Bez zapoznania się z konstrukcją starego reflektora możemy udać się po nową lampę tylko do autoryzowanej stacji obsługi (i to nie każdej marki). Tam będziemy musieli podać albo numer identyfikacyjny VIN samochodu albo (w wypadku niektórych aut) tzw. numer na części zamienne.

Reflektor do auta - obejrzyj dokładnie zanim kupisz

Wielu producentów montowało (i montuje) w jednym modelu auta reflektory bardzo różniące się pod względem konstrukcyjnym (choć niekiedy mające podobny wygląd), a także wzorniczym. Zależy to od wersji wyposażeniowej, zamówionych przez nabywcę opcji, rynku, na który przeznaczony był dany egzemplarz, oraz innych przyczyn znanych tylko wytwórcom.

Warto podkreślić, że nawet zakupy w ASO nie dają stuprocentowej pewności, że wszystko będzie pasować. A na katalogach producentów zamienników zupełnie nie można polegać. Zazwyczaj uwzględniają one tylko najpopularniejsze wersje samochodów i stosowanych w nich lamp. A całą sprawę komplikują dodatkowo modernizacje i face liftingi.

Co więc musimy zrobić, by po zakupie jednej lampy nie okazało się, że różni się ona od tej znajdującej się z drugiej strony samochodu? Otóż trzeba zapoznać się z jej konstrukcją tak, by w razie potrzeby móc ocenić, czy zaproponowany nam reflektor będzie pasował do naszego auta.

Reflektor do auta - sprawdź jego budowę

Zacznijmy od budowy reflektora. Przede wszystkim dość podobnie wyglądające lampy mogą mieć konstrukcję jednokomorową (do żarówki dwuwłóknowej H4) i dwukomorową (do żarówek jednowłóknowych, np. H1 czy też H7). Dotyczy to w szczególności wielu samochodów francuskich, ale także np. Audi A3 z drugiej połowy lat 90.

Dość często zdarza się również (dobry przykład to Skoda Octavia), że reflektory główne występują w wersji ze zintegrowanymi światłami przeciwmgielnymi oraz bez takich świateł. Jednak nawet ten sam zestaw żarówek nie gwarantuje wcale, że lampy będą identyczne. Różna bywa bowiem również konstrukcja systemu optycznego – oprócz tradycyjnego odbłyśnika w lampie może znajdować się soczewkowy system projekcyjny (tzw. reflektory projektorowe).

Na tym nie koniec. W zależności od wersji występują też odmienne wzory na szkle reflektora. Łatwo uchwycić różnicę między tradycyjnym reflektorem o szkle ryflowanym a lampą ze szkłem określanym najczęściej jako „krystalicznie przezroczyste”. Ale bywa też, że różnice nie są widoczne na pierwszy rzut oka, za to dostrzega się je, kiedy reflektor zostanie zamontowany w aucie, w którym jest już podobny, a jednak nieco inny.

Oddzielna sprawa to oczywiście reflektory ksenonowe. Nie wystarczy bynajmniej wiedzieć, że ma się w aucie właśnie takie. Lampy ksenonowe również występują w różnych układach żarówek i palników wysokonapięciowych (na przykład w układzie: ksenon do świateł mijania i żarówka H7 do świateł długich) oraz w różnych wykonaniach (np. w wersji zwykłej oraz droższej, skrętnej, przeznaczonej do aut wyposażonych w funkcję tzw. doświetlania zakrętów).

Kupując reflektor główny, nie wolno zapomnieć o systemie ustawiania świateł

Zdecydowana większość współczesnych pojazdów wyposażona jest w elektryczny korektor ustawienia. Jednak w starszych autach to udogodnienie występowało jedynie w droższych wersjach, w tańszych wystarczyć musiała regulacja manualna.

Przy okazji warto dodać, że reflektory w obu wersjach oferują zazwyczaj ci producenci części zamiennych, którzy są też dostawcami do tzw. pierwszego montażu (m.in. Valeo, Hella). Inni dostawcy sprzedają najczęściej lampy z regulacją manualną, którą można zdemontować, by zamiast niej dołączyć moduł regulacji elektrycznej.

Różnice dotyczyć mogą również detali wyglądu zewnętrznego innych niż wzór szkła reflektora głównego. Najczęstsza to barwa szkła zintegrowanej lampy kierunkowskazów (dotyczy to oczywiście reflektorów wyposażonych w taką lampę). Niektóre lampy występują również w odmianie ze srebrzystym (chromowym) wykończeniem wnętrza klosza oraz z wykończeniem w kolorze czarnym.

Reflektor do auta - Renault Megane 03/99-08/02

Reflektor do Renault Megane’a I po restylingu (Phase II) występuje w dwóch zasadniczych odmianach. Pierwsza z nich to wersja jednokomorowa, przeznaczona do współpracy z żarówką H4. Jeśli ktoś o tym wie, to odróżni taką lampę od dwukomorowej na pierwszy rzut oka. Jeśli nie, łatwo o pomyłkę, bowiem klosze obu reflektorów wyglądają dość podobnie.

Na dokładniejsze informacje na opakowaniu nie ma co liczyć – na temat budowy reflektora nie dowiemy się niczego, gdyż oba produkty odróżnia tylko numer części zamiennej (a co więcej, mały rysunek lampy umieszczony na kartce informacyjnej zdaje się sugerować, że jest ona dwukomorowa). Reflektor przeznaczono do współpracy z elektrycznym korektorem położenia świateł. Zespół ten sprzedawany jest jednak jako oddzielna część zamienna. Jeśli więc został uszkodzony, np. w wyniku kolizji (lepiej to sprawdzić, zanim udamy się na zakupy), to do 413 zł za lampę dojdzie jeszcze 137 zł (wszystkie ceny podajemy z katalogu Intercarsu).

