Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • NAT 2022
  • ...
Auto Świat Leksykon techniki motoryzacyjnej

Leksykon techniki motoryzacyjnej

Filtr oleju

Kiedy olej już zostanie zassany poprzez smok do pompy, jego następnąstacją będzie filtr oleju. Jego zadaniem jest zatrzymanie wszystkichzanieczyszczeń o rozmiarach większych niż 1/50 milimetra, które inaczejmogłyby dostać się do miejsc smarowanych. Skąd taka dbałość?

Przewody dolotowe i wydechowe

Osiągi silnika zależą od tego, ile mieszanki paliwowo-powietrznejzostanie dostarczone do cylindra - im więcej, tym osiągi większe, tymwiększa siła i moc. W silnikach wysokoprężnych jest podobnie, tyle że docylindra zasysane jest powietrze, a paliwa dostarcza się później. Ilość mieszanki (lub powietrza) dostarczonej do cylindra zależy wnajwiększym uproszczeniu od średnicy kanału dolotowego: przewód szerszywięcej wpuszcza do środka. Oczywiście, decydującą rolę odgrywają tutakże zawory; ich skok, a przede wszystkim ich ilość

Tuleje cylindrowe

W tym odcinku omówimy bardzo szczególny element silnika, w dodatku niebędący częścią typową, ani tym bardziej stosowaną powszechnie. Tulejemontuje się w silniku tylko wówczas, jeśli praca tłoka nie jest możliwabezpośrednio wewnątrz cylindra. Przypomnijmy, że jednym z najważniejszych i podstawowych warunkówprawidłowego współdziałania tłoka z cylindrem jest istnienie luzupomiędzy ściankami tłoka a ściankami cylindra. Na całej długości

Głowica cylindra

Jeśli po przeczytaniu poprzedniego odcinka ktoś pomyślał sobie, że bloksilnika jest najbardziej skomplikowanym elementem jednostki napędowej,idzie w swym rozumowaniu wprost na manowce. A to dlatego, że systemysterowania pracą zaworów i techniki wielozaworowe już dawno sprawiły, iżwłaśnie głowica cylindrów stała się elementem najtrudniejszym dowyprodukowania

Blok silnika

Aż do dziś wszystkie opisywane elementy i części silnika w naszychdywagacjach "wisiały w powietrzu". Od teraz się to zmieni: naszpoglądowy silnik otrzymuje bowiem swój blok. Blok silnika to największy i najcięższy element jednostki napędowej

Koło zamachowe

Skoro sobie już wyjaśniliśmy kwestie najważniejszych elementów budowywewnętrznej silnika, przejdźmy do najistotniejszych podzespołów pozajego blokiem. I tu bez wątpienia na samo czoło listy wysuwa się kołozamachowe. W gruncie rzeczy chodzi tu o żelazny talerz, przymocowany śrubami dokołnierza zdawczego, czyli wychodzącego na zewnątrz silnika końca wałukorbowego. Koło zamachowe ma jednak kilka zadań, różnych i ważnych

Popychacze zaworowe

W jaki sposób steruje się w silniku ruchami zaworów, przeczytali Państwow poprzednim odcinku naszego Leksykonu. Ale krzywki rozrządu nieporuszają zaworami bezpośrednio, pomiędzy nimi pracują jeszczepopychacze, działające jak swego rodzaju poduszki, a umożliwiająceautomatyczną lub ręczną regulację luzów zaworowych

Wałek rozrządu

W zeszłym tygodniu, kiedy opisywaliśmy sposób napełniania i opróżnianiacylindra w silniku czterosuwowym, co dociekliwsi Czytelnicy stawialisobie z pewnością pytanie: co właściwie otwiera i zamyka zawory wsilniku?

Zawory

W górze cylindra silnika czterosuwowego, w jego głowicy, znajdują się conajmniej dwa otwory. Służą one do zaopatrywania silnika w świeżąmieszankę paliwowo-powietrzną i do opróżniania go z gazów spalinowych.To właśnie jest miejsce pracy zaworów

Holowanie

Przepisy dotyczące holowania są chyba najmniej znane kierowcom.Praktycznie co drugie holowanie odbywa się na naszych drogach znaruszeniem kodeksu drogowego, co kosztuje mandat i punkty karne

Zawód: doradca serwisowy

Klienta stacji serwisowej interesuje przede wszystkim to, żeby jegosamochód naprawiono lub dokonano w nim przeglądu w możliwie krótkimczasie i oczywiście za rozsądną cenę

7G-TRONIC

7G-TRONIC

To pierwsza tego typu konstrukcją produkowana seryjnie do napędusamochodów osobowych i jedyna na świecie współpracująca z elektronicznymukładem kontroli Direct Selected

ZWOLNICA

ZWOLNICA

Zwolnica ma za zadanie zwiększyć moment obrotowy..

ZMIENNE FAZY ROZRZĄDU

ZMIENNE FAZY ROZRZĄDU

Jest to jedna z najskuteczniejszych metod zwiększenia osiągów bez doładowania, a z zachowaniem ekonomiki zużycia paliwa

ZESPÓŁ NAPĘDOWY

ZESPÓŁ NAPĘDOWY

W jego skład wchodzą m.in.

ZBIEŻNOŚĆ

ZBIEŻNOŚĆ

W autach z napędem na koła przednie najczęściej są one ustawianerozbieżnie (podczas przenoszenia napędu mają tendencję do "zbieganiasię" do środka auta, ustawiając się równolegle do osi wzdłużnej)

ZAWÓR

ZAWÓR

W silnikach czterosuwowych służy do otwierania lub zamykania dostępu do cylindra

ZAWIESZENIE

ZAWIESZENIE

Obejmuje wahacze, drążki skrętne, reakcyjne, stabilizatory, resory i amortyzatory

ZAPŁON

ZAPŁON

Prądu o napięciu 15-25 tys. V dostarcza układ zapłonowy.

XDRIVE

XDRIVE

Przeniesienie napędu jest realizowane za pomocą trzeciego koła zębatego (a nie jak wcześniej łańcucha wielorzędowego), co zapewnia superszybką reakcję układu
Poprzednia Następna

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech
Narodowy Auto Test