Auto Świat > Pompa paliwa - jak działa i czy często się psuje

Pompa paliwa - jak działa i czy często się psuje

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

W zdecydowanej większości samochodów bak jest w jakimś zabezpieczonym przed zderzeniami miejscu w okolicach tylnej osi, podczas gdy czekający na paliwo gaźnik lub układ wtryskowy umieszczone są z przodu auta. Aby jakoś je ze sobą połączyć, używa się pompy paliwa i przewodów wykonanych z metalu lub wyjątkowo mało palnego tworzywa

Pompa paliwa
Pompa paliwaŹródło: Auto Świat / Adam Mikuła
  • Ciśnienie we wtryskiwaczach sięga nawet 4 barów
  • Wydajność pomp to nawet 200 litrów benzyny na godzinę
  • Dla prawidłowej pracy pompy należy pamiętać aby nie osuszać zbiornika paliwa do końca

Przewody są częściowo zdublowane - jeden prowadzi paliwo do miejsca przygotowywania mieszanki, drugi zaś odprowadza z powrotem do zbiornika niepotrzebną, nadmiarową benzynę. W ten sposób udają się dwie pieczenie na jednym ogniu: ponieważ w wysokiej temperaturze panującej pod maską silnika paliwo silnie się nagrzewa i ma tendencje do parowania (a bąbelki par powodują nierównomierną pracę silnika), dobrze się dzieje, że taka nagrzana benzyna może być w części odprowadzona w ramach recyrkulacji do zbiornika, gdzie schładza się, zanim zostanie ponownie zassana przez pompę.

Robert Rybicki