„Doszło już do tego, że nawet kolor nowego samochodu zszedł na dalszy plan, a coraz rzadziej klienci kręcą nosem na droższe wyposażenie - dodaje pan Marcin. Berlingo, C4 Picasso i C5 kombi – tych aut już prawie nie ma”. Co przede wszystkim się sprzedaje? Zdecydowanie auta z kratką, czyli tzw. podatkowe ciężarówki. Tylko do końca roku firmy mogą odliczyć od ich ceny 22 proc. VAT. Od 1 stycznia 2011 roku takiej możliwości już nie będzie i osobom prowadzącym własną działalność, a potrzebującym samochodu, pozostaną prawdziwe auta ciężarowe, 2-osobowe dostawczaki na bazie aut osobowych oraz drogie pikapy.

Podobnie nastroje panują w większości salonów sprzedaży innych firm. Jak donosi Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar najmniej problemów ze znalezieniem auta będziemy mieli przy markach włoskich (Fiat, Alfa Romeo, Lancia). Pewien wybór aut jest jeszcze u Koreańczyków.

Dlaczego firmy nie mogą sprowadzić więcej pojazdów z kratką do sprzedaży? „Obecnie schodzące samochody zostały zamówione do produkcji kilkanaście tygodni temu. Gdybyśmy dziś zamówili kolejne samochody, dostalibyśmy je w styczniu, a „podatkowe ciężarówki” muszą być wydane przed końcem roku” - informuje Wiśniewski z Citroena.