Historia użytkowych pojazdów Volvo zaczęła się właściwie wraz z założeniem marki w 1927 roku, znanej powszechnie z produkowania aut osobowych. Otóż pierwszą „ciężarówkę” tego szwedzkiego producenta zaprezentowano już rok po prezentacji pierwszej osobówki Volvo, czyli w 1928 roku. Prace nad nią zaczęto dwa lata wcześniej i była to, jakbyśmy dzisiaj określili, pół-ciężarówka, coś na wzór pick-up’a. Nazwano ją LV Seria 1.
Zakładano wyprodukowanie 500 sztuk, które ku ogólnemu zdziwieniu właścicieli, rozeszły się w bardzo krótkim czasie, więc postanowiono zwiększyć produkcję prezentując udoskonaloną wersję Serię 2, która spotkała się z równie ciepłym – choć skandynawskim - przyjęciem. Od tego czasu z bram fabryki wyjeżdżały kolejne udane konstrukcje, które bez problemu znajdowały nabywców. Dziś Volvo Trucks jest drugim największym producentem tego typu pojazdów na świecie!
Początkowo produkcja aut osobowych oraz ciężarowych odbywała się na tej samej linii montażowej. Obecnie Volvo Cars należy do Geely i produkuje auta osobowe, natomiast Volvo Group (właściciel Volvo Trucks) zajmuje się produkcją ciężkich maszyn budowlanych, silników do łodzi, maszyn rolniczych i urządzeń transportowych, trolejbusów, autobusów oraz właśnie ciężarówek. To absolutnie globalna marka, oferująca swoje pojazdy na ponad 140 rynkach świata, i posiadająca fabryki rozlokowane na całym globie, i każdym kontynencie za wyjątkiem Antarktydy. Produkuje i sprzedaje ponad 100 000 egzemplarzy rocznie...
Barbie, wyścig kosmiczny, rozrusznik serca i pasta do zębów
W 1959 roku wydarzyło się wiele! Pierwsze zderzenie sondy kosmicznej z powierzchnią Księżyca, wynalezienie pasty do zębów (nomen omen przez Szweda Yngve Erikssona), wynaleziono Spandex, a dzieci poznały lalkę Barbie! W tym roku również przeprowadzono pierwsze testy zderzeniowe ciężarówek, uderzając jednotonowym wahadłem w kabinę. Próbę rzecz jasna przeprowadziło… Volvo.
Dach kabiny jest obciążany ciężarem o masie 15 ton. Następnie cylindryczne wahadło jest opuszczane na przedni lewy słupek kabiny. I wreszcie, to samo wahadło uderza w tylną ścianę kabiny. Symuluje to zderzenie zestawu z naczepą. Wahadło opada z wysokości trzech metrów. W 1960 r. test stał się normą prawną w Szwecji i pozostawał nią do kwietnia 2009 r., kiedy to został zastąpiony przez regulamin R29 EKG ONZ. Nowe prawo nie wymaga obciążania kabiny aż tak dużymi siłami, ale Volvo Trucks i tak nadal stosuje swój rygorystyczny test wytrzymałości. Mało tego, w 1995 roku Volvo FH stało się pierwszym samochodem ciężarowym z poduszką powietrzną!
Uczczenie Rihanny i spełnienie marzeń
Stworzona została specjalna wersja ciężarówki FH. W jednym egzemplarzu. To prezent od żony dla Alexandra Parisot’a, na 40. urodziny. Spełnienie jego marzeń z dzieciństwa o wspaniale udekorowanej ciężarówce. W tym przypadku lśniąco czerwona kabina stała się hołdem dla muzycznego bożyszcza Alexandra… wokalistki Rihanny. Oprócz wyjątkowego malowania mamy też 74 światła LED, które powodują że, jak to określa właściciel, czujemy się jak na koncercie Rihanny…
Historyczny początek
Ten model LV Serii 1 zaprezentowany w 1928 roku nie był demonem szybkości, ani mocy. W tamtych czasach jednak 28 koni mechanicznych, 2-litrowy silnik i cztery cylindry były w zupełności wystarczające dla ówczesnej logistyki. Prędkość maksymalna w granicach 50 km/h.
Najmocniejszy!
Obecnie topową jednostką napędową jest silnik D16 o mocy… 750KM! Moc silników wzrastała przez lata, i dzisiaj 400, 500 czy 600 koni mechanicznych nie jest już niespodzianką i niczym wyjątkowym. Kiedy przekroczona zostanie granica 1000KM?!
Jean-Claude Van Damme Rulez
Nie jest łatwo reklamować ciężarówki. Volvo Trucks poszło po niebywały pomysł, prezentując serię spotów z serii „Test Live”. Pierwsze epizody „klikały” się w internecie w ilości 17 milionów odsłon. Aż wypuszczono spot z pewnym zapomnianym, choć kultowym, aktorem. Jean-Claude Van Damme plus dwie ciężarówki Volvo i… świat oszalał. Nie tylko branżowy.
Spoty były ciekawostką we wszystkich telewizjach świata o internecie nie mówiąc! Nieco ponad minutowy filmik szybko zbierał kolejne miliony odsłon, i stał się drugim najczęściej wyświetlanym spotem w historii reklamy motoryzacjyjnej. W tej chwili na oficjalnej stronie dobija do 80 milionów wyświetleń. Globalnie rozprzestrzenił się o wiele bardziej!
Kaskaderskie wyczyny Volvo
Innym ciekawym i imponującym wyczynem z udziałem ciężarówki Volvo jest seria „Reality Road” gdzie zobaczyć możemy potężną ciężarówkę podróżującą na… dwóch kołach!
Rekord prędkości
Volvo ustanowiło także rekord prędkości. Konkretnie został ustanowiony przez hybrydową ciężarówkę Mean Green. Lokalizacja - Wendover Airfield w Utah, USA. Ustanowione zostały rekordy ze startu lotnego na długości kilometra, gdzie osiągnięto prędkość: 236.577 km/h (147.002 mph) oraz kilometr ze startu zatrzymanego: 153.252 km/h (95.245 mph). Rekord przypieczętowało FIA. Pod maską znalazł się mocno zmodyfikowany seryjny silnik D16, wspomagany silnikiem elektrycznym osiąga łączną moc 2100KM! Do tego 6,780 Nm maksymalnego momentu obrotowego!
Skąd jest Volvo?
Produkcja ciężarówek odbywa się na całym świecie. Kabiny wytwarzane są na północy Szwecji w miejscowości Umeå oraz belgijskim Gent. Silniki natomiast w szwedzkiej miejscowości Skövde. Pozostałe fabryki rozlokowane są w: USA, Brazylii, RPA, Australii, Chinach, Indiach czy Rosji.
Fabryki Volvo Trucks: New River Valley, Dublin, Virginia, USA; Curitiba, Brazil; Umeå, Sweden; Göteborg, Sweden; Ghent, Belgium; Kaluga, Russia; Durban, South Africa; Bangalore, India; Bangkok, Thailand; Brisbane, Australia; Casablanca, Morocco; Tunis, Tunisia; Jeddah, Saudi Arabia; Tehran, Iran Kuala Lumpur, Malaysia; Ürümqi, China; Taipei, Taiwan
Klasyka gatunku
Volvo FH - Najbardziej rozpoznawalnym i cenionym modelem jest właśnie seria FH. Zaprezentowana w 1993 roku, jako następca serii F. Projektowanie od podstaw zajęło 9 lat. Powstał też nowy 12 litrowy silnik o oznaczeniu D12 (z wałkiem rozrządu w głowicy oraz elektronicznie sterowanym wtryskiem paliwa). To spowodowało, że Volvo Truck zyskało miano światowego lidera w dziedzinie konstrukcji silników. Volvo FH12 zdobyło tytuł "International Truck of The Year 1994". Przy projektowaniu kabiny wykorzystywano tunel aerodynamiczny, a najbardziej luksusowe modele FH były wyposażone w wyłożoną drewnem deskę rozdzielczą, a we wnętrzu kabiny królowały szlachetne materiały, takie jak skóra i welur. Model ten stał się przełomowy dla całej branży…
Aktywne bezpieczeństwo
Szwedzki producent nie ustaje w doskonaleniu poziomu bezpieczeństwa. Volvo Trucks przedstawiło nowoczesny system AEB. Podczas prezentacji ciężarówka FH załadowana do 40 ton, automatycznie bez ingerencji kierowcy zahamowała przed autem osobowym. System AEB to radar oraz kamera, które monitorują przestrzeń przed pojazdem, dbając o to, aby zapobiegać zderzeniu z pojazdami poruszającymi się z prędkością do 70 km/h. Jeżeli coś wykryje (pojazd, pieszego etc.), informuje kierowcę czerwoną kontrolką i sygnałem dźwiękowym. Jeżeli kierowca nie zareaguje, zahamuje samoczynnie. Obecnie na drogach ginie 1,2 miliona ludzi każdego roku. Volvo ze swoją wizją „Non-hit car and truck”, czyli systemami wyhamowującymi pojazdy i unikającymi kolizjom, ponownie staje się pionierem w dziedzinie bezpieczeństwa.
