Moskwicz to rosyjska (a kiedyś radziecka) marka samochodów osobowych. Zakłady wywodzą się z powstałych w 1930 roku Moskowskij Awtosborocznyj Zawod No. 1 im. KIM (Moskiewskie Zakłady Montażu Samochodów nr 1 im. Komunistycznej Międzynarodówki Młodzieży), które początkowo były filia zakładów GAZ. Do 1939 roku zakłady produkowały modele Forda A i AA, oraz odpowiadające im GAZ-y. Wtedy też, zakłady zostały przemianowane na Moskowskij Awtomobilnyj Zawod im. KIM i przed wojną wyprodukowano jedynie mała serię modelu 10 ze względu na nieprzychylne zdanie Stalina. W 1944 roku postanowiono wznowić produkcję aut w Moskwie i rok później powstała MZMA (Moskiewskie Zakłady Samochodów Małolitrażowych). 2 lata później powstał model 400-420 który był kopią przedwojennego Opla Kadetta.
W 1965 roku Moskwicz skonstruował ośmiocylindrowy silnik o pojemności 1500 cm³ i mocy 200 KM, który osiągał obroty rzędu 10 500 obr/min. Zamontowano go w modelu G5 stworzonego, by zaspokoić radzieckie ambicje w F1. Zastosowano w nim po raz pierwszy hamulce tarczowe na wszystkich kołach, a nadwozie wykonano z włókna szklanego. Niestety, zbyt małe dofinansowanie ze strony rządu ZSRR spowodowało zatrzymanie prac.
W 1992 roku przedsiębiorstwo przybrało nazwę Moskwicz. Przestarzała konstrukcja samochodów i brak nowych modeli spowodowały powolny upadek firmy. W lutym 1996 zatrzymano produkcję na rok, a po 10 latach ogłoszono bankructwo zakładów.
Jakiś czas później, część powierzchni produkcyjnych Mokswicza została wydzierżawiona przedsiębiorstwu OAO Avtoframos, które uruchomiło w hali starej fabryki montownię samochodów Renault, gdzie produkowano Dacię Logan.