W czasach, gdy wszyscy wokół odmieniają przez przypadki słowo „kryzys”, w świecie off-roadu panuje umiarkowany optymizm. Na 2009 r. szykowane są nowe, mocne auta, wielu rajdowców planuje zagraniczną ekspansję, a w kalendarzu przybywa imprez, które dobrze się zapowiadają. Sezon pod wieloma względami będzie rewolucyjny – spore zmiany wprowadzono w regulaminie Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych.
Organizacja poszczególnych rund RMPST od dawna budziła krytykę zawodników, którzy pomstowali zwłaszcza na krótkie, wyniszczające auta trasy. W poszukiwaniu alternatywnych zawodów, oferujących dłuższe odcinki, nasi zawodnicy odkryli rajdy typu baja organizowane w sąsiednich krajach, gdzie kilkudziesięciokilometrowe, a nawet dłuższe oesy są już normą.
Problem tylko, że polskie auta budowane według przepisów RMPST zupełnie nie przystawały do europejskiej rzeczywistości rajdowej porządkowanej przez regulaminy Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA). Zamiast konkurować z najlepszymi kierowcami zagranicznymi, Polakom pozostawały tylko starty w „amatorskich” klasach typu Challenge.
Od tego roku RMPST nareszcie ma się zmienić. Przede wszystkim wydłużone zostaną oesy, ale prawdziwą rewolucją są nowe przepisy dotyczące budowy rajdówek, a co za tym idzie – ich nowa klasyfikacja, zgodna z wymogami FIA. Od 2009 r. obowiązują – znane z Dakaru czy Pucharu Świata – klasy T1 oraz T2. Dla większości zawodników oznacza to konieczność budowy zupełnie nowego auta (regulamin FIA jest bardzo precyzyjny i praktycznie niemożliwe jest przystosowanie istniejącej już rajdówki do nowych przepisów). Furtką dla tych, których na razie nie stać na nową rajdówkę (w końcu mamy jednak kryzys!) jest klasa Narodowa „TH”, w której można wystartować autem z dawnej klasy Otwartej, o ile w silniku zamontowany zostanie ogranicznik wlotu powietrza i będą spełnione przepisy klasy T1 określające minimalną masę w zależności od pojemności silnika.
Off-roaderzy specjalizujący się w walce z błotem i wyciągarką jak zawsze będą mogli wybierać pomiędzy dwoma cyklami rajdów przeprawowych: Pucharem Polski Off-Road PL (po raz pierwszy organizowanym pod egidą PZMot) oraz Poland Trophy. W ostatnim tygodniu maja odbędzie się 9. edycja prestiżowego Magam Trophy – polskiej eliminacji RFC.
Nowością w tegorocznym kalendarzu imprez są trzy rajdy o charakterze maratonów terenowych. W marcu Albert Gryszczuk przygotowuje w Żaganiu trzydniowy The Great Escape Rally, którego trasa będzie miała długość 350-400 km. Na przełomie kwietnia i maja odbędzie się sportowo-przeprawowy MT Rally z wiodącą przez poligony trasą o długości 2000 km, firmowany przez Pawła Molińskiego. Maratonem będzie też 8-dniowa Transgothica organizowana przez Violę i Andrzeja Derengowskich, którzy we wrześniu zapraszają na 1000-kilometrową trasę wiodącą z Torunia do Bytowa. I choć są to zawody premierowe, dobrze rokują, o czym świadczą uznani organizatorzy oraz listy startowe, które bardzo szybko zapełniają się nazwiskami gwiazd polskiego i europejskiego off-roadu.
Wielu polskich kierowców planuje w tym sezonie liczne starty zagraniczne. Nasi reprezentanci wybierają się m.in. na Drezno-Wrocław, Croatię Trophy, a także na poszczególne imprezy typu baja. Ciekawe, kto dołączy do Krzysztofa Hołowczyca, który już rozpoczął przygotowania do przyszłorocznej, koronnej imprezy terenowej – Dakaru 2010?
Kalendarium
27-29 marca The Great Escape Rally – Żagań www.greatescaperally.com
17-18 kwietnia 1. Runda RMPST – Suwałki www.automobilklub.suwalki.pl
24-25 kwietnia Poland Trophy – Walim www.polandtrophy.pl
25 kwietnia-3 maja MT RALLY – Szczecin-Poznań www.mtrally.pl
8-9 maja 2. Runda RMPST – Wałbrzych www.ak-wb.netix.pl
24-29 maja Magam Trophy – Miastko www.magamtrophy.pl
13-14 czerwca 3. Runda RMPST – Góra Kalwaria www.pzm.pl
19-20 czerwca Poland Trophy – Drawsko Pom. www.polandtrophy.pl
26-28 czerwca 4. Runda RMPST – Słowacja www.pzm.pl
27 czerwca-4 lipca 15. Rajd Drezno-Wrocław www.rallye-breslau.com
17-19 lipca 5. Runda RMPST – Rzeszów www.pzm.pl
14-16 sierpnia 6. Runda RMPST – Litwa www.pzm.pl
11-19 września Transgothica – Toruń-Bytów www.transgothica.pl
25-26 września Poland Trophy – Mazury www.polandtrophy.pl
25-27 września 7. Runda RMPST – Gorzów WLKP. www.automobilklubgorzowski.pl
2-3 października 8. Runda RMPST – Czechy www.pzm.pl