Auto Świat > Używane Volvo S40 - Prestiżowe, solidne i trwałe

Używane Volvo S40 - Prestiżowe, solidne i trwałe

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak

Volvo S40 wyróżnia się niezłą jakością i ciekawą stylistyką. Walory użytkowe S40 nie są najważniejsze.

001_volvo_v40Źródło: newspix.pl / ACZ

Przez wiele lat samochody Volvo miały łatwo rozpoznawalną, charakterystyczną stylistykę, nadwozia o wysokiej funkcjonalności i były nadzwyczaj trwałe. Czyli miały wszystko to, co na rynku wtórnym jest szczególnie cenione.

Czy jednak auto dzielące m.in. płytę podłogową, elementy zawieszenia i niektóre silniki z jednym z najpopularniejszych modeli na świecie – Focusem – można nazwać niebanalnym?

Zdecydowanie tak! Dzięki wykorzystaniu podzespołów z kompaktowego Forda użytkownicy mogą liczyć na łatwiejszą i tańszą eksploatację – niektóre części silnikowe lub podwoziowe są współzamienne z Focusem.

Volvo S40 to dobra oferta dla kierowcy, który przedkłada prestiż nad litry w bagażniku

Jednak nadwozie tylko opiera się na rozwiązaniach Forda – tak naprawdę nie jest przestylizowaną konstrukcją, lecz całkiem inną. Czym charakteryzuje się karoseria S40? To klasyczny sedan, który gabarytami idealnie wpisuje się w segment aut kompaktowych.

W zestawieniu z wieloma konkurentami nadwozie okazuje się jednak… zwyczajnie ciasne. Można to odczuć np. podczas porównywania szerokości kabiny (trzy osoby z tyłu na pewno nie będą miały komfortowo) bądź ilości przestrzeni nad głowami.

404-litrowy bagażnik z małym lukiem załadunkowym i niezbyt obszernym otworem powstałym po złożeniu kanapy również nie przekonuje. Gdzie zatem odnajdziecie zalety nadwozia? Przede wszystkim są to: wysoka jakość wykończenia, dobre wyposażenie i ciekawa stylistyka z atrakcyjnymi detalami, takimi jak np. cienka konsola centralna ze schowkiem z tyłu.

Kto jednak upierałby się przy przewożeniu rzeczy, powinien rozejrzeć się za bliźniaczym kombi - V50 ma nieco tylko większy bagażnik, ale znacznie bardziej funkcjonalny, dodatkowo oferuje więcej przestrzeni nad głowami z tyłu (inaczej poprowadzony dach).

Warto poświęcić chwilę na wybór odpowiedniej jednostki. Podstawowe 4-cylindrowe benzyniaki (konstrukcje Forda) są trochę zbyt słabe i nie pasują do limuzyny (poza wariantem 2.0, który jednak zadebiutował znacznie później).

Odmiany 2.4 i 2.5T okazują się ciekawe, ale szczelnie wypełniają komorę i sporo palą. Może więc diesle? Zdecydowanie tak, szczególnie wersja 2.0 – podobnie jak w przypadku 1.6 jej korzeni należy szukać w PSA, ale to akurat zaleta.

Mniejszy motor zapewnia gorsze osiągi, poza tym „wsławił się” usterkami rozrządu. Wersja 2.4 to udana 5-cylindrówka Volvo. Warto uważać na skrzynie automatyczne, gdyż często potrafią płatać dość kosztowne w naprawie figle. Takie przekładnie nie występowały jednak w połączeniu z 2.0D.

Wybierając serwis, warto sprawdzić ofertę autoryzowanych stacji Volvo. Koniecznie zapytajcie w nich o program Volvo 4 plus – system rabatów na części i robociznę dla właścicieli starszych aut. Pozwala obniżyć np. koszt sprzęgła z wymianą (w dieslu 2.0D) z 4300 na 2700 zł.

To również niemała kwota, ale zrezygnowanie z usług ASO pozwoli ją jeszcze obniżyć – polecamy punkty wyspecjalizowane w obsłudze Volvo. Zakup S40 oznacza wydatek co najmniej o 30 proc. wyższy niż na Focusa w tym samym wieku (S40 – od 18 000 zł, Focus – od 12 000 zł).

Volvo S40
Volvo S40Źródło: newspix.pl / ACZ

Nasz ekspert radzi

Eksploatacja Volvo nie powinna być uciążliwa, szczególnie gdy zdecydujecie się na wariant 2.0D z rozsądnym przebiegiem (awarie zazwyczaj zaczynają się pojawiać powyżej 150 tys. km).

Volvo S40 eksploatacja

Drobne usterki osprzętu jednostki napędowej (np. tłumika drgań skrętnych w kole pasowym lub układu wtryskowego), luzy w podwoziu (np. wahacze przednie i tylne) czy uszkodzone łożyska kół można stosunkowo tanio naprawić.

Podwozie nawet w polskich warunkach bez kłopotu wytrzymuje co najmniej 100 tys. km. Pomaga współzamienność wielu części z Fordem Focusem (m.in. silnikowych, elementów zawieszenia).

Volvo S40 ceny części:

Część Cena
Filtr powietrza od 35 zł
Filtr oleju od 25 zł
Klocki hamul. (przód) od 115 zł
Tarcze hamul. (przód) od 320 zł
Sprzęgło (kpl. z kołem) od 2390 zł
Napęd rozrządu (kpl.)  od 360 zł
Błotnik przedni od 460 zł
Reflektor od 470 zł

Ceny dotyczą nieoryginalnych części zamiennych do Volvo S40 2.0D o mocy 136 KM, dostępnych u niezależnych sprzedawców i w internecie.

Volvo S40 serwis

Olej silnikowy co 20 tys. km
Filtr powietrza  co 60 tys. km 
Filtr przeciwpyłkowy co 20 tys. km
Płyn hamulcowy kontrola
Płyn chłodzący kontrola
Filtr paliwa co 60 tys. km
Olej w skrzyni aut. co 60 tys. km 
Napęd rozrządu co 240 tys. km

Prezentowane interwały dotyczą turbodiesli 1.6 i 2.0D. W benzyniakach interwał wymiany oleju również wynosi 20 tys. km, natomiast napędu rozrządu – 180 tys. km.

Volvo S40 Dane techniczne

Silnik – typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1998
Moc maks. (KM/obr./min) 136/4000
Maks. moment (Nm/obr./min) 320/2000
Skrzynia biegów/napęd man. 6/przedni
Pojemność bagażnika (l) 404
Masa własna/ładowność (kg) od 1500/490
Rozstaw osi (mm)/Poj. 2640
Wymiary (dł./szer./wys.) 4468/1770/1452
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 9,5
Prędkość maksymalna (km/h) 210
Zużycie paliwa (wg EU; l/100 km) 7,5/4,5/5,6

Nasza ocena Volvo S40

Liczy się nie tylko wielkość. Pośród nieco nudnych kompaktów S40 wyróżnia się niebanalnym stylem, ale funkcjonalnością ustępuje wielu rywalom. Trwałość – przyzwoita, jednak koszty utrzymania są trochę wyższe niż średnia w klasie.

Andrzej Jedynak
Powiązane tematy:VolvoUżywaneVolvo S40
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków