- Parkowanie równoległe to jeden z najtrudniejszych i najbardziej frustrujących codziennych manewrów na drodze
- Kluczem do idealnego parkowania równoległego jest znajomość podstaw geometrii i przemyślane ruchy
- Systemy automatycznego parkowania wykorzystują czujniki i algorytmy. Spróbuj zadziałać tak, jak one
- Aby nie narazić się na mandat, zapamiętaj, gdzie bezwzględnie nie wolno parkować. Nie zawsze stoją tam stosowne znaki
Nie ma co ukrywać – parkowanie równoległe to jeden z najtrudniejszych manewrów, z jakimi muszą zmierzyć się kierowcy. Niektórym wystarczą wskazówki z kursu na prawo jazdy, inni wypracowują własne metody przez lata, a część z nas po prostu ma do tego dryg i robi to "na czuja". Ostatecznie liczy się efekt – jeśli udało ci się zmieścić w luce bez uszkadzania pojazdów i infrastruktury, możesz odtrąbić sukces.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoParkowanie równoległe – możesz to zrobić z matematyczną precyzją
Każdy, kto był kiedyś w Rzymie lub Paryżu, wie, że włoski temperament i francuska beztroska pomagają wcisnąć się nawet w najciaśniejsze miejsce parkingowe. Tylko jakim kosztem... Nie wiesz, jak to zrobić bezszkodowo? Zainspiruj się systemami automatycznego parkowania w nowoczesnych autach. Komputery radzą sobie z tym zadaniem dzięki czujnikom, radarom i algorytmom opartym na podstawach geometrii. Jak pokazuje poniższa animacja, możesz zrobić to równie skutecznie bez wsparcia technologii.
Sprawdź: Nie uwierzysz, że to Octavia. Widziałem na własne oczy nowy model Skody
Instrukcja parkowania równoległego. Proste, sprawdzone metody
Oto przepis na udane parkowanie równoległe. Postępuj zgodnie z tymi wskazówkami:
- Przygotowanie: Zbliż się bokiem na około metr do samochodu zaparkowanego przed wypatrzoną luką.
- Wyrównanie: Ustaw swoje tylne koła na wysokości końca zderzaka pojazdu obok.
- Skręcanie z cofaniem: Maksymalnie obróć kierownicę w prawo i zacznij ostrożnie cofać.
- Obrót kierownicą: Kiedy róg samochodu obok znajdzie się pośrodku szyby pasażera, skręć kierownicę w lewo i kontynuuj cofanie. Uważaj na przedni prawy róg swojego auta i auto za sobą!
- Końcowe wyrównanie: Ponownie skręć kierownicę w prawo i podjedź do przodu, wyrównując pozycję auta. Voila!
Zobacz: Mandat za przeterminowaną gaśnicę. To warto wiedzieć, żeby go uniknąć
Choć teoria brzmi prosto, praktyka bywa różna. Nagrania tego typu zawsze wywołują lawinę komentarzy, bo parkowanie to temat emocjonujący, jak mało który. Niektórzy zauważają, że w tak dużej luce, jak na animacji, zaparkowałby każdy, inni dzielą się swoimi własnymi metodami na szybki i prosty wjazd w podobne miejsce. Niezależnie od podejścia zawsze trzeba zachować zdrowy rozsądek i w bezpieczny sposób przetestować nowo poznane metody.
Gdzie nie wolno parkować? Przypominamy przepisy
Na koniec warto przypomnieć, że są miejsca, w których nie sprawdzi się żadna metoda, bo... parkowanie w nich jest zabronione. Uwaga: nie zawsze wytyczają je znaki drogowe B-35 i B-36. Pojazdu bezwzględnie nie można też parkować:
- wzdłuż linii ciągłej lub w sposób zmuszający innych kierowców do najechania na nią,
- na mostach i wiaduktach oraz w tunelach,
- w zatokach autobusowych,
- na wjazdach do garaży, bram, parkingów i innych posesji,
- w odległości mniejszej niż 10 m od przejazdów kolejowych, tramwajowych, skrzyżowań i przejść dla pieszych,
- na chodniku, jeśli zostanie mniej niż 1,5 m dla pieszych.
Co istotne, czasami samochodu nie można ustawić nawet na legalnych miejscach postojowych – to niedozwolone, np. wtedy, kiedy pojazd ograniczałby widoczność znaków drogowych. Znajomość tych kilku przytoczonych zasad pozwoli ci uniknąć mandatu i problemów na drodze.
Samo parkowanie równoległe to trudna sztuka, ale można ją opanować dzięki znajomości podstaw geometrii i odrobinie praktyki. Co prawda dziś już coraz częściej wyręczają nas w tym systemy, ale nigdy nie wiadomo, czy technologia akurat się nie zbuntuje. A wtedy – w stresującej sytuacji – naprawdę łatwo o kosztowny błąd.