarówka "wali" niczym spawarka tuż przed autem, a dalej "czarna magia".
I właśnie tym którym to się udaje mają najlepsze żarówki.
17 gru 16 12:10 | ocena: 88%
Liczba głosów:64
88%
13%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Adi Użytkownik anonimowy
~Adi :
No photo ~Adi Użytkownik anonimowy
Zestaw HID H4 (palniki wyładowcze) cena 140 zł/komplet
Zestaw palników wyładowczych z przesłonką, pasujących w miejsce żarówek H4 plus przetwornice o mocy 25 W. Mnóstwo światła w powietrzu, mało na drodze. Powinni za to zamykać!
Ocena - 0 punktów teraz juz wiem co za ufo za mną jechało pewnie miał coś takiego zamontowane , normalnie widzialem swe odbicie jak cień na tle jadacego przede mną tira aż zwolnilem i dalem się wyprzedzić .
2 gru 16 08:51 | ocena: 90%
Liczba głosów:84
90%
10%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~szczelne to szyby auta Użytkownik anonimowy
~szczelne to szyby auta
No photo ~szczelne to szyby auta Użytkownik anonimowy
do ~ollon:
No photo ~ollon Użytkownik anonimowy
17 gru 16 08:29 użytkownik ~ollon napisał
Panie redaktorze. . . nie ma szczelnych lamp bo by je rozsadzilo , 99% ma odpowietrznik czyli rurke gdzies z tylu obudowy. . .
Słuszna uwaga...poza tym odpowietrzenie usuwa także parę wodną. Zaparowane ale ładne i całe klosze to właśnie te "szczelne".
Mądra konstrukcja sprawia że woda nie ma prawa się dostać, a klosz nie parować. Chyba że sam klosz jest uszkodzony lub rozszczelniony, ale z obwodem obudowy.
Każdy czasem niepokojąco zdziwił się że na jego kloszu pojawiła się rano na zimnym rosa, ale po chwili jazdy ze światłami zniknęła i nawet po deszczu czy myciu auta jej nie było. Tak działa właśnie przewietrzanie lampy.
17 gru 16 12:26 | ocena: 75%
Liczba głosów:12
75%
25%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Wacio Użytkownik anonimowy
~Wacio :
No photo ~Wacio Użytkownik anonimowy
Trwałość 900 godzin, hahahahahahahahahaha to może mają te w teście. Pamiętam jak kilkanaście lat temu w Tico po roku użytkowania spaliły mi się dwie żarówki Phillipsa. Założyłem dwie kupione na stacji benzynowej Thungsramy (czy jakoś tak) i po następnych kilkunastu latach poszły z samochodem na złom. Żarówki o trwałości 900 godzin to nie założyłbym nawet gdyby mi za to płacili bo by mi się nie chciało.
4 gru 16 21:25 | ocena: 84%
Liczba głosów:44
84%
16%
| odpowiedzi: 3
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Pancio Użytkownik anonimowy
~Pancio :
No photo ~Pancio Użytkownik anonimowy
Prawda jest taka... im wiekszy odblysnik tym wiecej swiatla odbije z emitujacej do zarowki. Posiadam duze reflektory i zalozylem do nich zarowki tungsrama 90/100 W. Po znalezieniu Filipsa +30% wywalilem setki i okazalo sie iz filips emituje duzo wiecej swiatla!!! Setki tylko wygrzewaja gniazda mocowan i psuja odblysniki. Osobiscie wlasnie filipsy +30% polecam ... w dobrej cenie,godne warunki jakosciowe... duzy obszar oswietlonej drogi...w pelni ustawialne. nie wzialem ani grosza za reklame... to jest opinia wynikajaca z doswiadczenia korzystajac z tych zarowek. Z czystym sumieniem polecam!!
4 gru 16 21:10 | ocena: 63%
Liczba głosów:35
63%
37%
| odpowiedzi: 4
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~belkot Użytkownik anonimowy
~belkot :
No photo ~belkot Użytkownik anonimowy
Współcześnie zakup determinuje CENA.H4 to naprawdę optymalne żarówki do pojazdów.Trzeba być idiotą , żeby dawać się okradać przez takie firmy jak n.p. Toyota , której dealerzy w naszym kraju sprzedają jedno-żarnikowe żarówki (światło mijania , Lexus) za 560 PLN/szt..Zaznaczam , że Lexus nie jest synonimem luksusu(przynajmniej nie dla wszystkich).
4 gru 16 23:34 | ocena: 84%
Liczba głosów:43
84%
16%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Dawid und Goliat Użytkownik anonimowy
~Dawid und Goliat
No photo ~Dawid und Goliat Użytkownik anonimowy
do ~Moje orginalne są nie lepsze:
No photo ~Moje orginalne są nie lepsze Użytkownik anonimowy
31 gru 16 15:49 użytkownik ~Moje orginalne są nie lepsze napisał
Ja napiszę tak: mam światła FullLED w Toyota Auris. Klosze pokrywają się lodem już przy -3 st i światło zaczyna się rozprzestrzeniać wszędzie, ale nie na drogę. Oślepiam wszystkich użytkowników dróg. Muszę bardzo często zeskrobywać lód, który jest grubszy
Witaj w UE, gdzie ,,bezpieczenstwo,, za nasza kase nas krzywdzi. To ewidentny przyklad na to, ze politycy UE siedza w kieszeniach koncernow! Niby udaja ze Nas chronia, dbaja o Nas, ale chemia w zarciu i niebezpieczny czynnik w klimie to nie problem.
31 gru 16 18:57 | ocena: 92%
Liczba głosów:13
92%
8%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~tom Użytkownik anonimowy
~tom
No photo ~tom Użytkownik anonimowy
do ~Bart:
No photo ~Bart Użytkownik anonimowy
1 gru 16 16:09 użytkownik ~Bart napisał
Tylko stare trupy mają jeszcze oswietlenie opartą o technologię h4 większość samochodów na drogach ma już h7 więc po co taki test chyba że dla klasyków
w czym ta h7 jest lepsza od h4, ze ma jeden zarnik i stosuje sie ja w lampach pojedynczych, a h4 ma 2 zarniki i stosuje sie je w lampach zespolonych?
4 gru 16 11:52 | ocena: 100%
Liczba głosów:32
100%
0%
| odpowiedzi: 3
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~normalny Użytkownik anonimowy
~normalny
No photo ~normalny Użytkownik anonimowy
do ~Adi:
No photo ~Adi Użytkownik anonimowy
2 gru 16 08:51 użytkownik ~Adi napisał
Zestaw HID H4 (palniki wyładowcze) cena 140 zł/komplet
Zestaw palników wyładowczych z przesłonką, pasujących w miejsce żarówek H4 plus przetwornice o mocy 25 W. Mnóstwo światła w powietrzu, mało na drodze. Powinni za to zamykać!
Ocena - 0 punktów teraz ju
Palnik to się montuje do pica ,bo tom przynajmniej nikogo nie oślepi i nie spowoduje zaćmy !!!!!!!!!!!! a stosowanie tego badziewia w samochodach jest zakazane.
17 gru 16 12:23 | ocena: 100%
Liczba głosów:10
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Piotr Szypulski / Auto Świat, Piotr Szypulski / Auto Świat

Test żarówek H4 - wszystkie żarówki wyglądają podobnie, ale każda świeci inaczej!

Nigdy nie jest tak, że reflektor świeci za dobrze, zwłaszcza jeśli kierowca ma słaby wzrok. Jest jednak zasadnicza różnica pomiędzy oświetleniem słabym, przeciętnym a bardzo dobrym. Żarówki mają duże znaczenie i najłatwiej je zmienić!

Test żarówek H4 - wszystkie żarówki wyglądają podobnie, ale każda świeci inaczej! (slajd 1 z 32)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego