Autostrada A1 łącząca północ i południe Polski jest już gotowa w dużej części, a kolejne jej fragmenty są już w budowie, w tym np. obwodnica Częstochowy. Niedawno zakończono zaś przetargi na budowę pięciu odcinków nierealizowanej dotąd części autostrady A1 między podłódzkim Tuszynem a Częstochową. Do tej pory GDDKiA podpisała umowy na budowę trzech odcinków w Łódzkiem. Kontraktu nie udało się zawrzeć z wykonawcą fragmentu B obejmującego budowę 24,2 km autostrady A1 od węzła Piotrków Południe do węzła Kamieńsk.

"W zakończonym postępowaniu przetargowym wybraliśmy wykonawcę, którym zostało konsorcjum firm Kobylarnia S.A. i Mirbud S.A., które jednak zrezygnowało z zawarcia umowy. W kosztorysie mieściły się także oferty złożone przez Polaquę oraz konsorcjum spółek Budimex i Strabag, lecz także one odstąpił od podpisania kontraktu" – wyjaśnił rzecznik GDDKiA w Łodzi Maciej Zalewski.

Zdaniem drogowców prawdopodobną przyczyną rezygnacji grup budowlanych z realizacji prac mogą być rosnące koszty pracy oraz materiałów budowlanych. To były jedyne oferty spełniające warunki przetargu i w tej sytuacji GDDKiA musi ogłosić ponowne postępowanie. Rozpocznie się ono po 19 listopada.

"Musimy poczekać 10 dni roboczych na uprawomocnienie się decyzji o unieważnieniu poprzedniego przetargu, które zostało wydane w środę. Najszybciej, jak to możliwe, być może jeszcze do końca listopada, zostaną przygotowane dokumenty do kolejnego postępowania i zostanie ogłoszony nowy przetarg" – wyjaśnił Zalewski.

W jego ocenie otwarcie ofert może nastąpić na początku 2019 roku.

Przetarg na cztery brakujące odcinki A1 w woj. łódzkim ogłoszono w czerwcu 2017 r., a oferty otwarto w grudniu tego samego roku. W tym postępowaniu na sfinansowanie budowy odcinka B zamawiający zamierzał przeznaczyć ok. 943 mln zł brutto, a na cały fragment trasy od Tuszyna do granicy z woj. śląskim (63,8 km) – blisko 2,5 mld zł brutto.

A1 będzie realizowana w śladzie obecnej trasy DK1. Budowę odcinka A (od Tuszyna do węzła Piotrków Trybunalski - 15,9 km) za 478,9 mln zł brutto zrealizuje konsorcjum firm Budimex - Strabag. Te same firmy za 573,1 mln zł brutto wybuduje odcinek C (od węzła Kamieńsk do węzła Radomsko – 16,7 km), a D (od Radomska do granicy z woj. śląskim – 7 km) za 338,25 mln zł brutto wykona PUT Intercor. Te fragmenty trasy zgodnie z zawartymi umowami mają być gotowe do 2022 r.