• Żarówki o wysokich osiągach co do zasady mają nieco krótszą żywotność niż zwykłe
  • Najlepszy stosunek osiągów do ceny uzyskamy, kupując żarówki standardowe renomowanej marki
  • Problemy z częstym przepalaniem się żarówek można rozwiązać, montując wysokiej jakości żarówki o wydłużonej trwałości

Wymiana żarówek na lepsze to najefektywniejszy kosztowo tuning samochodu, jaki można przeprowadzić – żadna niewielka inwestycja nie przynosi tak wyraźnych, od razu zauważalnych, korzyści. Warto jednak wiedzieć, że wymiana żarówek na produkty przypadkowego pochodzenia nie pomoże, lecz nawet może zaszkodzić, kierowca zaś może nie być świadom, iż nie ma szans na odpowiednio wczesne dostrzeganie oddalonych przedmiotów czy ludzi np. na poboczu drogi.

Z drugiej strony renomowani producenci oświetlenia, jak np. Osram, mają szerokie portfolio produktów bardzo wysokiej jakości – oferują wiele modeli żarówek pasujących do naszego samochodu. Ponieważ jednak wiele z nich to produkty opracowane pod kątem rozwiązania specyficznego problemu związanego z oświetleniem auta, warto wiedzieć, z czego możemy wybierać i na co zwrócić uwagę.

Czego nie da się pogodzić?

Żarówka H7 Foto: Auto Świat
Żarówka H7

Nie ma żarówek, które jednocześnie zapewniają najlepsze oświetlenie na dystansie kilkudziesięciu metrów przed autem, a jednocześnie gwarantują wysoką trwałość. Nie ma żarówek ekstremalnie trwałych, które jednocześnie świecą najlepiej. Albo-albo, albo... dobry kompromis. Producenci żarówek mogą ingerować w poprawę zasięgu oświetlenia, w trwałość żarówek oraz w temperaturę barwową światła, jakie te żarówki emitują, zawsze jednak decydując się na żarówki mające jakąś specyficzną a pożądaną cechę, z czegoś trzeba – przynajmniej w niewielkim stopniu – zrezygnować. Ale czasem warto.

Za mało światła: jakie żarówki pomogą?

Foto: Osram

Jakkolwiek normy całkowitej emisji światła dla poszczególnych typów źródeł światła przewidują tolerancję rzędu 10-15 proc., producenci są w stanie zaproponować żarówki, które zwiększają ilość światła w kluczowym z punktu widzenia bezpieczeństwa obszarze drogi o 100 procent i więcej, a także wydłużyć zasięg światła tak by oświetlały drogę nawet do 150 m przed pojazdem. I to bez konieczności zwiększenia mocy źródeł światła! Jak to możliwe? Pozwala na to prosty trik: takie żarówki (np. Osram Night Breaker Laser) mają cieńszy, jaśniej świecący żarnik, który emituje o wiele więcej światła niż standardowy. Żeby zmieścić się w normie, która nie pozwala na zbyt wysoką emisję światła żarówki halogenowej, bańka Night Breaker Laser jest częściowo pokryta niebieską przesłoną- specjalnym filtrem, który ogranicza emisję światła w tej części żarówki, która w większości reflektorów jest wykorzystana w najmniejszym stopniu. Za to najbardziej istotna część żarówki, która jest najważniejsza dla dalekiego zasięgu świateł i ogólnie dla dobrego oświetlenia, jest odsłonięta i emituje o wiele więcej światła niż w przypadku produktów standardowych, co przekłada się na lepsze oświetlenie drogi w przypadku większości reflektorów większości modeli aut.

Produkty emitujące większą ilość światła i dłuższy zasięg są homologowane – można z nich korzystać na co dzień na drogach publicznych. Jedyny minus tego rozwiązania to niższa trwałość cieńszego i bardziej „wyżyłowanego” żarnika – w przypadku włókna mijania żarówki H4 należy oczekiwać trwałości żarówek Night Breaker Laser na poziomie 400 godzin.

Przepalają się żarówki: co wybrać?

Jeśli w waszym samochodzie występuje problem z częstym przepalaniem się źródeł światła, „wyżyłowane” żarówki nie mają sensu. Jest tak dlatego, że podstawową przyczyną przepalania się żarówek jest podwyższone napięcie w instalacji elektrycznej samochodu. Obowiązuje zasada: wzrost napięcia o 5 proc. przekłada się na skrócenie żywotności żarówek nawet o połowę. Tymczasem trwałość żarówek na potrzeby homologacyjne mierzy się przy napięciu 13,2 V, a w instalacji auta często jest ono wyższe.

Jeśli napięcie w instalacji wynosi 14,4 V, trwałość żarówek będzie jeszcze mniejsza, być może zdecydowanie nie do przyjęcia! W takiej sytuacji rozwiązaniem problemów są np. żarówki Osram Ultra Life, które mają trwałość na poziomie nawet 3000 godzin – w korzystnych warunkach wystarczą na wiele lat, a w niekorzystnych będą pracować przynajmniej przez 700-800 godzin, co przekłada się statystycznie na 20-25 tys. km jazdy – czyli dystans bardzo przyzwoity. Co ciekawe, producent udziela na te żarówki gwarancji sięgającej nawet 4 lat!

Żarówki „niebieskie”: prawie ksenon?

Żarówki z niebieskim filtrem emitują chłodne światło o temperaturze barwowej rzędu 4200 K (typowe lampy ksenonowe emitują światło o temperaturze barwowej 5000-6000 K, podczas gdy światło o temperaturze barwowej 2800-3200 K odbierane jest jako ciepłe i jest charakterystyczne dla standardowej żarówki halogenowej). Wielu kierowców lepiej widzi szczegóły w chłodnym, „prawie ksenonowym” świetle i decyduje się na takie żarówki.

Ważna uwaga: niebieski filtr na bańce żarówki pochłania światło i wymaga zastosowania bardziej wyżyłowanego żarnika, tak jak w żarówkach o zwiększonej wydajności, co przekłada się na ich trwałość. Co ważne, w przypadku bardzo wielu produktów niemarkowych tego typu nie możemy liczyć na satysfakcjonujący poziom oświetlenia, często też takie żarówki silnie rozgrzewają się, niszcząc reflektory. Jeśli „niebieskie”, to tylko markowe – np. Osram Blue Intense, które mają akceptowalną trwałość (200 godzin w przypadku typu H7). Warto tu zwrócić uwagę, że mimo nałożonego filtra żarówki te wytwarzają do 20% jaśniejsze światło.

Żarówki standardowe

Zwykłe żarówki renomowanego producenta – czyli produkt tani, a bardzo przyzwoity. Jeśli nie chcecie wydawać dużo pieniędzy na żarówki do auta, jest to z pewnością optymalny wybór. Warto wiedzieć, że standardowe żarówki renomowanego producenta są tylko nieznacznie droższe niż żarówki niewiadomego pochodzenia, a w zamian otrzymujemy gwarancję prawidłowej geometrii i dobre osiągi, o co – w przypadku wszelkich azjatyckich produktów tuningowych mało znanych producentów – jest raczej trudno. Żarówki OSRAM Original są oryginalnymi częściami zamiennymi.