Auto Świat To gazownicy niszczą nasze silniki. Nie LPG!

To gazownicy niszczą nasze silniki. Nie LPG!

Autor Kuba Brzeziński
Kuba Brzeziński

Dobór poszczególnych elementów i właściwy montaż to nie jedyne zasady, o których należy pamiętać podczas zakupu instalacji LPG. Jedną z ważniejszych procedur jest diagnoza stanu technicznego silnika! Pominięcie tego etapu może mieć wpływ na późniejsze funkcjonowanie układu zasilania gazem i oznaczać poważne konsekwencje dla kierowcy.

LPG
LPGShutterstock

Diagnoza stanu silnika jest pierwszym z kroków, które powinny być zrobione przed montażem instalacji LPG. Czemu właściwie procedura ma znaczenie? Nawet poprawnie dobrany i fachowo zamontowany układ zasilania gazem w połączeniu z niesprawną jednostką napędową (nawet w niewielkim stopniu) nie będzie w stanie pracować w sposób prawidłowy. Tym samym kierowca nie wykorzysta jego potencjału w stu procentach. Aby uniknąć zbędnych problemów, właściciel auta w razie wykrycia przez mechanika jakichkolwiek usterek, powinien usunąć każdą z nich przed montażem instalacji LPG.

Badanie testerem - pierwszy krok w stronę LPG

Ważnym etapem weryfikacji stanu technicznego jednostki napędowej jest podpięcie testera diagnostycznego. Urządzenie pozwala na sczytanie ewentualnych błędów i sprawdzenie wskazanych przez nie problemów.

- Dodatkowo w trakcie prowadzenia komputerowej diagnozy, gazownik powinien skontrolować tzw. korekty na benzynie. Zwrócenie uwagi na ewentualne odchyły od normy (wartość powinna oscylować w granicy zera), ułatwi pracę podczas późniejszej kalibracji sterownika - twierdzi Daniel Kosowski - regionalny doradca techniczno-handlowy w firmie AC S.A. – producencie instalacji LPG marki STAG. Nieco uwagi należy poświęcić także sondzie lambda i innym czujnikom oraz układowi zapłonowemu.

Diagnoza może się opierać również o analizę spalin. Kontrola zawartości związków chemicznych w gazach wydechowych pozwala na ujawnienie niesprawności, które z poziomu komputera diagnostycznego są nie do wykrycia. Mechanik podczas przeglądania wyników badania powinien skupić się na odchyleniach od wartości określonych jako normę. To właśnie w rozbieżnościach kryją się wskazówki. Dla przykładu wysokie stężenie węglowodorów najczęściej oznacza awarię w obrębie układu zapłonowego lub wtryskiwanie zbyt bogatej mieszanki.

Kilka minut, które może wiele wyjaśnić!

- Aby badanie prowadzone przy pomocy analizatora było miarodajne, niestety muszą zostać spełnione określone warunki. Auto nie może mieć nieszczelnego układu wydechowego i musi mieć sprawny układ dolotowy. Poza tym osoba wykonująca analizę musi pamiętać o nagrzaniu silnika. Optymalna temperatura wynosi 80 stopni Celsjusza - dodaje Daniel Kosowski. Kontrola zawartości spalin trwa zaledwie kilka minut.

O ile weryfikacja stanu technicznego motoru ma ogromne znaczenie, o tyle niestety nie wszystkie warsztaty montujące instalacje LPG o niej pamiętają. Pominięcie procedury może się źle skończyć, jednak niefachowi gazownicy właściwie nic nie ryzykują. W końcu wszelkie konsekwencje poniesie klient. Aby nie narazić się na niepotrzebne problemy, kierowcy powinni wybierać wyłącznie sprawdzone warsztaty. Renoma zakładu stanie się gwarantem dopełnienia wszystkich procedur!

Autor Kuba Brzeziński
Kuba Brzeziński
Powiązane tematy:LPGMoto (Serwis)
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków