Logo
PoradyCzy muszę wpuszczać kierowcę na swój pas? Przepisy to jasno mówią i nie jest to takie proste

Czy muszę wpuszczać kierowcę na swój pas? Przepisy to jasno mówią i nie jest to takie proste

Stoję w korku, obok kończy się pas, a samochody, które tam są, chcą zjeżdżać na pas, którym ja jadę. Czy mam obowiązek ich wpuścić? I czy ci, którzy jadą kończącym się pasem, są cwaniakami? Takie pytania zadaje sobie zapewne wielu kierowców, widząc inne auta specjalnie wjeżdżające na kończący się pas. Prawo zna odpowiedź.

Jest korek i kończy się pas. Kierowcy powinni rozumieć tę sytuację i wpuszczać samochody, jadące kończącym pasem
Auto Świat
Jest korek i kończy się pas. Kierowcy powinni rozumieć tę sytuację i wpuszczać samochody, jadące kończącym pasem
  • Kierowca ma obowiązek wpuścić innego kierowcę na swój pas, ale tylko w określonych warunkach
  • Nieprzestrzeganie tej zasady, np. blokowanie pasa czy niewpuszczanie, jest niezgodne z przepisami
  • Za ignorowanie tego obowiązku grozi kara do 500 zł za tamowanie lub utrudnianie ruchu

Sytuacja opisana powyżej jest bardzo codzienna. Czy to w mieście, czy na trasie, korki i kończące się pasy są codziennością. Tymczasem kierowcy cały czas zadają sobie pytanie, czy pojazdy z kończącego się pasa należy wpuszczać na własny pas? Na szczęście w tej kwestii nie ma całkowitej wolności i kierowcy muszą się stosować do przepisów. Gdy ich nie było, na drogach był chaos.

Czy muszę wpuszczać innego kierowcę w korku? Przepisy są co do tej kwestii jasne

Zacznijmy od tego, co na temat takiej sytuacji mówią przepisy. Zgodnie z art. 4a PoRD:

"W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż jednym pasem ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy pasem ruchu z powodu wystąpienia przeszkody na tym pasie ruchu lub jego zanikania, kierujący pojazdem poruszający się sąsiednim pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu umożliwić jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów, znajdującym się na takim pasie ruchu, zmianę tego pasa ruchu na sąsiedni, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy."

Wpuszczanie innego kierowcy to tzw. jazda na suwak lub na zamek błyskawiczny

Zatem zgodnie z przepisami, kierowca w warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na drodze, czyli w korku, powinien wpuścić samochód na kończącym się pasie. To tzw. jazda na suwak lub zamek błyskawiczny. Pamiętajmy, że:

  • Korek to kluczowy warunek - brak spowolnienia oznacza brak obowiązku wpuszczania kierowcy.
  • Koniec pasa to moment zmiany – dopiero na końcu pasa można oczekiwać, że zostaniemy wpuszczeni.
  • Jedno auto na jedno wpuszczenie – kierowca na pasie kontynuowanym wpuszcza tylko jeden samochód.

Co ważne, w przypadku dróg o trzech pasach, gdy dwa skrajne kończą się w tym samym miejscu, kierowca na środkowym pasie powinien przepuścić najpierw jeden pojazd z prawej strony, a następnie jeden z lewej.

Zasady jazdy na suwak są proste i powinny być przestrzegane. Nakazuje tego kultura i przepisy
Zasady jazdy na suwak są proste i powinny być przestrzegane. Nakazuje tego kultura i przepisyPolicja.pl

Błędy przy jeździe na suwak. Kierowcy je popełniają i to świadomie

Niestety, nie wszyscy kierowcy stosują się do zasad jazdy na suwak, myśląc, że jest to swego rodzaju "cwaniactwo", bo jedni kierowcy "uczciwie" czekają na swoją kolej, a inni wybierają pusty pas, żeby sobie skrócić drogę. To jednak wcale tak nie działa, a to, by kierujący wykorzystywali kończący się pas jest nawet wskazane. Dzięki temu długość korka się zmniejsza, a gdyby każdy kierowca stosował się do tej zasady, zatory uliczne byłyby o połowę krótsze. Oto najczęstsze błędy, jakie popełniają kierowcy przy kończącym się pasie:

Blokowanie kończącego się pasa

Niektórzy kierowcy, tzw. "szeryfowie drogowi", zajmują jednocześnie dwa pasy, uniemożliwiając innym dojazd do końca pasa. Takie zachowanie jest nie tylko niezgodne z przepisami, ale również wydłuża korek.

Wpychanie się na siłę

Każdy kierowca ma obowiązek przepuścić tylko jeden pojazd. Próba wciśnięcia się za samochód już wpuszczany jest nie tylko niegrzeczna, ale może prowadzić do kolizji.

Niepełne wykorzystanie pasa

Kierowcy, którzy zbyt wcześnie zmieniają pas, zmniejszają efektywność jazdy na suwak. Pamiętajmy, by korzystać z całej długości kończącego się pasa.

Obowiązkowa jazda na suwak: gdy jest korek i obok kończy się pas, powinniśmy wpuścić przed siebie jeden samochód jadący pasem, który się kończy lub jest zablokowany
Obowiązkowa jazda na suwak: gdy jest korek i obok kończy się pas, powinniśmy wpuścić przed siebie jeden samochód jadący pasem, który się kończy lub jest zablokowanyŻródło: Auto Świat / Robert Pykała

Kiedy jazda na suwak nie obowiązuje?

Niektórzy kierowcy, wiedząc, że istnieją przepisy dotyczące jazdy na suwak, specjalnie je wykorzystują w sytuacjach, gdy wcale nie obowiązują. Oto trzy najważniejsze przypadki, gdy zapisy w prawie drogowym nie mają zastosowania:

Brak korka

Jeśli ruch odbywa się płynnie, kierowca na kończącym się pasie musi ustąpić pierwszeństwa pojazdom na pasie kontynuowanym.

Możliwość kontynuacji jazdy pasem

Jeżeli pas ruchu nie kończy się, a jedynie prowadzi w innym kierunku, jazda na suwak nie obowiązuje. W takim przypadku zmiana pasa wymaga ustąpienia pierwszeństwa.

Zmiana pasa przed jego końcem

Jeśli kierowca zmienia pas wcześniej, nie ma prawa wymagać, by został wpuszczony. W tym przypadku obowiązują ogólne zasady ruchu drogowego.

Mandat za ignorowanie jazdy na suwak

Policja traktuje ignorowanie obowiązku jazdy na suwak jako "tamowanie lub utrudnianie ruchu". Kara za takie wykroczenie wynosi do 500 zł. Podobna grzywna grozi za nieutworzenie korytarza życia, który również jest obowiązkowy.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji