Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Jak wymienić palniki ksenonowe?

Jak wymienić palniki ksenonowe?

Autor Piotr Karczmarczyk
Piotr Karczmarczyk

Lampy wyładowcze, czyli ksenony, znacznie lepiej oświetlają drogę niż żarówki halogenowe, są od nich 2-3-krotnie trwalsze, ale też kilka razy droższe. Można jednak sporo zaoszczędzić, szukając zamienników i wymieniając je samodzielnie

Jak wymienić palniki ksenonowe?Źródło: Auto Bild

Kiedyś producenci palników ksenonowych twierdzili, że ich produkty wystarczą na całe życie samochodu. Czas jednak zweryfikował składane deklaracje. W rzeczywistości trwałość ksenonów wynosi średnio 2-3 tys. godzin (w idealnych warunkach), co można przeliczyć na mniej więcej 70-120 tys. przejechanych kilometrów, czyli kilkakrotnie więcej niż żarówek halogenowych.

Konstrukcja lamp ksenonowych sprawia, że emitują one znacznie mocniejszy strumień światła, o barwie białej, zbliżonej do światła dziennego (3200-4200 lumenów) niż żarówki halogenowe (ok. 1200 lm).

Niestety, są też i minusy – ksenony są co najmniej kilkakrotnie droższe niż żarówki. Ceny markowych zamienników zaczynają się od 180-200 zł, oryginały (zwykle nieróżniące się niczym od markowych zamienników takich firm jak Philips i Osram) w ASO mogą kosztować trzykrotnie więcej. Do tego doliczyć należy 100-200 zł za ich wymianę, co razem daje nam ok. 800-1000 zł.

Z tego powodu wielu kierowców rezygnuje z usług serwisów i sięga po tańsze chińskie produkty (ceny już od 30 zł). To tylko pozorne oszczędności, bo jakość tanich zamienników pozostawia wiele do życzenia. Nierzadko nie chcą w ogóle działać, świecą za słabo albo mają niewłaściwą barwę, a nawet jeśli działają, to bardzo krótko.

Niestety, czasem nawet zakup produktu opatrzonego logo renomowanego producenta może się skończyć rozczarowaniem. Z powodu wysokich cen lampy wyładowcze takich firm jak Philips czy Osram są bardzo często podrabiane. Zwykle na pierwszy rzut oka odróżnienie ich od oryginałów może być trudne.

Czasem zdradza to krzywy lub ścierający się pod palcem nadruk z parametrami lampy wyładowczej i nazwą producenta, niedbałe wykończenie, ale przede wszystkim podejrzanie niska cena. Niekiedy podróbkę da się zdemaskować, wykonując próbę przy pomocy magnesu – stopki większości podróbek wykonane są z materiału, którego magnes nie przyciąga.

Fałszowanych części należy unikać nie tylko z powodu krótkiej żywotności. Niechlujnie wykonane i często nietrzymające parametrów palniki mogą w konsekwencji doprowadzić do awarii przetwornicy, a to już oznacza spore wydatki: od 200 zł za używaną do 1000 zł za nową część, oczywiście, zwykle razy dwa!

Na czym więc da się zaoszczędzić? Można zdecydować się na samodzielną wymianę, która często nie jest trudniejsza niż w przypadku żarówek halogenowych.

Lampy wyładowcze (ksenonowe) w zasadzie nie przepalają się nagle. Ich zużycie objawia się spadkiem wydajności świetlnej i (co jest bardziej zauważalne) zmianą barwy światła – najczęściej na fioletoworóżową.

Uwaga: jeśli awaria objawia się mruganiem (podobnie jak w stroboskopie), zwykle winny jest zapłonnik, a nie sam palnik (nie wszystkie lampy są z nim zintegrowane). Pamiętajcie też, aby lampy wymieniać parami.

Jeśli zauważycie, że barwa światła zmieniła się tylko w jednym reflektorze, możecie być pewni, że niebawem to samo stanie się także z drugim palnikiem. Wymiana lamp wyładowczych nie różni się zbytnio od zmiany standardowych żarówek.

Jeśli macie do nich dobry dostęp, nie ma większych przeciwwskazań do ich samodzielnej wymiany, poza tym, że tu trzeba zachować większą ostrożność – konstrukcja palnika ksenonowego wymusza stosowanie zapłonnika, który podczas uruchamiania świateł generuje impuls o napięciu ponad 20 tys. woltów.

Takie napięcie może zabić! Dlatego jeśli zdecydujecie się na samodzielną wymianę lampy wyładowczej, zawsze wcześniej upewnijcie się, że zapłon jest wyłączony.

Dobór odpowiedniego rodzaju lampy wyładowczej nie jest taki prosty. Mamy do czynienia z palnikami z zapalnikiem (D1, D3, D5 i D8) i bez niego (bez stopki w metalowej obudowie, m.in. D2, D4). Palniki ksenonowe dzielą się także na te przystosowane do reflektorów projektorowych (z soczewką – oznaczane na końcu literą S, np. D2S) oraz do reflektorów odbłyśnikowych (oznaczenie R).

Od niedawna pojawiły się także nowe, słabsze lampy wyładowcze (stosowane m.in. w nowym Citroënie Picasso) o mocy 25 W (m.in. D5S i D8S), a nie jak do tej pory 35 W. Świecą niewiele mocniej od zwykłych żarówek, więc przepisy nie nakazują wyposażania ich m.in. w systemy oczyszczania i poziomowania.

Lampy wyładowcze to już od dawna nieluksusowy dodatek, ale to nie znaczy, że markowe ksenony da się kupić za grosze. Unikajcie okazyjnych ofert na portalach aukcyjnych i giełdach – to marne podróbki!

Piotr Karczmarczyk
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków