Silnik PACCAR MX o pojemności 12,9 litra jest montowany w popularnych modelach DAF CF85 i XF105. Jest również ceniony za niskie zużycie paliwa. Nie przerywając prac nad dalszą optymalizacją, firmą DAF skupiła się przede wszystkim na rozwiązaniach, które mają wpływ na pracę silnika przy częściowym obciążeniu, co stanowi 80% czasu eksploatacji samochodu ciężarowego.

W modelach silnika PACCAR MX o mocy 265 kW/360 KM, 300 kW/410 KM i 340 kW/460 KM jako pierwszych zamontowano nowe tłoki, które mają lepsze właściwości termiczne i nie wymagają tak intensywnego chłodzenia. Dzięki temu możliwe było zastosowanie mniejszej pompy oleju, zapewniającej maksymalną wydajność i zmniejszającej straty, do których dochodzi na skutek tarcia. Jednocześnie zoptymalizowano kąty wtrysku i układ sterujący silnika. Firma DAF jest pierwszym producentem samochodów ciężarowych, który stosuje zamknięte obudowy termiczne nie tylko w turbosprężarkach lecz również w module kolektora wydechowego. Zapewnia to jeszcze lepszą regulację przepływu powietrza dzięki zwiększeniu wydajności układu turbodoładowania oraz spalania. Wprowadzone w silnikach PACCAR MX udoskonalenia poprawiają zużycie paliwa nawet o 3% i zmniejszają poziom emisji CO2, w zależności od zastosowania.

W ramach programu Zaawansowanej wydajności transportu firmy DAF wprowadzono jeszcze więcej nowatorskich rozwiązań, które poprawiają zużycie paliwa, obniżają poziom emisji CO2 oraz jeszcze bardziej zmniejszają całkowite koszty eksploatacji. Silnik w pojazdach DAF CF85 i XF105 wyłącza się automatycznie po pięciu minutach pracy na biegu jałowym, zaś oprócz 16-biegowej skrzyni biegów, dostępna jest obecnie również lżejsza, 12-biegowa przekładnia ręczna, która umożliwia lepsze dostosowanie układu napędowego do określonych zastosowań - w końcu wysoki moment obrotowy silnika PACCAR MX oznacza, że 16-biegowa skrzynia biegów nie zawsze jest potrzebna. Ponadto w nowej skrzyni dodano opcję przełożenia bezpośredniego również dla wersji silnika o mocy 375 kW/510 KM, co oznacza zmniejszenie tarcia i większą wydajność. Na życzenie klienta można zwiększyć prędkość maksymalną pojazdów serii CF i XF do 89 km/h. Standardowe ustawienie, 85 km/h, umożliwia zmniejszenie zużycia paliwa o 2-3% w transporcie międzynarodowym.

Nowość stanowi także zautomatyzowana skrzynia biegów AS Tronic z algorytmem zmiany przełożeń zoptymalizowanym pod kątem obniżenia zużycia paliwa. Kierowca może zmieniać biegi samodzielnie jedynie przy prędkości poniżej 30 km/h oraz w przypadku stosowania hamulca silnikowego MX Engine Brake. We wszystkich pozostałych sytuacjach to układ elektroniczny wybiera idealny moment zmiany przełożenia. Aby zwiększyć świadomość znaczenia niskiego zużycia paliwa kierowców, teraz na wyświetlaczu głównym deski rozdzielczej modelu CF oraz XF standardowo pokazywane są informacje dotyczące aktualnego i średniego zużycia paliwa.

Zarówno istotne innowacje wprowadzone w wydajnym silniku PACCAR MX, jak i inne zmiany, które wprowadza firma DAF, wpisują się idealnie w program Zaawansowanej wydajności transportu (ATe), stanowiący kompleksową ofertę rozwiązań, których celem jest dalsze zwiększanie efektywności transportu przy jednoczesnym obniżaniu kosztów i negatywnego wpływu na środowisko naturalne.