Każdy z pasażerów dostał własny fotel, pojawiło się mnóstwo schowków w miejscach, w których jeszcze parę lat temu nikt by o nich nie pomyślał - np. pod nogami pasażerów z tyłu lub w szufladach pod siedzeniem pasażera z przodu. Samochody zyskały zupełnie nowe oblicze - stały się przyjaciółmi rodziny. Producenci szybko zwęszyli możliwość zarobku i natychmiast po prekursorze - Renault Scénicu - pojawiło się mnóstwo podobnych konstrukcji. Debiut Zafiry był przełomem - Opel to pierwsza firma, która do kompaktowego vana zabierała aż 7 osób. Czy Concept M też będzie nas tak zaskakiwać?Pierwsza prezentacja auta odbywa się teraz na salonie genewskim. Podstawą dla auta była zmodyfikowana płyta podłogowa Corsy. Większy o 10 cm rozstaw osi obiecuje maksymalne wykorzystanie powierzchni. Początkowe spekulacje, jakoby "M" miało zabierać na pokład 6 pasażerów, nie potwierdziły się - przy takich wymiarach zewnętrznych (4,05 metra długości, 1,78 szerokości i 1,68 wysokości) byłoby to raczej niemożliwe. Samochód dysponuje za to odzielnym fotelem dla każdego z czterech pasażerów. Marketingowym celem mają być klienci uplasowani pomiędzy miejską Agilą a rodzinną Zafirą. Wygląd koncepcyjnego Opla nie powinien być zresztą żadnym zaskoczeniem - w 2000 roku prezentowaliśmy na naszych łamach grafiki przypominające obecny pojazd. Wtedy auto nazywało się Viva. Czy tak będzie wyglądał samochód produkcyjny? Kilka pomysłów, jak na przykład klamki drzwi, na pewno będzie jeszcze zweryfikowanych. Przyszli użytkownicy nowego Opla powinni raczej lubić auta sportowe - do napędu konceptu posłużył silnik zasilany gazem ziemnym, o pojemności 1,6 litra i mocy aż 150 KM. Mało prawdopodobne jest, aby firma zdecydowałą się wdrożyć ten wariant do produkcji. Oczywiście zadbano także o to, by pasażerowie nie nudzili się zbytnio podczas dłuższych podróży. W dachowej podsufitce zainstalowano system DVD. Kierowca może za pośrednictwem dotykowego monitora PDA (Personal Digital Assistant) sterować pracą klimatyzacji albo surfować po internecie. W rozwijającym ponad 200 km/h aucie obsługa została ograniczona do miniumum. Concept M jest wyposażony w zautomatyzowaną skrzynię biegów o zasadzie działania znanej z Corsy - Easytronic. Urządzenie składa się z 3 silników elektrycznych, sterowanych układem elektronicznym, dołożonych do normalnej, manualnej skrzyni biegów. Sterowanie sprzęgłem przejęła także wszechobecna w samochodzie elektronika.
Galeria zdjęć
Braciszek Zafiry w drodze