• Im wyższe napięcie ładowania w aucie, tym szybciej przepalają się żarówki
  • Do najmniej trwałych żarówek należy typ H7
  • Drogie żarówki o zwiększonych osiągach świecą krócej niż standardowe

Trwałość żarówek samochodowych określa się parametrami B3 i Tc. Pierwszy mówi o tym, kiedy przepali się 3 proc żarówek z badanej puli, a drugi – po jakim czasie przestanie świecić 63,2 proc. z nich. Jest jasne, że parametr Tc jest bliższy życiu niż B3, ale i tak dalece nieprecyzyjny: nasza żarówka ma prawo przepalić się wcześniej, choć oczywiście zdarza się, że świeci dużej.

To jednak nie wszystko: badania laboratoryjne żarówek odbywają się przy napięciu 13,2 V, co jest napięciem niższym niż to, które występuje w samochodzie. W instalacji samochodu optymalne napięcie wynosi 13,8-14,4 V, tymczasem wzrost napięcia o 5 proc. powoduje jaśniejsze świecenie żarówek, ale też skraca ich żywotność o połowę. Żywotność żarówek przy 13,8 V jest już o połowę niższa niż trwałość deklarowana przez producenta, a przy 14,4 V to może być już tylko 25 proc. deklarowanej trwałości fabrycznej.