Mimo spowolnienia gospodarczego drogie samochody marki Mercedes-Benz cieszą rosnącym zainteresowaniem. Co sprawia, że klienci stawiają Mercedesa, a nie poszukują tańszej alternatywy?

To bardzo ciekawe pytanie. Nasi klienci oczywiście cenią sam produkt, czyli samochody marki Mercedes-Benz. Za ich walory techniczne, takie jak komfort, bezpieczeństwo i innowacyjność, ale także za jakość i wykonanie oraz design. Z drugiej strony klienci cenią sieć dealerską. Mamy najlepszą i największą sieć serwisową w kraju w segmencie Premium. Do tego z systematycznie podnoszącym się poziomem zadowolenia klienta.

Niski kurs dolara sprawiał, że realną konkurencją dla Mercedesów sprzedawanych w Polsce stanowiły importowane z USA, nowe Mercedesy. W jakim stopniu zmiana kursu walut ułatwiła zwiększenie liczby samochodów sprzedawanych w Polsce?

Sytuacja kursowa pomogła, ale nie zdecydowała o sprzedaży. Kurs to jedno, ale nasza polityka cenowa to drugie. Z naszym pozycjonowaniem cenowym byliśmy zawsze poniżej kursu i nadal jesteśmy. Wierzymy też, że z czasem złotówka znowu będzie się wzmacniać.

Próbując walczyć o klienta niektórzy importerzy powiększają sieć dealerską. Inni nie planują dalszego zwiększania liczby salonów sprzedaży, zakładając systematyczne podnoszenie poziomu obsługi w istniejących. Jaką strategię przyjął Mercedes?

Nasza strategia to powiększać sieć dealerską tam, gdzie jest to konieczne i kierujemy się przy tym dwoma przesłankami - obsługą klienta i potencjałem rynku. Świetnymi przykładami obrazującymi oba scenariusze są nowe stacje dealerskie z ostatniego roku. Województwo świętokrzyskie było dotychczas jedynym bez salonu Mercedes-Benz, aż do momentu, kiedy otworzyliśmy punkt w Kielcach. Z drugiej strony, w Łodzi mieliśmy już stację dealerską, ale potencjał rynku wskazywał, że drugi punkt oprócz naturalnego stworzenia warunków konkurencji, powiększy udział rynkowy modeli Mercedes-Benz. I tak się rzeczywiście stało - oba łódzkie punkty razem sprzedają dwukrotnie większą ilość samochodów, a dodatkowo klienci mają lepszy dostęp do opieki serwisowej.

Długość listy wyposażenia opcjonalnego dla wszystkich modeli Mercedesa robi wrażenie. Jakie dodatki są najczęściej zamawiane?

Wybierane wyposażenie w dużej mierze zależy od modelu. W Klasach A i B klienci najczęściej decydują się na aktywnego asystenta parkowania PARKTRONIC i na lakier metalik. W Klasie C wybierają oprócz wymienionych układ aktywnego oświetlenia ILS i system COMAND z nawigacją i twardym dyskiem na pamięć muzyczną. W Klasie E decydują się na stały układ napędu na cztery koła 4MATIC i pneumatyczne zawieszenie AIRMATIC. W Klasie S klienci często wybierają napęd na cztery koła, a także układ wspomagania widoczności w nocy - Night View. Często sprzedawane są niemal kompletnie wyposażone samochody. Na wybór wyposażenia dodatkowego do Mercedesów musimy spojrzeć przez pryzmat sposobu zakupu danego modelu. W Klasach niższych większość klientów wybiera "gotowe" samochody, już dostępne w Polsce, które są zwykle skompletowane według pewnego standardu. W najwyższych klasach sytuacja jest odwrotna. Zaledwie 20% klientów decyduje się auta "ze stoku", a znakomita większość - około 80% - kompletuje samochody pod siebie, zamawiając je do produkcji.

Hybrydowy Mercedes klasy S jest pierwszym, seryjnie produkowanym samochodem z bateriami litowo-jonowymi. Czy możemy spodziewać się kolejnych innowacji oraz przeniesienia technologii do mniejszych modeli?

Mercedes Klasy S jest także w ogóle pierwszym hybrydowym samochodem europejskiego producenta, a także najoszczędniejszym modelem w swojej klasie z silnikiem benzynowym. Do tej pory silniki wysokoprężne były jednak bardziej oszczędne od wszystkich obecnych na rynku hybryd. Zmieni się to w przyszłym roku, kiedy na rynek trafi Klasa E 300 BlueTEC HYBRID. Samochód z silnikiem wysokoprężnym, wspomaganym silnikiem elektrycznym, ma się zadowalać zaledwie 4,1 l oleju napędowego na 100 km! Rok później planujemy rozpocząć sprzedaż w Polsce całkowicie elektrycznego Smarta, ładowanego z gniazdka elektrycznego. To świetne auto na miasto!

Mercedes jest jedną z nielicznych firm, która oferuje na polskim rynku samochody z fabryczną instalacją CNG. Czy mimo skromnej sieci stacji tankowania metanu klienci decydują się na ich zakup?

My jesteśmy gotowi z technologią i ofertą samochodów NGT, ale nie jest gotowa infrastruktura. Sieć stacji z gazem ziemnym jest nadal na tyle mała, że na zakup takich samochodów decydują się jedynie klienci, którzy korzystają z nich lokalnie i mają wyraźnie wpisaną ochronę środowiska w swoją politykę. Nie odstrasza ich przy tym polski system podatkowy, który w żaden sposób nie sprzyja sprzedawaniu większej ilości samochodów z "zielonymi" technologiami.

W Formule 1 zadebiutował własny zespół Mercedesa z Michaelem Schumacherem w roli lidera. Czy firma postanowi wykorzystać spore zainteresowanie F1 w Polsce i zaproponuje kibicom specjalne wersje samochodów?

Specjalne wersje samochodów to jest element polityki handlowej i nie mogę tutaj zdradzić naszych planów. Jesteśmy za to dumni, że w Formule 1 ważną rolę pełni obecnie najbardziej ekscytujący Mercedes - SLS AMG. W kampanii reklamowej nowego "Gullwinga" występuje Michael Schumacher, któremu życzymy szybkiego przystosowania się do nowego bolidu. Dla kibiców Formuły 1 otworzyliśmy specjalną stronę internetową pod adresem www.f1.mercedes-benz.pl. Oprócz aktualnych informacji, wywiadów znajdują się tam m.in. archiwalne filmy ze srebrnymi strzałami tak więc jest to gratka dla wszystkich fanów królowej sportów motorowych.

Jakich nowości spod znaku gwiazdy możemy spodziewać się na krajowych drogach w bieżącym roku?

Kilka tegorocznych nowości z impetem wjechało na polski rynek. Do tej pory sprzedaliśmy już ponad dwadzieścia wspomnianych SLS-ów AMG. Na rynku pojawiła się także Klasa E w odmianie kombi i kabriolet. Ten ostatni wariant, wybrała dla siebie ostatnio m.in. Ania Mucha, a podobny, w czerwcu, wytańczy sobie zwycięzca "Tańca z gwiazdami". W drugiej połowie roku na polskich drogach pojawi się gruntownie zmieniona Klasa R z zupełnie nowym przodem, który pasuje do obecnej stylistyki samochodów z gwiazdą. Mimo dużych rozmiarów to jest bardzo zgrabne auto. Nieco później na drogi wjedzie najbardziej luksusowe coupe Mercedesa - CL po faceliftingu. Na koniec roku przygotowujemy niespodziankę dla wszystkich miłośników designu. Będzie się za czym oglądać na ulicy...