Reflektor do auta - Renault Megane 03/99-08/02

W drugim wykonaniu reflektor do Mégane’a I po restylingu ma dwie komory, gdyż zaprojektowany został do wyposażenia w dwie żarówki jednowłóknowe. Co ciekawe, nie są one takie same – w odpowiednich gniazdach zamontować trzeba żarówkę typu H1 (do świateł drogowych) oraz drugą typu H7 (do świateł mijania). Wbrew pozorom lampa dwukomorowa wcale nie jest od jednokomorowej droższa, ale tańsza – w sieci Intercars kosztuje 317 zł (porównujemy oczywiście ceny części wytwarzane przez tego samego producenta – firmę Valeo).

Podobnie jak w wypadku odmiany jednokomorowej, elektrycznego korektora ustawienia świateł nie ma w zestawie – trzeba go kupić za 137 zł. To jest zresztą regułą w wypadku tego reflektora – także inni producenci części zamiennych oferują go bez modułu elektrycznej regulacji ustawienia. Na szczęście nie ma problemów z wbudowanymi lampami kierunkowskazów, które we wszystkich wersjach pojazdu miały bezbarwne, prążkowane klosze.

Reflektor do auta - Volvo S40 (1995-99)

Bardzo trudne zadanie stoi przed kupującymi reflektor główny do Volvo S40 wytwarzanego w latach 1995-2003. Model ten był kilkakrotnie poddawany modernizacjom, podczas których zmieniano także jego oświetlenie. W autach z różnych okresów produkcji można więc znaleźć lampy o szkle ryflowanym i gładkim (krystalicznie przezroczystym), jednokomorowe i dwukomorowe, wreszcie ze srebrzystymi (koloru chromu) i czarnymi elementami dekoracyjnymi.

Dodatkowa trudność polega na tym, że przyporządkowanie właściwego reflektora do konkretnego pojazdu możliwe jest chyba tylko w ASO Volvo – wystarczy przejrzeć internetowe katalogi producentów oświetlenia, by przekonać się, że podawane przez nich informacje dotyczące przeznaczenia rozmaitych lamp (okresy produkcji) różnią się od siebie bardzo istotnie. Na zdjęciach widzimy lampę jednokomorową (do żarówki H4), ze szkłem ryflowanym, stosowaną w samochodach z pierwszego okresu produkcji.

Reflektor do auta - różne pomysły na regulację świateł

  • Nissan Primera - reflektor do Nissana Primery występuje tylko w wersji do regulacji elektrycznej. Większość producentów dostarcza go bez silniczka, ale w katalogu Helli można znaleźć wersję weń wyposażoną, a także sam silniczek jako oddzielną część zamienną.
  • Skoda Octavia - reflektor Skody Octavii występuje w wersjach: ksenonowej (D2S/H1/H3) oraz klasycznej ze światłem przeciwmgielnym lub bez niego (H4/H3 lub tylko H4). Co rzadkie, odmianę z wbudowanym silniczkiem ustawienia świateł oferuje kilku producentów.
  • Volkswagen Vento - reflektor do Volkswagena Vento (żarówka H4) ma konstrukcję pozwalającą na montaż zarówno w autach z elektryczną regulacją ustawienia świateł, jak i bez tej regulacji. Zamiast mechanizmu korektora ręcznego należy wpiąć w lampę silniczek korektora.

Reflektor do auta - oznaczenia typu reflektora

  • B - przeciwmgłowy
  • RL - do jazdy dziennej
  • C - mijania
  • R - drogowy
  • CR - mijania i drogowy
  • C/R - mijania lub drogowy.

Na reflektorach składających się z kilku lamp różnego przeznaczenia umieszczane są oznaczenia wszystkich lamp składowych.

Reflektor do auta - dopuszczenie do ruchu

Znak homologacji to duża litera E zamknięta wraz z liczbą w okręgu. Liczba ta wskazuje kraj, w którym badano zgodność z obowiązującymi przepisami i który wystawił atest. Liczba po prawej stronie kółka lub pod nim to numer atestu, przy czym pierwsze dwie cyfry (np. 01) wskazują na tzw. regulamin badań.

Reflektor do auta - reflektor światła drogowego

Jeżeli reflektor emituje światło drogowe, to jego siła (światłość) zakodowana jest za pomocą wartości liczbowej. Stosowane są oznaczenia: 10; 12,5; 17,5; 20; 25, 27,5; 30 i 37,5. Suma siły światła uruchomionych jednocześnie reflektorów świateł drogowych nie może przekraczać wartości 75.

Reflektor do auta - po co kupować starocie?

Z czystej ciekawości odwiedzam czasem giełdy samochodowe. Muszę przyznać, że dziwi mnie zainteresowanie, jakim cieszą się używane elementy oświetleniowe, w tym przede wszystkim reflektory główne. Rozumiem, że dobrze jest kupić oryginalny element blacharski, na przykład maskę czy drzwi, jeśli tylko nie są skorodowane. Jednak używany, 10-letni reflektor to coś zupełnie innego niż część nowa.

Na skutek matowienia odbłyśnika jego skuteczność świetlna jest dużo mniejsza – to po prostu nieuniknione. Dziś nie ma już najmniejszego problemu z zakupem nowych reflektorów do zdecydowanej większości samochodów, zarówno obecnie produkowanych, jak i starszych. W katalogu Intercarsu są przy tym i wyroby producentów dostarczających lampy do pierwszego montażu i naprawdę niedrogie zamienniki innych firm.