Odsetek użytkowników wybierających Castrol wzrósł aż o 3,7 punktów procentowych.

To właśnie kierowcy kupujący oleje Castrol najchętniej polecają je innym konsumentom. Obchodząca w ubiegłym roku 110-lecie istnienia firma coraz mocniej zakorzenia się też w świadomości kierowców.

Badanie MOTO SCAN jest prowadzone cyklicznie. Ma na celu określenie wielkości rynku olejów silnikowych i udziałów poszczególnych marek oraz scharakteryzowanie ich nabywców. Określa także najważniejsze kryteria decydujące o wyborze marki olejowej, stopień lojalności nabywców, ich stosunek do reklam produktów oraz miejsca, w jakich najczęściej dokonują zakupu oleju.

Najnowsza badanie zostało przeprowadzone w październiku i listopadzie 2009 roku na reprezentatywnej grupie 1015 właścicieli i użytkowników samochodów osobowych z całej Polski. W wywiadzie brały udział jedynie osoby, które ponoszą koszty związane z funkcjonowaniem samochodu.

Według raportu szacunkowa wielkość polskiego rynku olejów silnikowych dla samochodów osobowych wynosi 66 milionów litrów. Wśród największych graczy znajduje się Castrol, który z udziałem 23,1 proc. zajmuje trzecią pozycję, tuż za olejami Mobil i Lotos.

W porównaniu do 2008 roku to właśnie Castrol wykazał się największą dynamiką wzrostu, systematycznie zdobywając nowych konsumentów.

Choć duża grupa respondentów kieruje się kryterium ceny i poradą mechanika, to na zakup produktów Castrol największy wpływ ma renoma marki, a także porady znajomych. To właśnie użytkownicy olejów Castrol są najbardziej skłonni polecić je innym kierowcom (9,43 pkt.).

Dynamicznie rośnie też spontaniczna znajomość marki Castrol – w porównaniu do 2008 roku zwiększyła się o 5,5 %, co jest najlepszym wynikiem spośród wszystkich marek i daje firmie drugą pozycję (ze znajomością na poziomie 66,3 %), tuż za Mobilem. Podobnie wygląda to w przypadku znajomości wspomaganej, gdzie Castrol z wynikiem 83,6% zajmuje drugie po Mobilu miejsce.

W ciągu ostatnich 12 miesięcy o 0,8 % wzrósł odsetek osób kupujących oleje syntetyczne (do 28,5%), jednak nadal najczęściej użytkownicy wybierają produkty mineralne (39,1 %) i półsyntetyczne (32,4 ). Niezmiennie kierowcy oczekują, aby zakupiony olej pozwalał na lepsze osiągi silników (28%), przedłużał żywotność silnika (25 %), a także pomagał redukować zużycie paliwa (17 %).

Według raportu MOTO SCAN 2009 kierowcy najczęściej kupują olej na wymianę w warsztatach nieautoryzowanych (23,8 %) i autoryzowanych (23,2 %). Z kolei na stacjach benzynowych najczęściej zaopatrują się w olej na dolewkę (25,3 %).

Zdecydowana większość respondentów decyduje się na wymianę oleju w warsztatach (73,3%). Dla 72 % badanych ważna jest wtedy rekomendacja mechaników i pracowników warsztatów, ale ci nie są na ogół skłonni do polecania poszczególnych marek. Tylko 16,2 % z nich wymienia konkretną markę, którą najczęściej jest Mobil (24,4 %) i Castrol (22,6 %).

Polscy kierowcy wykazują niezwykle wysoki stopień lojalności względem olejów silnikowych: tylko 4,1 % w ogóle rozważało zakup innej marki, niż ta stosowana dotychczas. W ciągu ostatnich 3 lat markę oleju zmieniło jedynie 7,6 %. Najczęściej rezygnowali oni z produktów Lotos, Mobil i Elf.

Według badań kierowcy zwracają też uwagę na komunikację marketingową, najlepiej zapamiętując tę prowadzoną w telewizji.

- Z ogromną satysfakcją zapoznaliśmy się z wynikami tego raportu – przyznaje Wojciech Mora/b>, Dyrektor Sprzedaży Castrol na Europę Centralną. Jego wyniki pokazują, że Konsumenci doceniają nasze zaangażowanie w innowacyjność i stałe dążenie do oferowania coraz bardziej zaawansowanych produktów.