Trwałość żarówek samochodowych określa się parametrami B3 i Tc. Pierwszy mówi o tym, kiedy przepali się 3 proc żarówek z badanej puli, a drugi – po jakim czasie przestanie świecić 63,2 proc. z nich. Jest jasne, że parametr Tc jest bliższy życiu niż B3, ale i tak dalece nieprecyzyjny: nasza żarówka ma prawo przepalić się wcześniej, choć oczywiście zdarza się, że świeci dużej.
To jednak nie wszystko: badania laboratoryjne żarówek odbywają się przy napięciu 13,2 V, co jest napięciem niższym niż to, które występuje w samochodzie. W instalacji samochodu optymalne napięcie wynosi 13,8-14,4 V, tymczasem wzrost napięcia o 5 proc. powoduje jaśniejsze świecenie żarówek, ale też skraca ich żywotność o połowę. Żywotność żarówek przy 13,8 V jest już o połowę niższa niż trwałość deklarowana przez producenta, a przy 14,4 V to może być już tylko 25 proc. deklarowanej trwałości fabrycznej.
A jaka jest deklarowana trwałość markowych żarówek samochodowych? Różna dla każdego modelu, ale można przyjąć, że w przypadku typu H4 (jeden z trwalszych typów żarówek halogenowych) jest to 700-900 godzin, H1 – 500-600 godzin, a H7 – ok. 500 godzin. Teraz, w zależności od napięcia w instalacji auta, które możemy sami zmierzyć multimetrem, możemy podzielić wspomniane liczby godzin przez 2 albo przez 4. Realna trwałość na poziomie 150 godzin oznacza, że jeżdżąc po mieście będziemy wymieniać żarówki co 3-5 tys. km.
Deklarowana trwałość żarówekŹródło: Auto Świat / ACZ
Oczywiście, żarówka żarówce nierówna. Najkrócej będą świecić żarówki tuningowe z ciemnoniebieską bańką, ich producenci nawet nie podają (zazwyczaj) trwałości. Producenci markowych żarówek podają trwałość Tc w katalogach, a na pudełkach najwyżej ostrzegają, że trwałość danego modelu jest niższa niż żarówek standardowych.
Spośród żarówek markowych najkrótszą żywotność mają żarówki najbardziej wyżyłowane (np. +150 proc.) – im bardziej wyżyłowana żarówka, z cieńszym żarnikiem, tym krócej będzie świecić; nieco wyższą, ale też zmniejszoną trwałość mają żarówki dające chłodne (udające ksenonowe) światło. Żarówki standardowe świecą "standardowo"; żarówki "ultra life" świecą od 2 do czterech razy dłużej niż zwykłe, co może mieć skutki uboczne w postaci nieco słabszych osiągów.
Żarówki "ultra life" mają sens w samochodach z wysokim napięciem ładowania (np. 14,4 V) i w takich, które z innych przyczyn niszczą żarówki. Żarówki nie lubią bowiem skoków napięcia, które w jednych samochodach pojawiają się częściej, w innych rzadziej. Rada: by przedłużyć życie żarówek, należy włączać światła dopiero po kilku sekundach od włączenia silnika, a wyłączać przed wyłączeniem silnika – tak zmniejszymy narażenie ich na skoki napięcia.