Auto Świat Porady Reflektory ksenonowe - naprawa tańsza niż myślisz!

Reflektory ksenonowe - naprawa tańsza niż myślisz!

Autor Piotr Wróbel
Piotr Wróbel

Reflektory ksenonowe w dzisiejszych czasach nie są już tak popularne jak kiedyś. Jednak wciąż wiele używanych samochód jest w nie wyposażonych i potrzeba je czasami naprawić. Przepalone żarniki, fioletowe światło, zmatowiałe odbłyśniki, niedziałające doświetlanie zakrętów: wachlarz awarii jest szeroki, a ceny — w wielu serwisach — wysokie. Ale da się i taniej, trzeba tylko wiedzieć, co, gdzie i jak

Reflektory ksenonoweŻródło: Auto Świat / Piotr Szypulski
  • Reflektory ksenonowe można naprawiać: obróbka klosza, wymiana soczewek, odbłyśników. Na pewno wyjdzie taniej niż zakup nowego elementu
  • Samodzielna wymiana? Da się! Poziom skomplikowania zależy od konkretnego modelu
  • Nie stosuj lamp powyżej 5500 K: są zbyt "niebieskie"!

Dziś w natarciu są LED-y, ale jeszcze kilka, kilkanaście lat temu szczytem marzeń wielu kierowców były reflektory ksenonowe. Nie dość, że całkiem efektownie wyglądały i często zapewniały tzw. prestiż wyprzedzania, to na dodatek świeciły lepiej od zwykłych lamp halogenowych i były (nadal zresztą są!) bardziej żywotne. O ile zwykłe żarówki zazwyczaj nie wytrzymują dłużej niż 500 godzin pracy, o tyle lampy ksenonowe potrafią przepracować okres kilka razy dłuższy — nawet do 3 tys. godzin.

Reflektory ksenonowe — zwróć uwagę na kolor świecenia

To jednak oczywiście nie oznacza, że ksenony są bezobsługowe, lecz... wręcz przeciwnie: wymiana palnika potrafi być kłopotliwa i droga, odbłyśniki mogą zmatowieć, pojawia się problem z układem poziomowania, przestaje działać doświetlanie zakrętów. Jak więc widać, lista bolączek jest długa — podpowiadamy, jak się z nimi w miarę bezboleśnie rozprawić. O niesprawności samej lampy świadczy zmiana barwy świecenia z jasnej na fioletową. Reflektor ksenonowy świeci w ten sposób przez jakiś czas, po czym się poddaje. Zalecamy w takim wypadku wymienić oba palniki, bo gdy zużyje się pierwszy, to zachodzi ryzyko, że zaraz "skończy się" i drugi.

Wypalony ksenon
Wypalony ksenonŻródło: Auto Świat

Jeżeli ksenon przestaje świecić bez ostrzeżenia — czyli zero-jedynkowo — problem najczęściej dotyczy zapłonnika (uwaga: w typach D2 i D4 nie jest zintegrowany z lampą!) lub przetwornicy. W takiej sytuacji lepiej oddać auto mechanikowi, natomiast zużytą lampę można spróbować wymienić samemu. Najważniejsza sprawa to dobór odpowiedniej lampy. Uwaga: to, co "świeci" w reflektorze ksenonowym, to właśnie lampa lub palnik, a nie — choć często używa się tego sformułowania — żarnik. W samochodach osobowych najczęściej stosuje się lampy o mocy 35 W — wymagają m.in. układu poziomowania i spryskiwaczy — i 25 W. Wśród tych pierwszych najpopularniejsze typy to: D1S, D1R, D2S, D2R, D3S, D3R, D4S, D4R.

Litera "S" oznacza reflektor soczewkowy, natomiast "R" — odbłyśnik. Wśród lamp o mocy 25 W występują w zasadzie tylko dwa typy: D5S i D8S. Uwaga: podstawa to dobór odpowiedniej lampy, czyli dokładnie takiej, jaką podaje producent w instrukcji obsługi. Czasem bowiem zdarza się tak, że dwie lampy mają zbliżone parametry i wyglądają niemal identycznie, a różnią się napięciem roboczym — jeżeli będzie większe niż powinno, to lampa nie będzie chciała świecić! Lampa o zbyt małym napięciu roboczym z kolei zepsuje się (o ile da się zamontować!). Większość reflektorów "przyjmie" tylko właściwy typ lampy.

Reflektory ksenonowe — samodzielna wymiana

Przeczytaj też:

Wymiana? Bywa trudna, choć w wielu nowszych samochodach konstruktorzy przewidzieli specjalne "klapki" serwisowe, umieszczone np. w nadkolu. Jeżeli klapki nie ma, a dostęp jest zły, to może skończyć się demontażem reflektora, a czasem nawet i zderzaka. Przed zabraniem się do pracy warto sprawdzić stopień skomplikowania operacji — pewną wskazówką w przypadku popularnych samochodów mogą być filmiki i poradniki zamieszczone na forach i portalach internetowych. Instrukcja obsługi z reguły na temat wymiany palników milczy, ewentualnie zaleca zwrócić się do ASO. Jeśli stopień trudności okaże się zbyt wysoki, to jednak lepiej poprosić o pomoc mechanika. Podczas samodzielnej wymiany reflektora ksenonowego należy pamiętać o tym, żeby odpiąć klemę akumulatora.

Inny typowy problem związany z reflektorami ksenonowymi to usterka układu poziomowania. W takim wypadku lampy świecą w ziemię lub... Panu Bogu w okno. Czyli wszędzie, tylko nie na drogę. Najczęściej usterka dotyczy któregoś z czujników przy przedniej lub tylnej osi — to kruche i delikatne elementy, a jedyną metodą naprawy jest wymiana. Jak poznać problem? Po uruchomieniu silnika lampy wykonują test poziomowania, ale zamiast ustawić na koniec domyślny poziom, pozostają skierowane w ziemię. Z kolei jeżeli snop światła będzie skierowany zbyt wysoko, to szybko przekonasz się o tym, gdy każdy kierowca nadjeżdżający z przeciwka będzie ci światłami dawał znaki, że go oślepiasz.

Uwaga: reflektory ksenonowe mają też regulację ręczną, trzeba z niej skorzystać zazwyczaj wtedy, gdy w aucie zamontowano np. zawieszenie obniżające — czujniki nie zrekompensują "stałej" zmiany w prześwicie auta. W przypadku lamp ksenonowych powszechnym zjawiskiem jest też matowienie odbłyśników i wypalanie się soczewek. I choć większość serwisów zaleca w tym wypadku wymianę reflektora, to warto rozważyć skorzystanie z usług regeneracji reflektorówniemal na pewno naprawa będzie sporo tańsza! To samo dotyczy usterki modułu odpowiadającego za funkcję doświetlania zakrętów. Tanim kosztem można rozwiązać ten z pozoru dość poważny i stosunkowo powszechny problem.

Reflektory ksenonowe — naszym zdaniem

Sprawny ksenon to wygoda i bezpieczeństwo. Sęk w tym, że często na ulicach widać samochody świecące na różowo-fioletowo, celujące prosto w oczy kierowców nadjeżdżających z przeciwka lub takie, które zauważasz zbyt późno, bo jedna z lamp nie działa wcale. O reflektory ksenonowe trzeba dbać i jednocześnie pamiętać o tym, że część usterek wcale nie musi być tak droga, jak się może z początku wydawać. W galerii pokazujemy jak krok po kroku samemu wymienić palnik ksenonowy.

Autor Piotr Wróbel
Piotr Wróbel
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków