Samochód jest pierwszym modelem marki oznaczonym symbolem SVR. W taki sposób będą oznaczone najbardziej sportowe pojazdy marek Land Rover i Jaguar.
Range Rover Sport SVR przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,7 sekundy. Prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 260 km/h, a pokonanie Północnej Pętli (Nordschleife) toru Nürburgring zajmuje 8 minut i 14 sekund - co jest jednym z najlepszych czasów uzyskanych przez seryjny samochód klasy SUV. Oba czasy podkreślają wyczynowy charakter tego wyjątkowego samochodu.
Model SVR został wyposażany w pięciolitrową jednostkę z doładowaniem mechanicznym (Supercharged) wytwarza maksymalnie 550 KM mocy i moment obrotowy w wysokości 680 Nm, co stanowi wzrost o 40 KM i 56 Nm w stosunku do dotychczas oferowanej jednostki V8 Supercharged. Silnik współpracuje z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów ZF 8HP70.
Range Rover Sport SVR jest pierwszym modelem Land Rovera wyposażonym w dwustopniowy aktywny układ wydechowy, z elektronicznie sterowanymi zaworami typu by-pass. Układ ten zapewnia optymalizację dźwięku i osiągów oraz uzyskanie efektów dźwiękowych rodem z toru wyścigowego przy wyższych obrotach silnika, bez niekorzystnego wpływu na poziom głośności podczas spokojnej jazdy.
Również po raz pierwszy, Range Rover został wyposażony w 22-calowe obręcze aluminiowe z dobranymi do osiągów oponami 295/40 R22 Continental SportContact 5. W standardzie oferowane są nowe 21-calowe obręcze aluminiowe z oponami całorocznymi 275/45 R21.
Producent wprowadził zmiany w wyglądzie zewnętrznym, przy jednoczesnym osiągnięciu poprawy skuteczności chłodzenia i aerodynamiki. Z kolei wnętrze jest wyposażone w sportowe fotele, zapewniające jeszcze lepsze trzymanie boczne kierowcy i pasażerów.
Range Rover Sport SVR bazuje na sukcesie nowego Range Rovera Sport, z nadwoziem samonośnym wykonanym w całości z aluminium dzięki czemu uzyskano zmniejszenie masy o 39 proc. w porównaniu do poprzednika oraz idealnie sztywną i lekką konstrukcję.
SVR jest wyposażony w stały napęd na 4 koła i skrzynię redukcyjną, z niskim przełożeniem przeznaczonym na wymagający teren i rozdziałem mocy w proporcji 50/50 między przednią a tylną osią. Udoskonalony układ pneumatycznego zawieszenia automatycznie ustawia jedną z dwóch wielkości prześwitu, natomiast system Terrain Response 2 automatycznie wybiera najbardziej odpowiedni program jazdy terenowej.
W Range Roverze Sport SVr znajdziemy również system Wade Sensing, który dostarcza informacji o głębokości podczas przejazdu przez wodę. Podobnie, jak w standardowych modelach Range Rover Sport, głębokość brodzenia SVR wynosi 850 mm. Samochód może również ciągnąć przyczepę o masie do 3000 kg.
Range Rover Sport został wprowadzony na rynek w 2005 roku i dotychczas zbudowano ponad 500 tys. egzemplarzy tego samochodu.