Dokładnie 110 lat mija od chwili, gdy w 1899 roku, sir Charles Cheers Wakefield założył przedsiębiorstwo C.C. Wakefield Co, które obecnie znamy jako Castrol.

Od początku istnienia marki jej znakiem rozpoznawczym była innowacyjność i stałe dążenie do rozwoju produktów.

Założyciel firmy położył nacisk na badania naukowe i stworzył specjalne laboratorium (zdj. poniżej), w którym powstawały przełomowe produkty jak Carbic, Castrolite, R20 czy GTX, które wyznaczały standardy dla rynku motoryzacyjnego oraz stawały się synonimami jakości i prestiżu.

Laboratorium przekształciło się później wogromne, nowoczesne centrum badawcze, z którego pochodzą dzisiejsze zaawansowane technologicznie produkty, np.Castrol EDGE.

Nowatorską formą polityki firmy Castrol była współpraca z producentami pojazdów mechanicznych.

W dwudziestoleciu międzywojennym oleje Castrol rekomendowano już w momencie zakupu samochodu. Przyjęty model współpracy z największymi producentami, takimi jak Volkswagen, Ford czy BMW, trwa do dziś.

W celu popularyzacji produktów Castrol od samego początku wykorzystywał sporty motorowe: loty samolotowe, wyścigi samochodowe i próby bicia rekordów prędkości. Była to podstawowa polityka promocyjna firmy. Dzięki niej padały kolejne rekordy prędkości bite m.in. przez niezapomnianego kapitana Malcolma Campbella w „Bluebird” w 1924 roku.

Do Polski Castrol trafił najprawdopodobniej tuż przed wybuchem I wojny światowej, a po jej zakończeniu powstało oficjalne przedstawicielstwo (zdj. poniżej). Udokumentowanym wydarzeniem jest rejestracja znaku towarowego Castrol w polskim Urzędzie Patentowym w 1927 roku.

Wczasach PRL, podobnie jak i inne zachodnie koncerny, firma Castrol nie otworzyła oficjalnego przedstawicielstwa w naszym kraju. Wspierała jednak tak znanych rajdowców, jak Sobiesław Zasada, a kraj nieraz ogarniała „castrolmania”, gdy obiektem pożądania był samoprzylepny pas przyciemniający na przednią szybę z napisem Castrol czy naklejki z logo Castrol GTX.

Sponsoring sportów motorowych to nie wszystko. Poszukiwanie przez Castrol nowych rozwiązań zaowocowało zaangażowaniem się firmy w 2008 roku w sponsoring piłkarski i przeniesieniem na boiska EURO 2008 eksperckiej pozycji w branży motoryzacyjnej.

Nawiązanie współpracy z gwiazdami futbolu, jak Arsene Wenger czy Pierluigi Collina, a także stworzenie rewolucyjnego narzędzia do analizy gry piłkarzy Castrol Performance Index zaowocowało uznaniem projektu sponsoringowego UEFA EURO 2008 za najlepszy projekt roku 2008 i przyznaniem firmie Castrol nagrody przez Europejskie Stowarzyszenie Sponsoringu.

Na kanwie tego sukcesu firma Castrol zdecydowała się na kontynuację sponsoringu piłki nożnej i podpisała umowę z FIFA na sponsoring MŚ 2010 i 2014, nawiązując współpracę z najlepszym piłkarzem świata, Cristiano Ronaldo na promocję linii produktowej Castrol EDGE.

Minione 110 lat było czasem ciężkiej pracy i ogromnych sukcesów, których efektem jest znacząca pozycja Castrol na rynkach świata i w Polsce. Według najnowszego raportu Instytutu GIPA, monitorującego rynek olejów w Polsce, marka Castrol dynamicznie powiększa swoje udziały rynkowe. W serwisach autoryzowanych Castrol już od kilku lat jest liderem rynku, a w warsztatach niezależnych - drugą największą marką olejową. W wyniku globalnego przejęcia firma Castrol należy obecnie do grupy BP.

- Mając za sobą tak długą i piękną tradycję, myślimy o przyszłości długofalowo – mówi Wojciech Mora, Dyrektor Sprzedaży Castrol na Europę Centralną. Dbamy o stały rozwój i doskonalenie oferty, wciąż pracujemy nad nowymi produktami, które w jeszcze lepszym stopniu będą mogły spełnić oczekiwania Klientów. Równie poważnie i długookresowo podchodzimy do sponsoringu, na co dowodem jest nasza umowa sponsoringowa z FIFA obowiązująca aż do roku 2014.

W ciągu 110 lat istnienia firmy Castrol zmieniło się wiele: samochody, technika smarowania oraz rozwiązania technologiczne w silnikach. Niezmienna pozostaje jednak najwyższa jakość produktów Castrol z których korzystają kolejne pokolenia kierowców sprawdzając je zarówno podczas codziennej eksploatacji, jak i w ekstremalnych warunkach w sporcie.

Tak przetestowana jakość produktów doskonale odzwierciedla hasło firmy Castrol: „To więcej niż olej. To płynna technologia”.

Fot.: Castrol, Ford i Marek Koteras