Auto Świat Używane Volvo S40 - Prestiżowe, solidne i trwałe

Przez wiele lat samochody Volvo miały łatwo rozpoznawalną, charakterystyczną stylistykę, nadwozia o wysokiej funkcjonalności i były nadzwyczaj trwałe. Czyli miały wszystko to, co na rynku wtórnym jest szczególnie cenione.

Czy jednak auto dzielące m.in. płytę podłogową, elementy zawieszenia i niektóre silniki z jednym z najpopularniejszych modeli na świecie – Focusem – można nazwać niebanalnym?

Zdecydowanie tak! Dzięki wykorzystaniu podzespołów z kompaktowego Forda użytkownicy mogą liczyć na łatwiejszą i tańszą eksploatację – niektóre części silnikowe lub podwoziowe są współzamienne z Focusem.

Volvo S40 to dobra oferta dla kierowcy, który przedkłada prestiż nad litry w bagażniku

Jednak nadwozie tylko opiera się na rozwiązaniach Forda – tak naprawdę nie jest przestylizowaną konstrukcją, lecz całkiem inną. Czym charakteryzuje się karoseria S40? To klasyczny sedan, który gabarytami idealnie wpisuje się w segment aut kompaktowych.

W zestawieniu z wieloma konkurentami nadwozie okazuje się jednak… zwyczajnie ciasne. Można to odczuć np. podczas porównywania szerokości kabiny (trzy osoby z tyłu na pewno nie będą miały komfortowo) bądź ilości przestrzeni nad głowami.

404-litrowy bagażnik z małym lukiem załadunkowym i niezbyt obszernym otworem powstałym po złożeniu kanapy również nie przekonuje. Gdzie zatem odnajdziecie zalety nadwozia? Przede wszystkim są to: wysoka jakość wykończenia, dobre wyposażenie i ciekawa stylistyka z atrakcyjnymi detalami, takimi jak np. cienka konsola centralna ze schowkiem z tyłu.

Kto jednak upierałby się przy przewożeniu rzeczy, powinien rozejrzeć się za bliźniaczym kombi - V50 ma nieco tylko większy bagażnik, ale znacznie bardziej funkcjonalny, dodatkowo oferuje więcej przestrzeni nad głowami z tyłu (inaczej poprowadzony dach).

Warto poświęcić chwilę na wybór odpowiedniej jednostki. Podstawowe 4-cylindrowe benzyniaki (konstrukcje Forda) są trochę zbyt słabe i nie pasują do limuzyny (poza wariantem 2.0, który jednak zadebiutował znacznie później).

Odmiany 2.4 i 2.5T okazują się ciekawe, ale szczelnie wypełniają komorę i sporo palą. Może więc diesle? Zdecydowanie tak, szczególnie wersja 2.0 – podobnie jak w przypadku 1.6 jej korzeni należy szukać w PSA, ale to akurat zaleta.

Mniejszy motor zapewnia gorsze osiągi, poza tym „wsławił się” usterkami rozrządu. Wersja 2.4 to udana 5-cylindrówka Volvo. Warto uważać na skrzynie automatyczne, gdyż często potrafią płatać dość kosztowne w naprawie figle. Takie przekładnie nie występowały jednak w połączeniu z 2.0D.

Wybierając serwis, warto sprawdzić ofertę autoryzowanych stacji Volvo. Koniecznie zapytajcie w nich o program Volvo 4 plus – system rabatów na części i robociznę dla właścicieli starszych aut. Pozwala obniżyć np. koszt sprzęgła z wymianą (w dieslu 2.0D) z 4300 na 2700 zł.

To również niemała kwota, ale zrezygnowanie z usług ASO pozwoli ją jeszcze obniżyć – polecamy punkty wyspecjalizowane w obsłudze Volvo. Zakup S40 oznacza wydatek co najmniej o 30 proc. wyższy niż na Focusa w tym samym wieku (S40 – od 18 000 zł, Focus – od 12 000 zł).

Volvo S40
Volvo S40ACZ / newspix.pl

Nasz ekspert radzi

Eksploatacja Volvo nie powinna być uciążliwa, szczególnie gdy zdecydujecie się na wariant 2.0D z rozsądnym przebiegiem (awarie zazwyczaj zaczynają się pojawiać powyżej 150 tys. km).

Volvo S40 eksploatacja

Drobne usterki osprzętu jednostki napędowej (np. tłumika drgań skrętnych w kole pasowym lub układu wtryskowego), luzy w podwoziu (np. wahacze przednie i tylne) czy uszkodzone łożyska kół można stosunkowo tanio naprawić.

Podwozie nawet w polskich warunkach bez kłopotu wytrzymuje co najmniej 100 tys. km. Pomaga współzamienność wielu części z Fordem Focusem (m.in. silnikowych, elementów zawieszenia).

Volvo S40 ceny części:

CzęśćCena
Filtr powietrzaod 35 zł
Filtr olejuod 25 zł
Klocki hamul. (przód)od 115 zł
Tarcze hamul. (przód)od 320 zł
Sprzęgło (kpl. z kołem)od 2390 zł
Napęd rozrządu (kpl.) od 360 zł
Błotnik przedniod 460 zł
Reflektorod 470 zł

Ceny dotyczą nieoryginalnych części zamiennych do Volvo S40 2.0D o mocy 136 KM, dostępnych u niezależnych sprzedawców i w internecie.

Volvo S40 serwis

Olej silnikowyco 20 tys. km
Filtr powietrza co 60 tys. km 
Filtr przeciwpyłkowyco 20 tys. km
Płyn hamulcowykontrola
Płyn chłodzącykontrola
Filtr paliwaco 60 tys. km
Olej w skrzyni aut.co 60 tys. km 
Napęd rozrząduco 240 tys. km

Prezentowane interwały dotyczą turbodiesli 1.6 i 2.0D. W benzyniakach interwał wymiany oleju również wynosi 20 tys. km, natomiast napędu rozrządu – 180 tys. km.

Volvo S40 Dane techniczne

Silnik – typ/cylindry/zaworyt.diesel/R4/16
Pojemność skokowa (cm3)1998
Moc maks. (KM/obr./min)136/4000
Maks. moment (Nm/obr./min)320/2000
Skrzynia biegów/napędman. 6/przedni
Pojemność bagażnika (l)404
Masa własna/ładowność (kg)od 1500/490
Rozstaw osi (mm)/Poj.2640
Wymiary (dł./szer./wys.)4468/1770/1452
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)9,5
Prędkość maksymalna (km/h)210
Zużycie paliwa (wg EU; l/100 km)7,5/4,5/5,6

Nasza ocena Volvo S40

Liczy się nie tylko wielkość. Pośród nieco nudnych kompaktów S40 wyróżnia się niebanalnym stylem, ale funkcjonalnością ustępuje wielu rywalom. Trwałość – przyzwoita, jednak koszty utrzymania są trochę wyższe niż średnia w klasie.

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków