- Światła laserowe zajmują dużo mniej miejsca pod maską
- Mają zdecydowanie większy zasięg niż światła standardowe
- W przypadku kolizji, naprawa świateł laserowych może być bardzo droga
Światła laserowe - czy mają sens?
W przypadku świateł laserowych pojawia się jednak wątpliwość. Każdy, kto kiedykolwiek bawił się wskaźnikiem laserowym lub oglądał „Gwiezdne wojny”, powinien zauważyć, że laser w zasadzie nie nadaje się do oświetlania drogi. Istotą lasera jest przecież to, żeby wiązka emitowanego przez niego światła była możliwie mocna, ale zarazem skupiona.
Po co komu w aucie światła, które dają mnóstwo światła, ale skupionego na powierzchni wielkości znaczka pocztowego? Okazuje się jednak, że światło lasera da się ponownie tak rozproszyć, żeby uzyskać odpowiedni kształt plamy świetlnej na drodze. Wymaga to zastosowania skomplikowanych i niezwykle precyzyjnych rozwiązań, ale jak twierdzą konstruktorzy – warto.
Światła laserowe - zaawansowana technologia
Diody laserowe zajmują znacznie mniej przestrzeni od ksenonów czy zwykłych diod, a jednocześnie mogą wyemitować wielokrotnie więcej światła od nich i to przy niższym poborze energii. Stosując laserowe światła drogowe, da się zapewnić nawet 600-700-metrowy zasięg, czyli wielokrotnie większy niż w przypadku lamp halogenowych, ksenonowych czy zwykłych LED-ów.
Oczywiście, żeby taki zestaw nie zamienił się w broń oślepiającą wszystkich jadących z naprzeciwka, reflektory muszą być sprzężone z kamerami i układem optoelektronicznym, który automatycznie skraca światła lub przekierowuje ich snop, jeśli wykryje ruch na drodze.
Światła laserowe mogą być też tak skonfigurowane, żeby podświetlały przeszkody lub niebezpieczne obiekty wykryte przez systemy asystujące.
Pierwszym seryjnym autem, w którym zaoferowano opcjonalne światła laserowe, jest BMW i8. Nie jest to tania opcja – trzeba za nią dopłacić nieco ponad 27 tys. zł! Taniej można kupić lasery do Audi R8 – kosztują niespełna 20 tys. zł. Zupełną niewiadomą pozostaje wciąż trwałość takich lamp. Lasery są np. wrażliwe na przegrzanie.
Przeczytaj też:
- Żarówki H4 - wszystkie żarówki wyglądają podobnie, ale każda świeci inaczej!
- Światło ledowe w samochodzie - czy warto dopłacić za LED-owe reflektory?
- Czy nowe światła naprawdę są lepsze?
Światła laserowe - kupno auta z takimi światłami
Pod względem jakości oświetlenia światła laserowe mają sporo zalet, warto jednak pamiętać o tym, że są znacznie droższe od standardowych lamp halogenowych lub ksenonów. Nawet jeśli producent nie wymaga za nie zbyt dużej dopłaty, to po kilku latach, jeśli np. dojdzie do stłuczki, w której uszkodzone zostaną oba przednie światła, może się okazać, że naprawa samochodu będzie nieopłacalna, bo dwie nowe lampy będą kosztowały więcej niż całe auto! W przypadku zaawansowanych systemów oświetleniowych nie ma co liczyć na dostępność zamienników ani na tańsze reflektory z innego modelu.
Galeria zdjęć
Światła laserowe
Zasada dzialania lamp laserowych: w każdej z lamp laserowych montowanych w BMW i8 znajdują się trzy lasery półprzewodnikowe, emitujące skupione światło o długości fali wynoszącej 450 nm, czyli niebieskie. Po co aż trzy lasery zamiast jednego? Chodzi o to, że w ten sposób łatwiej zapewnić mocny strumień światła bez ryzyka przegrzania diod, które są wrażliwe na wysoką temperaturę. Poza tym łatwiej i taniej jest też zbudować trzy słabsze lasery niż jeden mocny. Trzy wiązki trafiają najpierw do pryzmatu, który łączy je w jedną i kieruje na fosforową płytkę o średnicy zaledwie 0,4 mm , która rozświetla się pod wpływem promieniowania laserowego. Wzbudzony w ten sposób fosfor konwertuje światło niebieskie na światło o barwie zbliżonej do światła dziennego (temperatura barwowa ok. 5500 K). Z fosforowej płytki rozproszone światło trafia do odbłyśnika , który odpowiednio je formuje. W przypadku BMW na razie lampy laserowe wykorzystywane są wyłącznie w światłach długich (drogowych). Nieco inaczej zbudowane są lampy laserowe stosowane w samochodach marki Audi. Zamontowane są w nich po cztery diody laserowe, których wiązki są łączone w jedną. Tu również potrzebny jest element zmieniający długość fali (zamieniający barwę światła z niebieskiego na białe) oraz mikrozwierciadła, które formują kształt wiązki. Co ciekawe, w Audi R8 zastosowano podwójny zestaw świateł długich: ledowe oraz laserowe o węższym, ale znacznie dłuższym snopie światła.
Światła laserowe – zajmują mało miejsca
Lampa laserowa z BMW i8
Kosmiczna technologia: wiązki kilku laserów są ze sobą łączone, a następnie rozpraszane
Światła laserowe
Światła laserowe – Audi
Światła laserowe – Audi
Światła laserowe – wnętrze Audi
Światła laserowe – Audi