Wzrost o 4,4 proc. w stosunku do aut 8- i 9- letnich wydaje się naturalny - z roku na rok samochody mają na licznikach coraz więcej przejechanych kilometrów i bardziej wysłużone mechanizmy. Nadal zastrzeżenia badających najczęściej dotyczą funkcjonowania "elektryki" oraz układu jezdnego. Co ciekawe, można zauważyć prawie trzykrotny wzrost problemów, których przyczyną jest korozja. Częstszym problemem staje się korozjaCzołówka rankingu wciąż należy do tego samego grona samochodów, czyli Porsche 911, Mercedesa SL i tradycyjnie kilku przedstawicieli aut japońskich. Nastąpiły jedynie niewielkie przetasowania. W niektórych przypadkach zmieniły się też generacje ocenianych modeli, np. Toyotę Avensis reprezentuje starsza konstrukcja Carina E. Podobnie w przypadku znajdującej się w ścisłej czołówce Corolli ocenie podlega VII generacja tego auta. Lider "maluchów" to nadal Toyota Starlet - byłaby fajną propozycją, gdyby nie to, że nie należy do najbardziej funkcjonalnych samochodów w swej klasie, a do tego jest niepopularna. Warto więc rozejrzeć się za nieco większym Oplem Corsą, który zajął przyzwoite, 21. miejsce, lub sklasyfikowanym nieco niżej Suzuki Swiftem. Lepiej unikać Forda Fiesty, który (jak zaobserwowali specjaliści) ma częste kłopoty z korozją i trwałością zawieszenia. Ryzykownymi propozycjami są też Fiat Punto (trwałość zawieszenia przeciętna, dużo zastrzeżeń budzi stan "elektryki") i Renault Clio, który kiepsko wypada w każdej badanej kategorii.W klasie kompaktów oprócz wspomnianej wcześniej Corolli przodują Honda Civic, Nissan Almera i Audi A3. Ulubiony przez Polaków VW Golf III wypadł bardzo przeciętnie, zajmując 36. miejsce, wspólnie z Citroënem Saxo - wyprzedził go m.in. Opel Astra. 10- lub 11-letni kompakt Volkswagena ma częściej niż inne auta niesprawne elementy zawieszenia, układu wydechowego i skorodowane przewody hamulcowe. Z kolei rzadziej niż u konkurentów zawodziła w nim "elektryka" i układ kierowniczy. Najgorzej wypadła Alfa Romeo 145, ale też niewiele lepiej popularny Renault Megane. "Francuz" kiepską notę zawdzięcza dużej liczbie usterek układów kierowniczego, hamulcowego oraz wydechowego, choć dość dobrze wypadła ogólna trwałość zawieszenia. Wysoką lokatę zajmują francuskie auta klasy średniej - Peugeot 406 i Citroën Xantia. O dziwo, gorzej od nich wypadły uznawane za bardzo niezawodne Mazda 626 i Honda Accord. Czyżby właściciele za bardzo uwierzyli w ich długowieczność i poświęcają im za mało czasu? O VW Passata niemieccy użytkownicy dbają raczej wystarczająco, a mimo to znalazł się dopiero na 45. miejscu. Dziwi też jeszcze gorsza lokata Nissana Primery (model P11) - przecież to jedno z bardziej udanych aut japońskich lat 90. XX w. Znane jest z niezawodnej mechaniki. Jednak wśród wielu badanych aut wykryto problemy z "elektryką", np. skorodowane połączenia z masą. Zaskakuje wysokie miejsce Jeepa Grand Cherokee, tym samym model produkowany do 1999 r. okazuje się trwalszy od swego następcy.Jak TÜV sprawdza trwałość samochodów? Dla przypomnienia informujemy, że raport TÜV powstaje na podstawie danych zgromadzonych przez diagnostów podczas obowiązkowych przeglądów rejestracyjnych w Niemczech. Sprawdzane są m.in.: zawieszenie, układ kierowniczy, oświetlenie, skład spalin oraz zabezpieczenie przed korozją elementów nośnych podwozia, karoserii, a także przewodów hamulcowych. Przedstawione wskaźniki procentowe oznaczają odsetek pojazdów, w których stwierdzono poważne usterki - samochód taki zostaje odesłany do naprawy i ponownie wezwany do kontroli. NajlepszePorsche 911 Kupno 10-letniego Porsche 911 jest mało ryzykowne. To model bardzo trwały, a do tego dopieszczony przez poprzednich właścicieli. Nie ma najmniejszych problemów z korozją, hamulcami czy układem wydechowym. Równie solidne jest zawieszenie i rzadko szwankuje w nim "elektryka".Mitsubishi Pajero Wysokie miejsce Mitsubishi Pajero to nie przypadek - mimo starego wieku najważniejsze układy nadal działają bez zarzutu. Jednak z powodu drogich części nie jest to auto tanie w utrzymaniu.Toyota CarinaZ raportu wynika, że jedynym słabym punktem Cariny są podatne na korozję przewody hamulcowe. To jednak mało istotny problem, bo wymiana na nowe nie jest kosztowna. Auto warte uwagi!Honda Civic Generacja Civica produkowana w latach 1995-2001 to mało ryzykowny wybór. Konstrukcja jest trwała i niezawodna. Warto podkreślić (nieocenianą w naszym rankingu) niską awaryjność napędu.Peugeot 406406 to jeden z bardziej udanych Peugeotów. Zapewnia wysoki komfort jazdy, funkcjonalność i bogaty wybór silników. Nie miewa dużych problemów z korozją i zawieszeniem. Do 1999 roku miał też prostą "elektrykę".NajgorszeAlfa Romeo 145/146 Niestety, miłość do pięknej "włoszki" wymaga wyrzeczeń i dużej tolerancji jej kapryśnej natury. Skala problemów występujących w 10- i 11-letnich egzemplarzach jest wyjątkowo szeroka. Jednak najczęściej dokucza niesprawna "elektryka", np. skorodowane połączenia.Renault Mégane O kiepskiej ocenie tego popularnego kompaktu zdecydowała niska ogólna trwałość. Nie wszystko jednak jest takie złe, np. zawieszenie i "elektryka" psuły się rzadziej niż w innych badanych autach.Renault Laguna Dobre wyposażenie, funkcjonalne nadwozie i wysoki komfort jazdy to niepodważalne zalety. Niestety, Renault Laguna I nie jest wzorcem trwałości i wymaga od właściciela wzmożonej troski. Ford Galaxy Galaxy jest efektem wspólnego projektu Forda i VW. Wykorzystuje kilka udanych silników VW, m.in. trwałego diesla 1.9 TDI/90 KM. Jednak zanim kupimy to funkcjonalne auto, warto sprawdzić usterkowy układ jezdny.
Raport TUV - Starość najmniej dolegliwa dla "japończyków"
Ostatnia częśćraportu TÜV obejmuje samochody wyprodukowane w latach 1996--97. Biorąc pod uwagę poprzedni odcinek, widać, że dwa kolejne lata nie wpłynęły na drastyczne zwiększenie liczby usterek.