Na świecie jest kilku, może kilkunastu liczących się tunerów, z usług których korzysta cała światowa czołówka żużlowa.

Oto dane techniczne typowego silnika żużlowego:

- pojemność: do 500 cm3

- stopień sprężania: 13,5-16:1

- maksymalne obroty: 11 000/min

- moc maksymalna: 48-51 kW czyli ok. 70 KM

Koszt takiego silnika to ok. 15 000 złotych. Silnik poddaje się przeglądowi co 10 - 20 biegów. Po 100 biegach silnik wymaga remontu generalnego.

Tuning motocykla żużlowego polega na rozebraniu silnika i zastąpieniu niektórych części (tłoki, krzywki, sprężyny, korbowody, cylindry, gaźnik, itp.). Ceny silników od tunerów zaczynają się na poziomie 25 000 złotych.

Sumując wszystkie koszty, cena dobrej jakości motocykla żużlowego to 50 000 złotych. Przy dużym szczęściu, jeden motor wystarczy na cały sezon, przy pechu silnik jest do wyrzucenia po jednym meczu. Niestety nikt nie daje gwarancji na silniki i trafienie na dobry egzemplarz jest wielce przypadkowe.

Polski motocykl żużlowy

Jedynym polskim motocyklem żużlowym był FIS. Skonstruowany został w latach 1953-1954 w Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w Rzeszowie przez Tadeusza Fedkę i Romualda Iżewskiego, którzy byli pracownikami WSK i członkami rzeszowskiego klubu Stal. Stąd też wzięła się nazwa motocykla: Fedko-Iżewski-Stal.

W 1953 skontruowano i wypróbowano prototyp silnika wzorowany na wiodącym wówczas brytyjskim silniku J.A.P. W 1954 mielecka WSK dostarczyła pierwsze ramy a wiosną 1955 zmontowano pierwsze motocykle FIS.

Przez kilka lat FIS-y były podstawowym sprzętem żużlowej reprezentacji potem jednak zastąpiły je motocykle importowane. Część wycofywanych FIS-ów odsprzedano do różnych krajów. Produkcję ostatecznie wstrzymano w 1959 roku. Dziś zachowane egemplarze są cenionymi na świecie obiektami kolekcjonerskimi.

Szczegóły dotyczące konstrukcji profesjonalnych motocykli żużlowych, kosztów ich przygotowania do zawodów oraz inne ciekawostki można będzie poznać na stoisku SpeedWay Wanda podczas krakowskich 8. targów Tuning Show, nad którymi serwis Moto.Onet.pl objął patronat medialny. Impreza odbędzie się w dniach 22-23 maja br. w Krakowie. Szczegóły tutaj...