Od kilku miesięcy obserwuje się tąpnięcie na największym rynku motoryzacyjnym, czyli w Chinach. Miesięcznie sprzedaje się tam 2,2-2,5 mln nowych aut. Wystarczy, że popyt zmniejszy się o kilka procent, a już dla wielu koncernów oznacza to mniejsze zapotrzebowanie na ich pojazdy – nawet o kilkaset tysięcy sztuk rocznie. Dotyka to głównie europejskich producentów, a dla wielu chiński rynek jest bardzo ważny.

Koncerny ze Starego Kontynentu ciągle obawiają się także ewentualnych ceł na eksport samochodów do Stanów Zjednoczonych. Cła objęły już wiele podzespołów wysyłanych do USA. A tzw. wojna handlowa ciągle trwa. Ponadto w samej Europie wskutek wprowadzenia nowych norm emisji zanieczyszczeń w spalinach od września 2018 roku wyraźnie zmniejszyła się produkcja i sprzedaż nowych samochodów.

Chociaż początek roku był obiecujący, teraz jednak sytuacja nie jest tak optymistyczna, a dotyczy to głównie firm z Niemiec. I to one zdaniem wielu ekonomistów wpływają na pogorszenie nastrojów w całej gospodarce naszych zachodnich sąsiadów. Motoryzacja to przecież jedna z najważniejszych gałęzi przemysłu w Niemczech i to od niej zależą w dużej mierze losy całej gospodarki.

My wprawdzie nie jesteśmy potęgą motoryzacyjną Europy, ale za to poważnym i liczącym się w świecie producentem podzespołów dla motoryzacji. Wpływy z ich sprzedaży za granicę wynoszą około 28 mld euro rocznie. Kwota ta daje tej branży czołowe miejsce wśród naszych eksporterów. Jest więc o co dbać.

W najnowszym wydaniu tygodnika „Auto Świat” 45/2018 polecamy m.in.

- Volkswagen Golf VIII – Kolejna generacja niemieckiego kompaktu.

- Cupra Ateca – Jazdy pierwszym modelem submarki Seata

- Porsche Panamera GTS – Mocne gran turismo testowane na torze

- Audi A6 Avant 4.0 TDI, Mercedes E220 dT i Volvo V90 D4 – Porównanie wysokoprężnych kombi klasy średniej segmentu premium

- Kia Ceed – Nowe kombi ze 140-konnym silnikiem 1.4 turbo

- Peugeot 208 – Mały hatchback z benzynowym 3-cylindrowcem

- Jeep CherokeeW i8 Roadster – Otwarta wersja sportowej hybrydy plug-in

- Czy warto kupić diesla?

- Sprowadzamy auto używane – Czy warto jechać po samochód do Niemiec?

- Internetowe mity o autach

- Renault Twingo (od 2014 r.) – Test francuskiego malucha na dystansie 100 tys. km

- Top 1 – klasa średnia z napędem 4x4

- Fascynacje: Volkswagen na Bali – Historia indonezyjskiego miłośnika aut marki Volkswagen

- 100 LAT NIEPODLEGŁOŚCI – Historia polskiej motoryzacji – Czwarta część historycznego cyklu

Foto: auto świat / Auto Świat

Najnowsze wydanie tygodnika „Auto Świat” 45/2018 w sprzedaży od 5 listopada 2018 roku.

Zapraszamy do lektury!