Targi motoryzacyjne to nie tylko premiery najnowszych modeli, ale także prezentacje najnowszych technologii. Goodyear Dunlop Tires Europe zaprezentował w Genewie nową, koncepcyjną oponę, która poprawi właściwości jezdne samochodu na zakrętach i podczas hamowania, a także zwiększy stabilność prowadzenia. Stanie się to możliwe dzięki bezpośredniemu połączeniu między mikroprocesorem wbudowanym w oponę a komputerem pokładowym samochodu.
System jest oparty na niewymagającym zasilania bateryjnego mikroukładzie montowanym wewnątrz opony. Urządzenie przesyła informacje na temat ciśnienia i temperatury oraz dane identyfikacyjne opony do komputera samochodu. Wykorzystując te informacje, centralny komputer samochodu jest w stanie automatycznie dostosować pracę algorytmów kontroli wzdłużnej i poprzecznej, co przekłada się na lepsze zachowanie na drodze.
Usprawnienia polegają między innymi na skróceniu drogi hamowania podczas pracy systemu ABS i przyspieszeniu reakcji na wejście w zakręt. Kolejne korzyści to poprawa stabilności podczas skręcania oraz optymalizacja pracy systemów kontroli stabilności. A wszystko to w oparciu o informacje z opony.
- Współczesne zaawansowane systemy kontroli pojazdów potrafią z bardzo dobrym skutkiem wykorzystywać informacje o parametrach opon. Od dawna wiedzieliśmy, że mając te dane, moglibyśmy poprawić zachowanie pojazdu na drodze. Dziś prezentujemy pierwszy konkretny krok w kierunku przełożenia wielu użytecznych informacji otrzymywanych przez oponę na polepszenie ogólnej charakterystyki jazdy, to istotny krok naprzód – powiedział Marc Engel, inżynier w firmie Goodyear Dunlop.
Poprzez wprowadzanie danych z opony bezpośrednio do systemu, nowa technologia pomaga polepszyć ogólne właściwości jezdne samochodu, np. skrócić drogę hamowania podczas działania systemu ABS i zwiększyć stabilność dzięki bardziej precyzyjnemu działaniu systemu elektronicznej kontroli stabilności (ESC).
Właściwości opon mogą być bardzo różne w zależności od typu opony, ciśnienia powietrza i temperatury. Kiedy pojazd otrzymuje informacje o tych dynamicznie zmieniających się parametrach, jego systemy kontrolne mogą wziąć je pod uwagę i wykorzystać do poprawy ogólnej charakterystyki prowadzenia” – dodał M. Engel.
W nowej technologii mikroukład wbudowany jest w oponę, a nie umieszczany na obręczy. Oznacza to, że w układzie mogą zostać zapisane informacje o danej oponie. W odróżnieniu od systemów montowanych na trzpieniu zaworu, umieszczenie układu w oponie chroni go przed uszkodzeniami przy montażu. Konsument, który zmieni oponę na nową z wbudowanym układem będzie mógł w dalszym ciągu korzystać z zalet nowego systemu.
Goodyear Dunlop zainstalował nowy system w oponach SportMaxx RT, a obecnie testuje go pod kątem wprowadzenia na rynek. Na tym etapie prac rozwojowych nie jest jednak planowany konkretny termin wejścia produktu do sprzedaży.