Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Porady > Eksploatacja > Żarówki H4 - wszystkie żarówki wyglądają podobnie, ale każda świeci inaczej!

Żarówki H4 - wszystkie żarówki wyglądają podobnie, ale każda świeci inaczej!

Żarówki H4 występują w praktycznie każdym starszym samochodzie. Jednak nieprzemyślany zakup takich żarówek do auta może się zemścić: marne żarówki nie tylko słabo świecą, lecz także psują lampy! Tym razem ofiarą testu 30 kompletów żarówek H4, wśród których znalazły się tzw. żarówki tuningowe, był sprzęt, który został użyty do badań.

Żarówki H4Źródło: Auto Świat / Piotr Szypulski
  • Na rynku jest wiele żarówek H4 kiepskiej jakości
  • Nawet raz użyta nieoryginalna żarówka może zniszczyć reflektor
  • Uwaga na "wyżyłowane" żarówki które świecą mocniej ale krócej

Nic nie zapowiadało katastrofy. Kolejne żarówki testowe uszeregowane w porządku alfabetycznym trafiały do reflektora na stanowisku pomiarowym. Procedura zawsze taka sama: montaż żarówki H4, wyświecenie (żarówka musi się wygrzać, zanim uzyska pełną sprawność), potem optymalne ustawienie reflektora w stosunku do urządzenia pomiarowego, pomiar, zapis wyniku – następny proszę! Przy analizie wyników okazało się jednak, że od pewnego momentu testowane żarówki, nawet modele podejrzewane o raczej dobrą jakość, powodowały nadmierne olśnienie.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Żarówki H4 — uszkodzenie reflektora

Co się stało? Na szczęście w takich przypadkach śledztwo nie trwa długo — okazało się, że do połowy badań wyniki były poprawne, ale już 16. żarówka H4 świeciła inaczej. Okazało się, że osiągi reflektora uległy pogorszeniu najpierw po włożeniu do niego niehomologowanej, niesprzedawanej oficjalnie przez autoryzowanego dystrybutora, teoretycznie przeznaczonej wyłącznie na azjatyckie rynki żarówki CoolBlue Hyper+, a ponowne gwałtowne obniżenie jego sprawności nastąpiło po zaświeceniu w nim kolejno dwóch żarówek PowerTec.

Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji