przepalone żarówki. To prawda, ale właśnie taki lekceważący stosunek sprawia, że to jeden z najbardziej zaniedbywanych przez właścicieli układów samochodu. Kierowcy się przyzwyczajają do tego, że z roku na rok skuteczność reflektorów słabnie, tolerują złe ustawienie i drobne awarie, np. niesprawny silniczek korekcji położenia reflektora czy brak świateł postojowych. A to dlatego, że podczas jazdy ta usterka nie przeszkadza kierującemu autem. Najczęściej jeździ się z nią tak długo, aż na badaniu technicznym diagnosta zwróci na to uwagę.Nie można zwlekać z naprawą zawieszeniaCo innego zawieszenie. Większość kierowców na niepokojące stuki reaguje szybko, bo konsekwencje są dużo poważniejsze. Ale (jak pokazują wyniki) i tak skala wykrytych usterek układu jezdnego jest wysoka - aż w 13,1 procentach badanych aut w wieku 9 lat nie wszystko było w porządku. Niektóre luzy są dla kierowców niewyczuwalne, dlatego czasem po prostu zbyt długo zwlekają z naprawą. Biorąc pod uwagę stan polskich dróg, badanie przeprowadzone w naszym kraju z pewnością wykazałoby jeszcze większą liczbę usterek. W samochodach 8- i 9-letnich warto też dokładnie przyjrzeć się hamulcom i układowi wydechowemu, które również często kwalifikują się do naprawy. Natomiast niewielkim problemem jest korozja.Ze statystyki wynika, że najbardziej trwałe wśród aut 8- i 9-letnich są ekskluzywne samochody sportowe. Łatwo to jednak uzasadnić. Pierwsze na podium Porsche Boxster, zajmujący drugie miejsce model 911 i trzeci Mercedes SL to auta solidnie wykonane, ale na ogół niezbyt intensywnie eksploatowane. Często przez swoich właścicieli traktowane są jak oczko w głowie. Spośród aut bardziej popularnych w czołówce dominują konstrukcje japońskie. To że w pierwszej dziesiątce uplasowały się aż cztery Toyoty, nie jest dużym zaskoczeniem. W tej kategorii wiekowej znajdują się jeszcze starsze, bardzo udane modele: RAV4, Starlet, Avensis i Corolla. W pierwszej dziesiątce odnajdziemy też dwa popularne auta Subaru: Forestera i Legacy. Kolejne miejsca w rankingu coraz częściej przypadają pojazdom niemieckim, niezagrożonym przez przedstawicieli marek francuskich i włoskich. Najwyższe, 29. miejsce zajmuje Citroën Xantia, potem znowu przeważają auta niemieckie. Francuskie samochody częściej pojawiają się pod koniec rankingu, choć umieszczono tam też takie "gwiazdy", jak VW Passat (67. miejsce, zaraz po Renault Scénicu) i BMW serii 3 (73. miejsce, tuż przed Lancią Y). W końcówce znalazła się też większość Fiatów i Alf Romeo. Najmniej chlubne ostatnie miejsca należą do Citroëna Berlingo, Forda Ka, Chryslera Voyagera, Suzuki Wagon R+ i najsłabiej wypadającego Renault Twingo. Gdybyśmy szukali klasowych liderów, od razu zauważymy, że najmniej zawodnego "malucha" warto poszukać pośród Toyot, VW i Opli. Z kolei najbardziej trwałe kompakty to Toyota Corolla, Nissan Almera i Mazda 323. W klasie średniej nie ma wyraźnej przewagi konkretnych producentów.Jak TÜV sprawdza trwałość samochodów? Dla przypomnienia informujemy, że raport TÜV powstaje na podstawie danych zgromadzonych przez diagnostów podczas obowiązkowych przeglądów rejestracyjnych w Niemczech. Sprawdzane są m.in.: zawieszenie, układ kierowniczy, oświetlenie, skład spalin oraz zabezpieczenie przed korozją elementów nośnych podwozia, karoserii, a także przewodów hamulcowych. Przedstawione wskaźniki procentowe oznaczają odsetek pojazdów, w których stwierdzono poważne usterki - samochód taki zostaje odesłany do naprawy i ponownie wezwany do kontroli. Za tydzień piąta, ostatnia część raportu - auta używane 10- i 11-letnie.NajlepszePorsche Boxster Większość badanych zespołów w Porsche Boxster była w stanie niemal idealnym. W nielicznych egzemplarzach stwierdzono jedynie usterki oświetlenia i układu jezdnego. Ale występują one trzykrotnie rzadziej niż w statystycznym badanym aucie z tego przedziału wiekowego.Subaru Legacy Niezależnie od wieku Legacy znajduje się w ścisłej czołówce. Ma bardzo trwały układ napędowy (chociaż podczas badania TÜV tego nie uwzględniano). Niestety, mimo to w eksploatacji jest kosztowne.Toyota CorollaÓsma generacja Corolli znana jest z niezawodności, więc wysokie miejsce w raporcie nie jest zaskoczeniem. Trudno byłoby wskazać słaby punkt tego auta, chyba że mało atrakcyjny przód.Nissan Almera Szukając 8- lub 9-letniego kompaktu warto rozejrzeć się za Nissanem Almerą. W każdym z badanych punktów auto wypada dużo lepiej niż przeciętnie. Wyróżnia się trwałym układem kierowniczym.Volkswagen PoloWedług rankingu tylko Toyota Starlet może być pewniejszym od Polo "maluchem". Jednak Volkswagen jest większy i w przeciwieństwie do Toyoty dużo łatwiej go kupić. Jedyny słaby punkt to niezbyt trwały układ wydechowy.NajgorszeRenault Twingo Co trzeci badany Renault Twingo miał jakieś problemy. To kiepska zachęta do zakupu tego poręcznego i wygodnego dla dwóch osób auta. Niestety, w czasie eksploatacji zetkniemy się z szeregiem różnych problemów: od luzów w zawieszeniu po usterki "elektryki" i wycieki z silnika.Citroën Berlingo Funkcjonalny, ale czasem zawodny. Mimo że ma bardzo prostą konstrukcję, nie zawsze wszystko działa, jak należy. Najczęściej zawodzi "elektryka", ale na układzie napędowym można polegać.Ford EscortNiestety, większość badanych układów wypadła poniżej przeciętnej. Główne problemy to korozja nadwozia i nietrwałe zawieszenie. Kiepską opinię mają też stosowane w Escorcie diesle.Skoda Felicia Bolączką Felicii jest korozja nadwozia, ale rdza mocno nęka też układ wydechowy i przewody hamulcowe. "Czeszka" miewa również problemy z "elektryką" i trwałością zawieszenia.Fiat Punto Punto ma znacznie większe niż konkurenci kłopoty z trwałością układów hamulcowego i wydechowego. Dość często psuje się też osprzęt silnika i zawieszenie. Pocieszające są jednak przystępne ceny części zamiennych.
Raport TUV - "Elektryka" - problem nr 1
Może dziwić, że w 8- i 9-letnich autach najwięcej zastrzeżeń budzi oświetlenie. Bo przecież na co dzień kierowcy samochodów w tym wieku borykają się z większymi problemami niż np.