Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • MotoAwards 2022
  • ...
Auto Świat Leksykon techniki motoryzacyjnej

Leksykon techniki motoryzacyjnej

Silnik czterosuwowy, czyli jak działa zasada czterech suwów?

Silnik czterosuwowy, czyli jak działa zasada czterech suwów?

Silnik czterosuwowy i jego zasada czterech suwów funkcjonalnych jest dziś na całym świecie uważana za najbardziej użyteczną. Ssanie-sprężanie-zapłon-praca-wydech. No tak, ale czy to nie jest pięć taktów?

Dźwigienki zaworowe i co powinniśmy o nich wiedzieć

Dźwigienki zaworowe i co powinniśmy o nich wiedzieć

Pod koniec lat 50. wciąż częściej donoszono o awariach silników powodowanych przez zawory wydechowe. Chodziło o nieszczelność pomiędzy grzybkiem zaworu a jego gniazdem. Początek tego problemu zawsze był taki sam — przedmuchy spalin, ale koniec niestety również nieodmiennie identyczny: przepalanie się zaworów wydechowych. Przyczynę szybko odnaleziono: mianowicie grzybek i gniazdo zaworowe każdego zaworu zawsze i niezmiennie stykały się w tym samym miejscu. Ale gdyby?

Nowy Leksykon Techniki Motoryzacyjnej Auto Świat już na rynku

Nowy Leksykon Techniki Motoryzacyjnej Auto Świat już na rynku

W ciągu ostatnich lat w dziedzinie motoryzacji dużo się zmieniło. Dzięki naszemu najnowszemu leksykonowi będziesz ze zmianami na bieżąco.

Sonda lambda - jak działa i do czego jest potrzebna

Sonda lambda - jak działa i do czego jest potrzebna

Sonda lambda mierzy zawartość tlenu w spalinach. Warunkiem prawidłowej pracy katalizatora (jego długowieczności) w samochodzie jest właściwie dobrany skład mieszanki paliwowo-powietrznej. Dla idealnego, czyli całkowitego spalania, powietrza powinno być wagowo 14,7 razy więcej niż paliwa. O takiej mieszance mówimy, że ma skład stechiometryczny i tak zwany współczynnik nadmiaru powietrza lambda (nazwa od greckiej litery) równy jedności

Pompa paliwa - jak działa i czy często się psuje

Pompa paliwa - jak działa i czy często się psuje

W zdecydowanej większości samochodów bak jest w jakimś zabezpieczonym przed zderzeniami miejscu w okolicach tylnej osi, podczas gdy czekający na paliwo gaźnik lub układ wtryskowy umieszczone są z przodu auta. Aby jakoś je ze sobą połączyć, używa się pompy paliwa i przewodów wykonanych z metalu lub wyjątkowo mało palnego tworzywa

Jak działa mechanizm różnicowy?

Jak działa mechanizm różnicowy?

Zakręty to dla osi napędzanej duży problem: koła zewnętrzne i wewnętrzne obracają się z różną prędkością - wyjaśniamy, jak działa mechanizm różnicowy

Wtrysk Bosch LH-Jetronic

Poznaliśmy już najważniejsze elementy układu wtryskowego. Czas nawyjaśnienie, w jaki sposób współpracują one ze sobą podczas pracysilnika. Znakomitym wzorem jest tu zaprojektowany i opracowany przez firmę Boschukład LH- -Jetronic, na którym bazuje także rozpowszechniony dziś system Motronic.Główną różnicą między nimi jest "wkomponowanie" w elektronikę modułusterującego układem wtryskowym także systemu zapłonowego. Cóż więc się dzieje po przekręceniu kluczyka i włączeniu zapłonu?

Kanały dolotowe

Na pierwszy rzut oka kanały dolotowe nie są niczym innym niż tylkoprostym doprowadzeniem powietrza. W rzeczywistości jednak te połączeniapomiędzy przepustnicą a cylindrami w ogromnym stopniu wpływają na pracęsilnika: zarówno moc, jak moment obrotowy, spalanie i kultura pracy sąuzależnione bezpośrednio od kanałów dolotowych

Przepustnica - cz. 2

Nawet kiedy silnik już zareaguje na "dodanie gazu", umieszczona napoczątku kanału dolotowego przepustnica wciąż hamuje przepływ powietrza,a tym samym ogranicza osiągi jednostki napędowej. Dopiero przymaksymalnych obrotach, kiedy przepustnica ustawiona jest równolegle dostrumienia zasysanego powietrza, tłoki są w stanie wciągnąć do cylindrówmaksymalne ilości mieszanki paliwowo-powietrznej, a tym samym wytworzyćmaksymalną moc silnika

