Przez wiele lat samochody Volvo miały łatwo rozpoznawalną, charakterystyczną stylistykę, nadwozia o wysokiej funkcjonalności i były nadzwyczaj trwałe. Czyli miały wszystko to, co na rynku wtórnym jest szczególnie cenione.
Czy jednak auto dzielące m.in. płytę podłogową, elementy zawieszenia i niektóre silniki z jednym z najpopularniejszych modeli na świecie – Focusem – można nazwać niebanalnym?
Zdecydowanie tak! Dzięki wykorzystaniu podzespołów z kompaktowego Forda użytkownicy mogą liczyć na łatwiejszą i tańszą eksploatację – niektóre części silnikowe lub podwoziowe są współzamienne z Focusem.
Volvo S40 to dobra oferta dla kierowcy, który przedkłada prestiż nad litry w bagażniku
Jednak nadwozie tylko opiera się na rozwiązaniach Forda – tak naprawdę nie jest przestylizowaną konstrukcją, lecz całkiem inną. Czym charakteryzuje się karoseria S40? To klasyczny sedan, który gabarytami idealnie wpisuje się w segment aut kompaktowych.
W zestawieniu z wieloma konkurentami nadwozie okazuje się jednak… zwyczajnie ciasne. Można to odczuć np. podczas porównywania szerokości kabiny (trzy osoby z tyłu na pewno nie będą miały komfortowo) bądź ilości przestrzeni nad głowami.
404-litrowy bagażnik z małym lukiem załadunkowym i niezbyt obszernym otworem powstałym po złożeniu kanapy również nie przekonuje. Gdzie zatem odnajdziecie zalety nadwozia? Przede wszystkim są to: wysoka jakość wykończenia, dobre wyposażenie i ciekawa stylistyka z atrakcyjnymi detalami, takimi jak np. cienka konsola centralna ze schowkiem z tyłu.
Kto jednak upierałby się przy przewożeniu rzeczy, powinien rozejrzeć się za bliźniaczym kombi - V50 ma nieco tylko większy bagażnik, ale znacznie bardziej funkcjonalny, dodatkowo oferuje więcej przestrzeni nad głowami z tyłu (inaczej poprowadzony dach).
Warto poświęcić chwilę na wybór odpowiedniej jednostki. Podstawowe 4-cylindrowe benzyniaki (konstrukcje Forda) są trochę zbyt słabe i nie pasują do limuzyny (poza wariantem 2.0, który jednak zadebiutował znacznie później).
Odmiany 2.4 i 2.5T okazują się ciekawe, ale szczelnie wypełniają komorę i sporo palą. Może więc diesle? Zdecydowanie tak, szczególnie wersja 2.0 – podobnie jak w przypadku 1.6 jej korzeni należy szukać w PSA, ale to akurat zaleta.
Mniejszy motor zapewnia gorsze osiągi, poza tym „wsławił się” usterkami rozrządu. Wersja 2.4 to udana 5-cylindrówka Volvo. Warto uważać na skrzynie automatyczne, gdyż często potrafią płatać dość kosztowne w naprawie figle. Takie przekładnie nie występowały jednak w połączeniu z 2.0D.
Wybierając serwis, warto sprawdzić ofertę autoryzowanych stacji Volvo. Koniecznie zapytajcie w nich o program Volvo 4 plus – system rabatów na części i robociznę dla właścicieli starszych aut. Pozwala obniżyć np. koszt sprzęgła z wymianą (w dieslu 2.0D) z 4300 na 2700 zł.
To również niemała kwota, ale zrezygnowanie z usług ASO pozwoli ją jeszcze obniżyć – polecamy punkty wyspecjalizowane w obsłudze Volvo. Zakup S40 oznacza wydatek co najmniej o 30 proc. wyższy niż na Focusa w tym samym wieku (S40 – od 18 000 zł, Focus – od 12 000 zł).
Nasz ekspert radzi
Eksploatacja Volvo nie powinna być uciążliwa, szczególnie gdy zdecydujecie się na wariant 2.0D z rozsądnym przebiegiem (awarie zazwyczaj zaczynają się pojawiać powyżej 150 tys. km).
Volvo S40 eksploatacja
Drobne usterki osprzętu jednostki napędowej (np. tłumika drgań skrętnych w kole pasowym lub układu wtryskowego), luzy w podwoziu (np. wahacze przednie i tylne) czy uszkodzone łożyska kół można stosunkowo tanio naprawić.
Podwozie nawet w polskich warunkach bez kłopotu wytrzymuje co najmniej 100 tys. km. Pomaga współzamienność wielu części z Fordem Focusem (m.in. silnikowych, elementów zawieszenia).
Volvo S40 ceny części:
Część | Cena |
Filtr powietrza | od 35 zł |
Filtr oleju | od 25 zł |
Klocki hamul. (przód) | od 115 zł |
Tarcze hamul. (przód) | od 320 zł |
Sprzęgło (kpl. z kołem) | od 2390 zł |
Napęd rozrządu (kpl.) | od 360 zł |
Błotnik przedni | od 460 zł |
Reflektor | od 470 zł |
Ceny dotyczą nieoryginalnych części zamiennych do Volvo S40 2.0D o mocy 136 KM, dostępnych u niezależnych sprzedawców i w internecie.
Volvo S40 serwis
Olej silnikowy | co 20 tys. km |
Filtr powietrza | co 60 tys. km |
Filtr przeciwpyłkowy | co 20 tys. km |
Płyn hamulcowy | kontrola |
Płyn chłodzący | kontrola |
Filtr paliwa | co 60 tys. km |
Olej w skrzyni aut. | co 60 tys. km |
Napęd rozrządu | co 240 tys. km |
Prezentowane interwały dotyczą turbodiesli 1.6 i 2.0D. W benzyniakach interwał wymiany oleju również wynosi 20 tys. km, natomiast napędu rozrządu – 180 tys. km.
Volvo S40 Dane techniczne
Silnik – typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1998 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 136/4000 |
Maks. moment (Nm/obr./min) | 320/2000 |
Skrzynia biegów/napęd | man. 6/przedni |
Pojemność bagażnika (l) | 404 |
Masa własna/ładowność (kg) | od 1500/490 |
Rozstaw osi (mm)/Poj. | 2640 |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 4468/1770/1452 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,5 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 210 |
Zużycie paliwa (wg EU; l/100 km) | 7,5/4,5/5,6 |
Nasza ocena Volvo S40
Liczy się nie tylko wielkość. Pośród nieco nudnych kompaktów S40 wyróżnia się niebanalnym stylem, ale funkcjonalnością ustępuje wielu rywalom. Trwałość – przyzwoita, jednak koszty utrzymania są trochę wyższe niż średnia w klasie.
Galeria zdjęć
Lata produkcji: 2003-12 Polecana wersja: 2.0D/136 KM Cena: od 18 000 zł
Pewne zachowanie się na drodze to zasługa rozbudowanego zawieszenia. Nie cierpi na tym komfort.
Ciekawa stylistyka i wysoka jakość materiałów potwierdzają przynależność modelu do klasy premium.
Nie ma obawy – S40 powinno dać się uruchomić. Elektronika niezbyt często płata figle.
Przednie fotele i kanapa zapewniają wygodną jazdę, gorzej jest z ilością miejsca w drugim rzędzie.
Wąski otwór załadunkowy nie zwiększa użyteczności bagażnika o niezbyt dużej pojemności (404 l).
Turbodiesla 2.0 konstrukcji PSA stosowano również w modelach Forda. Dzięki temu łatwo o części.
Volvo świetnie chroni zarówno dorosłych pasażerów (5 gwiazdek), jak i dzieci oraz przechodniów.
Efektowna konsola Ciekawe rozwiązanie stylistyczne. Jednak (szczególnie w autach z początku produkcji) nie wszystkie przyciski działają jak należy.
Elektronika Mimo dość dużego skomplikowania elektroniki pokładowej (wiele odbiorników prądu) nie ma z nią większych kłopotów.
Układ wtryskowy Wysokoprężna jednostka po 150 tys. km zaczyna sprawiać drobne problemy, ale nie są one nagminne.
Tylne zawieszenie W układzie wielowahaczowym z czasem pojawiają się luzy, ale zamienność elementów z Focusem obniża koszty napraw.
Hamulce Jedna z akcji serwisowych ogłoszonych przez Volvo dotyczyła nieprawidłowego funkcjonowania układu hamulcowego w S40.