IMM monitoruje wydatki reklamowe różnych branż w prasie, radiu i TV. Niestety, nie uwzględnia wydatków na reklamę w internecie.
W czerwcu branża motoryzacyjna była na 5 miejscu, jeśli idzie o wielkość wydatków na reklamę – w sumie wszystkie firmy motoryzacyjne wydały 92,6 mln zł. Tę sumę IMM oszacował na podstawie emisji reklam i cenników stosowanych w prasie, radio i TV. Nie uwzględniono rabatów, upustów itp działań, gdyż w każdym przypadku jest to sprawa ustalana indywidualnie.
Najwięcej na reklamę wydaje branża handlowa – w czerwcu 2018 było to 368,5 mln zł. Na drugim miejscu jest farmacja – 254,4 mln zł, na trzecim finanse – 124,3 mln zł, na czwartym telekomunikacja – 13,5 mln zł, a na piątym – branża moto – 92,6 mln zł.
Które firmy z branży moto wydają najwięcej na reklamę?
W czerwcu najwięcej wydał Mercedes – na reklamę samochodów osobowych ok. 6 mln 594 tys. zł.
Ile wypada na jedno auto?
W czerwcu Mercedes sprzedał 1708 szt. aut osobowych, więc wychodzi, że reklama jednego sprzedanego Mercedesa kosztowała 3860 zł. To dużo, ale jeśli weźmiemy pod uwagę wysokie ceny nowych Mercedesów, to okaże się, że reklama jednego auta kosztuje 1-2 proc. jego wartości.
Mercedes zajmuje 10. miejsce w rankingu sprzedaży za czerwiec, jednocześnie jest najwyżej spośród firm premium – znacząco wyprzedza BMW, Audi i Volvo. Duże wydatki reklamowe mają prawdopodobnie jeszcze bardziej zwiększyć sprzedaż i wyprzedzić konkurentów.
Drugie miejsce pod względem wielkości wydatków na reklamę w czerwcu 2018 zajęła Toyota – wydała 6 mln 300 tys. zł. W tym czasie sprzedała 3993 auta osobowe, więc reklama jednej Toyoty kosztowała 1577 zł. To równowartość 1-3 proc. ceny nowego auta (w zależności od modelu). Toyota zajmuje 2. pozycję na liście sprzedaży – za Skodą.
Na trzecim miejscu jest Nissan – w czerwcu wydał na reklamę osobówek 5 mln 880 tys. zł, a sprzedał w tym czasie 1320 aut. Na jedno wypada więc 4454 zł. To bardzo dużo. Nissan zajmuje 11. pozycję w rankingu sprzedaży nowych aut, być może plan jest taki, aby przesunąć się w górę.
Czwarte miejsce w rankingu wydatków reklamowych zajmuje Opel – wydał w czerwcu 5 mln 712 tys. zł, a sprzedał w tym czasie 3152 auta osobowe. Na jednego Opla wypada 1812 zł. To równowartość 1-3 proc. ceny nowego modelu. Opel zajmuje 4. pozycję na liście sprzedaży.
Piątą pozycję zajmuje lider sprzedaży na polskim rynku – Skoda. Wydatki na reklamę to 5 mln 670 tys. zł, a sprzedaż 6319 szt. Na jedną sprzedaną Skodę wypada więc 897 zł wydatków reklamowych. To równowartość 1-2 proc. ceny nowego modelu i najlepszy efekt uzyskany za najmniejsze pieniądze.