Od lat 70. na wniosek organizacji i ministerstw zajmujących się transportem drogowym i bezpieczeństwem ruchu drogowego, a także instytucji ubezpieczeniowych zaczęto wprowadzać przepisy wymagające od samochodów spełniania konkretnych norm zderzeniowych.

Próby stały się obowiązkiem producentów aut, bez spełnienia wymogów ustanowionych norm samochody nie otrzymywały ogólnego dopuszczenia do ruchu (homologacji).

W latach 90. pod auspicjami Międzynarodowej Federacji Automobilowej FIA stworzona została organizacja NCAP, a potem Euro-NCAP, które to podjęły (z sukcesem) próbę globalnego znormalizowania wymogów, jakie w dziedzinie bezpieczeństwa zderzeniowego spełnić muszą nowo produkowane samochody.

Obecnie w skład oficjalnego zestawu prób wchodzą: zderzenie czołowe typu off-set (auto uderza pod kątem prostym w przeszkodę o równej masie 40-procentową powierzchnią przedniego pasa, z prędkością 64 km/h), zderzenie boczne (w bok stojącego samochodu na wysokości słupka środkowego uderza z prędkością 50 km/h bariera o masie 900 kg), test słupa (przemieszczające się bokiem auto uderza z prędkością 29 km/h w pionową przeszkodę na wysokości środkowego słupka nadwozia), a także próba z pieszym, symulująca potrącenie człowieka przodem samochodu poruszającego się z prędkością 40 km/h.

W zależności od rynku i indywidualnych wymagań krajowych crash-testy obejmować mogą także uderzenie całą powierzchnią przedniego pasa pod kątem prostym w ścianę, najechanie pojazdu na tył drugiego pojazdu (również typu off-set) lub - dla kabrioletów i autobusów - próba kapotażu, czyli wywrotki na dach. Niezależne organizacje (np. Dekra) przeprowadzają również szereg innych prób zderzeniowych.

Badają, zderzenia motocyklisty z autem, zachowanie się samochodu stare oraz nowego w bezpośrednim starciu (np. crash-test Golfów: drugiej i czwartej generacji), jakim zniszczeniom ulegnie samochód uderzający bokiem w różne przeszkody (symulacja wjechania w krzaki, w barierę energochłonną czy np. w drzewo).

Słynące z dbałości o bezpieczeństwo fi rmy motoryzacyjne przeprowadzają np. crash-testy aut różnych klas: ciężarówki z samochodem miejskim itp.