Powiadomi o fotoradarze, nieoznakowanym radiowozie, policyjnej „suszarce”, kontroli ITD czy innym zagrożeniu (np. zamknięciu jednego pasa drogi). Urządzenie służy także do wysyłania ostrzeżeń o zagrożeniach dostrzeżonych w trakcie jazdy. Pod tym względem niczym nie różni się od swojego poprzednika, czyli modelu GT.
Nowy Yanosik do złudzenia przypomina starszy model. Obudowa pozostała taka sama. Nawet gniazdo zasilania zachowano w tym samym miejscu. Nadal też poskąpiono normalnego uchwytu samochodowego.
W opakowaniu z nowym Yanosikiem GTR są jedynie rzepy do przyklejenia go do deski rozdzielczej. Naszym zdaniem to zdecydowanie za mało jak na urządzenie za ponad 400 zł.
Modyfikacje objęły za to wyświetlacz, ikony przycisków oraz oprogramowanie. To dzięki niemu GTR potrafi więcej niż poprzednik. Nowością jest m.in. asystent parkowania. Informuje kierowcę o płatnych strefach parkowania w danej lokalizacji. Można sprawdzić, w jakich godzinach obowiązują opłaty oraz jaka jest ich wysokość.
Prócz praktycznej funkcji parkowania pojawił się wreszcie wskaźnik dopuszczalnej prędkości oraz przewodnik ekojazdy. Niestety, oba rozwiązania nie sprawdzają się tak, jak można tego oczekiwać.
Wskazania właściwej prędkości nie zawsze pokrywają się z rzeczywistością. Największe błędy pojawiają się w miejscach, w których trudno spodziewać się niewłaściwych informacji – na autostradach.
Na skutek błędów z ustaleniem pozycji Yanosik GTR może nieoczekiwanie wskazywać 20 km/h (obowiązujące na terenie przyległych placów MOP) zamiast 140 km/h. Ma to oczywiście wpływ na wskazania ekojazdy. By uzyskać najwyższe noty za jazdę eko, trzeba jeździć zdecydowanie wolniej, niż wynika to z obowiązujących ograniczeń.
Co więcej, na ocenę ekojazdy znikomy wpływ mają przyśpieszanie i hamowanie. Trudno zatem traktować funkcję jako rozwiązanie przydatne na co dzień. Jedno w Yanosiku się nie zmieniło. Dalej stanowi jeden z najefektywniejszych systemów ostrzegania. W trakcie codziennych jazd pojawia się sporo informacji, z których większość znajduje odzwierciedlenie w rzeczywistości.
Niestety, wciąż kuleje system weryfikacji, gdy podczas weekendu na drogi wyjedzie więcej niedoświadczonych użytkowników. Wówczas łatwiej o błędne zgłoszenia. Na tle konkurencji jest jednak niedościgniony.
Plusy:
– Dobra jakość wykonania,
– Informacje o strefach parkowania,
– Informacje o aktualnym położeniu (miasto, ulica), – Duża liczba ostrzeżeń,
– Wysoki poziom głośności,
– Wyraźny wyświetlacz.
Minusy:
– Problemy z ustaleniem poprawnej pozycji GPS,
– Mało przydatny wskaźnik ekojazdy,
– Brak uchwytu mocującego,
– Niewłaściwe wskazania ograniczeń prędkości,
– Bardzo krótki czas pracy po odłączeniu od źródła zasilania.
Ocena ogólna: 3+