Auto Świat Twoja opona będzie prawie jak smartphone

Twoja opona będzie prawie jak smartphone

Opona z mikroprocesorem? To już nie science fiction, a rzeczywistość. Urządzenie wbudowane w oponę komunikuje się bezpośrednio z komputerem pokładowym dla poprawy właściwości jezdnych samochodu.

Dunlop SportMaxx RT
Zobacz galerię (14)
Onet
Dunlop SportMaxx RT

Targi motoryzacyjne to nie tylko premiery najnowszych modeli, ale także prezentacje najnowszych technologii. Goodyear Dunlop Tires Europe zaprezentował w Genewie nową, koncepcyjną oponę, która poprawi właściwości jezdne samochodu na zakrętach i podczas hamowania, a także zwiększy stabilność prowadzenia. Stanie się to możliwe dzięki bezpośredniemu połączeniu między mikroprocesorem wbudowanym w oponę a komputerem pokładowym samochodu.

System jest oparty na niewymagającym zasilania bateryjnego mikroukładzie montowanym wewnątrz opony. Urządzenie przesyła informacje na temat ciśnienia i temperatury oraz dane identyfikacyjne opony do komputera samochodu. Wykorzystując te informacje, centralny komputer samochodu jest w stanie automatycznie dostosować pracę algorytmów kontroli wzdłużnej i poprzecznej, co przekłada się na lepsze zachowanie na drodze.

Usprawnienia polegają między innymi na skróceniu drogi hamowania podczas pracy systemu ABS i przyspieszeniu reakcji na wejście w zakręt. Kolejne korzyści to poprawa stabilności podczas skręcania oraz optymalizacja pracy systemów kontroli stabilności. A wszystko to w oparciu o informacje z opony.

- Współczesne zaawansowane systemy kontroli pojazdów potrafią z bardzo dobrym skutkiem wykorzystywać informacje o parametrach opon. Od dawna wiedzieliśmy, że mając te dane, moglibyśmy poprawić zachowanie pojazdu na drodze. Dziś prezentujemy pierwszy konkretny krok w kierunku przełożenia wielu użytecznych informacji otrzymywanych przez oponę na polepszenie ogólnej charakterystyki jazdy, to istotny krok naprzód – powiedział Marc Engel, inżynier w firmie Goodyear Dunlop.

Poprzez wprowadzanie danych z opony bezpośrednio do systemu, nowa technologia pomaga polepszyć ogólne właściwości jezdne samochodu, np. skrócić drogę hamowania podczas działania systemu ABS i zwiększyć stabilność dzięki bardziej precyzyjnemu działaniu systemu elektronicznej kontroli stabilności (ESC).

Właściwości opon mogą być bardzo różne w zależności od typu opony, ciśnienia powietrza i temperatury. Kiedy pojazd otrzymuje informacje o tych dynamicznie zmieniających się parametrach, jego systemy kontrolne mogą wziąć je pod uwagę i wykorzystać do poprawy ogólnej charakterystyki prowadzenia” – dodał M. Engel.

W nowej technologii mikroukład wbudowany jest w oponę, a nie umieszczany na obręczy. Oznacza to, że w układzie mogą zostać zapisane informacje o danej oponie. W odróżnieniu od systemów montowanych na trzpieniu zaworu, umieszczenie układu w oponie chroni go przed uszkodzeniami przy montażu. Konsument, który zmieni oponę na nową z wbudowanym układem będzie mógł w dalszym ciągu korzystać z zalet nowego systemu.

Goodyear Dunlop zainstalował nowy system w oponach SportMaxx RT, a obecnie testuje go pod kątem wprowadzenia na rynek. Na tym etapie prac rozwojowych nie jest jednak planowany konkretny termin wejścia produktu do sprzedaży.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków