Niestety, z powodu dużych ciśnień wtrysku i małej tolerancji na zanieczyszczenia oraz zakwaszenie paliwa to rozwiązanie ma niższą trwałość. W silniku dTi wtrysk realizują: rotacyjna pompa wtryskowa i tradycyjne wtryskiwacze. Ciśnienie pracy jest wysokie, ale niższe niż w systemie common rail, stąd znacznie rzadsze awarie układu wtryskowego. Mimo to, jeśli przebieg auta przekracza 200 tys. km, trzeba się liczyć ze zbliżającą się koniecznością regeneracji wtryskiwaczy, które mają ograniczoną trwałość – cena: około 400 zł za sztukę.

Przy dużych przebiegach Laguny 1.9 dTi również turbosprężarka może wymagać naprawy. Jeśli nie będziemy jej zbyt długo odwlekać, koszty nie przekroczą 1200 zł. Problemy z odpalaniem mogą świadczyć o awarii świec żarowych, ale nie zapłacimy za nie zbyt dużo (około 70 zł sztuka). Denerwującą usterką są częste uszkodzenia przewodów pomiędzy turbiną, intercoolerem i silnikiem. Ich wymiana nie jest kłopotliwa, ale są drogie – można je dostać tylko w ASO, gdzie kosztują od 330 zł do 520 zł.Zadbaną Lagunę 1.9 dTi warto polecić osobom, które mają do wydania najwyżej 10-15 tys. zł na samochód o rodzinnym charakterze. Oprócz dość dynamicznego i ekonomicznego silnika auto oferuje wysoki komfort jazdy i dobre wyposażenie. Zawieszenie o miękkiej charakterystyce skutecznie „połyka” nierówności (kolejne generacje są już sztywniejsze). Nie ma poważnych zastrzeżeń do trwałości podwozia, ale pod warunkiem stosowania części dobrej jakości. Są one oczywiście droższe, ale pozwalają przejechać kilkadziesiąt tys. km i w tym czasie zapomnieć o remontach zawieszenia. Niestety, wielu użytkowników oszczędza, korzystając z najtańszych zamienników, co wiąże się z powrotem na naprawy co kilka tys. km. Przed zakupem Laguny I trzeba sprawdzić stan tylnego zawieszenia, w którym drogimi elementami są gumowe mocowania belki – koszt remontu: ok. 800 zł.  Warto też przyjrzeć się przekładni kierowniczej, która może mieć duże luzy.Jak już wspomnieliśmy, zadbaną Lagunę z dieslem dTi warto kupić, tylko... trudno taką znaleźć. Wersje z silnikiem wysokoprężnym nie były oferowane na polskim rynku (zbyt wysoka cena), więc wszystkie auta dostępne na rynku to pojazdy importowane, z mniejszymi lub większymi uszkodzeniami. Konsekwencją tego mogą być problemy z korozją, która w bezwypadkowych egzemplarzach jest raczej rzadka. Utrzymanie auta nie jest kosztowne, ale warto pamiętać, że zbytnia oszczędność się nie opłaca. Łatwo o bardzo tanie zamienniki, ale ich jakość jest często skandalicznie niska i owocuje wzrostem awaryjności. Z Laguny będą zadowoleni zwłaszcza ci, którzy sami wykonują proste naprawy.

Podsumowanie

Renault Laguna 1.9 dTi to dość dobra konstrukcja, ale już leciwa, więc przebieg eksploatacji zależy od kondycji konkretnego egzemplarza. Żeby się nie rozczarować, warto zapłacić więcej i kupić auto w dobrym stanie. Tańsze egzemplarze wymagają zazwyczaj dużych inwestycji, a przy obecnej niskiej cenie auta jest to często nieopłacalne. Przed zakupem Laguny z dieslem 1.9 dTi warto zdiagnozować stan turbosprężarki i wtryskiwaczy, bo to jedne z najdroższych elementów mogących wymagać naprawy. Rodzinom polecamy wybór bardzo funkcjonalnej i ładnej wersji kombi.