Przepływomierz powietrza

Wiadomo już, że silnik potrzebuje "oddychania pełną piersią", czylipowietrza do procesu spalania. Istotna jest jednak wiedza, jak duża jegoilość przepływa właśnie przez filtr powietrza i dociera do zaworówdolotowych

Łożyska

Jeśli w silniku coś się obraca, konieczna jest obecność łożyska. A todlatego, że z natury rzeczy łożysko służy do prowadzenia obracającegosię elementu oraz obniżenia do minimum oporów związanych z jego ruchami

Alternator cz. 2

Gdziekolwiek na świecie powstaje prąd elektryczny, niezależnie odsposobu, w jaki uzyskiwana jest siła ten prąd wytwarzająca, odbywa sięto za pomocą indukcji magnetycznej. Jest to zjawisko oparte naporuszaniu magnesu we wnętrzu tzw. cewki. W największym uproszczeniujest to izolowany od poruszającego się w jego wnętrzu magnesu pierścieńowinięty przewodem miedzianym, w którym w wyniku poruszenia magnesuwytwarzany jest prąd elektryczny

Alternator

Różnica pomiędzy prądnicą a alternatorem w najprostszym ujęciu polega natym, że prądnica wytwarza prąd stały, a alternator zmienny. Pozostańmyjednak na razie przy samej roli tego agregatu pomocniczego: wytwarzaniuprądu

Pasek klinowy

Jeszcze kilka lat temu spojrzawszy pod maskę samochodu człowieknapotykał wzrokiem kłębowisko węży i kabli - właściwie w całej komorzesilnikowej. A na przedzie jednostki napędowej dziko plątały się czarnepaski klinowe

Łańcuszek i s-ka

Gdyby o wszystkim mogli decydować konstruktorzy silników, najchętniej wogóle zaspawaliby maskę - jak w najnowszym Audi A2. Wtedy żadne nieupoważnione i niedostatecznie utalentowane ręce nie miałyby dostępu doich ukochanego dzieła. Niestety, pasek zębaty (jeszcze w latach 80. dominujący na świecie jakonapęd wałka rozrządu) wymaga kontroli naprężenia najpóźniej co 30tysięcy kilometrów

Pasek rozrządu

Za otwieranie i zamykanie zaworów odpowiada wałek rozrządu - tyle jużwiemy z rozdziałów o zaworach i ich napędzaniu. Ale jak to jest, żeobraca się wałek rozrządu?

Korek pod ciśnieniem

W szkole uczą nas, że w miarę spadku temperatury wszystko się kurczy, a wmiarę wzrostu się rozszerza. I to jest prawda także wobec wody ipowietrza, czyli głównych elementów wypełniających układ chłodzącysamochodu (pozostałe składniki dla ułatwienia pomijamy)

Chłodnica - jak działa i czy jest ważna w samochodzie

Chłodnica - jak działa i czy jest ważna w samochodzie

W normalnych okolicznościach silniki chłodzi woda, napędzana przez pompę i kierowana w odpowiednie miejsce pod maską przez "dróżnika" - termostat. Woda nagrzewa się w silniku do temperatury roboczej, a czasami nawet bardziej. Owo "nawet bardziej" należy odprowadzić tak, by woda schłodziła się przez kontakt z powietrzem spoza auta.

Pompa wodna

Kiedy silnik już zaskoczy i zacznie pracować, bardzo szybko osiągawysoką temperaturę - szczególnie w rejonie, gdzie pracują tłoki. Nicdziwnego, przecież tuż po zapłonie w komorze spalania występujątemperatury sięgające 1900 st. Celsjusza

Obieg oleju

W przedostatnim odcinku zasysaliśmy olej z miski olejowej za pomocąpompy, w ostatnim zaś pompowaliśmy go przez filtr i czyściliśmy. Terazczas dostarczyć go do łożysk. Aby było to możliwe, cały blok silnika igłowica cylindrowa są zryte ogromną ilością kanałów i kanalikówolejowych. Doprowadzany nimi olej osiąga te miejsca w silniku, któresmarując trzeba zabezpieczyć przed zatarciem
Pokaż więcej

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech