Wyścig na torze znanym ze zmagań w F1 Grand Prix będzie pierwszym startem Krzysztofa Kijasa Jr. w tym roku. Częstochowianin wystartuje w tych zawodach za kierownicą Hondy Civic z silnikiem Turbo.

W zespole Kijas Motorsport zapadły decyzje odnośnie planów na sezon 2008. Honda Civic należąca do częstochowskiego zespołu, przed sezonem przeszła kolejne modyfikacje i obecnie stała się całkowicie innym samochodem. Niestety bardzo późno opublikowany regulamin spowodował, że z wprowadzeniem zmian nie udało się zdążyć przed początkiem rozgrywek.

- Tak naprawdę organizatorzy powinni wziąć przykład z Czechów i zatwierdzić regulamin jesienią 2007 roku. Tym samym kierowcy mieliby czas na przygotowanie sprzętu, zwłaszcza że regulaminowe zmiany są rewolucyjne. Są to na przykład ograniczenia wiekowe samochodów czy zmiana systemu rozgrywania wyścigów z dwóch biegów na jeden. Jak można do wyścigów podchodzić w taki sposób, że na 5 tygodni przed nimi publikuje się regulamin i oczekuje się, że zespoły na czas przygotują samochody? – powiedział Krzysztof Kijas.

To wszystko spowodowało, że na pierwszą eliminację do Poznania zespół pojechał jedynie treningowo - aby sprawdzić nowinki w Hondzie i zobaczyć jak wyglądają w tym roku wyścigi na naszych torach.

- W Polsce nie ma gdzie trenować przed sezonem. W Poznaniu – jedynym torze w kraju - sesje testowe mogą się odbywać tylko raz w tygodniu i to w określonych godzinach. W związku z tym treningi były niemożliwe, a czeskie tory były w remoncie – stwierdził Kijas.

Należy przyznać, że wprowadzone modyfikacje w Hondzie Civic są mocno zaawansowane.

- W naszym samochodzie został zastosowany napęd na cztery koła. Zamontowaliśmy także inny silnik – powiedział szef zespołu, Krzysztof Kijas. Bazą jednostki stał się dwulitrowy silnik od Hondy Integry, który został zaopatrzony w pokaźnych rozmiarów turbinę Garretta. Obecnie cały czas jeszcze pracujemy nad tym samochodem. Postanowiliśmy go przebudować tak, aby przeżyć jakąś przygodę na torze. Jest to już pod każdym względem prototyp i o tym, jak spisuje się nasze dzieło przekonamy się zapewne podczas najbliższych rund. W zeszłym roku Honda była już bardzo dobrze przygotowana trakcyjnie. Teraz zastosowaliśmy szereg nowinek technicznych, które powodują, że jest ona znacznie szybsza, ale i trudniejsza w prowadzeniu niż poprzednia jej specyfikacja. Uchylając rąbka tajemnicy: jednostka napędowa Hondy Civic pozwala osiągnąć moc 450-600 KM. Dodajmy, iż zamontowany w Civic napęd na dwie osi posiada stały rozkład mocy. Jeśli w Hondzie częstochowskiego zespołu pojawią się jakieś „choroby wieku dziecięcego”, w zanadrzu pozostaje Citroen Xsara S2000. Jak przyznaje Kijas, w obecnym rozkładzie sił w polskich wyścigach, wystawienie tego samochodu mijałoby się z celem.Doszliśmy razem z synem do wniosku, że jeździmy po to aby się ścigać, a nie po to aby kolekcjonować kolejne tytuły, wybierając najłatwiejsze klasy do ich zdobycia. Budowa, sprawdzanie i jazda Hondą sprawia nam większą przyjemność. To auto jest prototypem zbudowanym przez nas od podstaw. Chyba jest to jedyna taka Honda na świecie.

Zespół Kijas Motorsport w tym sezonie zamierza wystartować zarówno w cyklu Mistrzostw Polski jak i Czech. Być może samochód pojawi się także podczas rund Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski. W WSMPHonda będzie musiała stawić czoła dwóm Renault Megane i prawdopodobnie VW Jetta zespołu Gładysz Racing. W Czechach w tej klasie dominują aktualnie BMW M3 GTR.

Pierwsze próby, zorganizowane na lotnisku w Rudnikach koło Częstochowy, wypadły bardzo pozytywnie. O tym, czy Kijasowi Jr. uda się okiełznać ogromną moc tego samochodu przekonamy się już niebawem. Przed startem w III rundzie Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski zespół planuje jeszcze testy na torze Poznań. Jedno nie budzi jednak wątpliwości – na polskich i czeskich torach w tym sezonie pojawi się naprawdę ciekawe auto.

Tor Hungaroring

Długość: 4381,08 m;Liczba zakrętów: 14;Najdłuższa prosta: 788,9 m;Długość pitlane: 303,8 m;Różnica poziomów: 36 m.