Tym razem próbie zderzeniowej poddano samochód Kia Venga 1,4 GLS o masie 1220 kg. Wyposażenie pojazdu obejmowało m.in. trzypunktowe samonapinające się pasy bezpieczeństwa z ogranicznikiem na przednich fotelach, poduszki powietrzne kierowcy i współpasażera. Boczne poduszki należą do wyposażenia dodatkowego, ale w egzemplarzu testowanym były one zamontowane. Plusem jest też sygnalizacja informująca o konieczności zapięcia pasów na przednich fotelach. Uchwyty ISOFIX znajdują się na tylnych siedzeniach.
Do testów oceniających ochronę dzieci w wieku 18 i 36 miesięcy wykorzystano siedzenia FAIR G0/1 S ISOFIX, w przypadku młodszej grupy zamontowano je w kierunku przeciwnym do jazdy. Po zderzeniu czołowym pojawiły się uszkodzenia pasa bezpieczeństwa, ale w trakcie prób producent zastosował „rękaw ochronny”, co zdecydowanie poprawiło wynik. Taki element wprowadzony został także natychmiast do produkcji. Wszyscy, którzy wcześniej zakupili ten samochód, w serwisie będą mieli zamontowany ten element bezpłatnie.
Podczas zderzenia doszło do kontaktu fantoma z kołem kierownicy. Konstrukcja deski rozdzielczej zawiera także sztywne elementy, które mogą powodować uszkodzenia kolan kierowcy i współpasażera. Kabina pasażerska po zderzeniu zachowała swoją stabilność. Przy zderzeniu bocznym Kia Venga otrzymała maksimum punktów.
Euro NCAP 2010: Kategoria 1 - Ochrana dorosłych | ||||||||||
Zderzenie | Czołowe | Boczne | Kula | Whiplash | Razem | |||||
Ocena | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrona dorosłych | 9,7 | 61% | 8 | 100% | 7,2 | 90% | 3,4 | 85% | 28 | 79% |
Euro NCAP 2010: Kategoria 2 – Ochrona dzieci | ||||||||||
Test | Dynamiczne testy | Oznaczenie | Umocowanie | Pojazd | Razem | |||||
Jednostki | punkty | % | punkty | % | punkty | % | punkty | % | punkty | % |
18 miesięcy | 6,6 | 55% | 4 | 100% | 2 | 100% | 8 | 62% | - | - |
36 miesięcy | 5,7 | 48% | 4 | 100% | 2 | 100% | - | - | ||
Ochrona dzieci | - | 32 | 66% |
Za ochronę pieszego Kia Venga otrzymała maksymalną liczbę punktów. Jedynie za niedostateczną uznano ochronę głowy dorosłego pieszego.
Euro NCAP 2010: Kategoria 3 - Ochrona pieszego | ||||||||||
Test | Głowa | Tułów | Nogi | Razem | ||||||
Jednostki | punkty | % | punkty | % | punkty | % | punkty | % | ||
Ochrona pieszego | 12,8 | 53% | 4,2 | 70% | 6 | 100% | 23 | 64% |
Elektroniczne systemy stabilizacji jazdy są oferowane w czterech krajach europejskich jako wyposażenie dodatkowe, ale w pozostałych montowane są już seryjnie. Ogranicznik prędkości, który może ustawiać kierowca jest montowany za dopłatą i nie był on brany pod uwagę przy ocenie.
Euro NCAP 2010: Kategoria 4 – Systemy wspomagające | ||||||||||
- | Ogranicznik prędkości | System stabilizacji | Pasy nie zapięte | Razem | ||||||
- | punkty | % | punkty | % | punkty | % | punkty | % | ||
Systemy wspomagające | 0 | 0% | 3 | 100% | 2 | 67% | 5 | 71% |
Kia Venga według najnowszej metodyki EuroNCAP otrzymała łączną ocenę czterech gwiazdek. Możliwość poprawy wyniku będzie możliwa przy optymalizacji ochrony dzieci i ochrony głowy pieszego.
Euro NCAP 2010 – podsumowanie wyników | ||||||||||
Kategoria | 1 | 2 | 3 | 4 | Razem | |||||
Nazwa | Ochrona dorosłych | Ochrona dzieci | Ochrona pieszego | Systemy wspomagające | Średnia | |||||
Jednostki | body | % | body | % | body | % | body | % | % | |
Wyniki | 28 | 79% | 32 | 66% | 23 | 64% | 5 | 71% | 72% | |
Liczba gwiazdek | * * * * |
Kryteria procentowe oceny testów zderzeniowych EuroNCAP 2010 | ||||||||||
2010 | Ochrona dorosłych | Ochrona dzieci | Ochrona pieszego | Systemy wspomagające | Średnia | |||||
***** | 80% | 75% | 40% | 60% | 75% | |||||
**** | 65% | 60% | 25% | 40% | 60% | |||||
*** | 35% | 30% | 15% | 25% | 50% | |||||
** | 30% | 25% | 10% | 15% | 35% | |||||
* | 20% | 15% | 5% | 5% | 25% |