Pierwsza na świecie dwusprzęgłowa skrzynia biegów
Oczywiście do aut ciężarowych, została opracowana przez Volvo Trucks. Nazywa się I-Shift Dual Clutch, i jest przeznaczona dla samochodów ciężarowych o dużej ładowności. To właściwie dwie odrębne, lecz współdziałające ze sobą skrzynie biegów, z których każda posiada własne sprzęgło. Jedna skrzynia biegów kontroluje biegi parzyste, a druga – nieparzyste, wyprzedzając sytuacje na drodze i działanie kierowcy. A pamiętajmy że w tych pojazdach mamy po kilkanaście biegów! I-Shift Dual Clutch zmienia bieg w najwłaściwszym momencie, bez przerwy w przekazywaniu mocy, może pomijać kilka biegów naraz, poprawia właściwości jezdne, poprawia komforty jazdy, eliminuje szarpnięcia, zmniejsza zużycie paliwa. Co ciekawe, Volvo testowało takie rozwiązanie już… 20 lat temu!
Ekstremalne testy
Do powstania nowego modelu FH16 przyczyniło się mnóstwo osób. Przepytano 900 zawodowych kierowców, badając co jest najważniejsze w ich pracy. Budowa jednego egzemplarza trwa pięć dni. Wcześniej przejechano miliony kilometrów badawczych w różnych warunkach pogodowych – od arktycznej północy Szwecji w temperaturach minus 45 stopni Celsjusza, po środek Australijskiego outback’u, gdzie temperatury w cieniu dochodzą do plus 45 stopni! Testy drogowe trwały dwa lata…
850 kolorów
Taki wybór mają klienci Volvo Trucks. Ale to nie wszystko. Jedna z klientek wybierając swoją ciężarówkę na pytanie o to jaki chce wybrać kolor kabiny, zdziwiona spojrzała na swoje paznokcie i odpowiedziała: “Kabina ma być w takim kolorze”. Pobrano próbkę używanego przez nią lakieru i opracowano odpowiednią barwę! Fabryka w Umeå osiada najbardziej proekologiczną lakiernię na świecie. Osiąga absolutnie najwyższy światowy poziom zarówno pod względem niskiej emisji rozpuszczalników do atmosfery, jak i wysokiej sprawności energetycznej. Od 1999 do 2008 r. zużycie energii zmalało o 30 procent. I dalej maleje…
Volvo FH kontra Koenigsegg One:1
Ciekawy wyścig przeprowadzili Szwedzi, łącząc na jednym torze wyścigowym (Ring Knutstorp) model FH z ultrasamochodem Koenigsegg One:1! Moc auta to 1360KM, przy masie… 1360kg. Wyścig polegał na pokonaniu przez ciężarówkę (za kierownicą siedział znany prezenter motoryzacyjny Tiff Needell!) jednego okrążenia, natomiast auto sportowe miało pokonać dwa kółka.
Podczas próby zlikwidowano ogranicznik prędkości, dzięki czemu Volvo FH na długiej prostej osiągnęło prawie 130km/h, co jest niecodziennym wyczynem dla seryjnej ciężarówki.