FR, czyli sportowa

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Przepis na sportowe auto wzbudzające pożądanie i dreszczyk emocji u każdego kierowcy jest prosty: trzeba wziąć małe, zwarte auto, pod maskę włożyć mocny, co najmniej 150-konny silnik, utwardzić zawieszenie, założyć duże koła z aluminiowymi felgami, do środka wstawić sportowe, wyprofilowane fotele. Tak właśnie zrobił Seat z modelem Ibiza, przygotowując jej najmocniejszą, 150-konną wersję oznaczoną symbolem FR (od Formula Racing).

FR, czyli sportowa
Zobacz galerię (4)
Auto Świat
FR, czyli sportowa

Z zewnątrz najnowszą i najmocniejszą Ibizę rozpoznać można po napisie "FR" na środkowym słupku oraz "Ibiza 20 VT" na pokrycie bagażnika. Poza tym specjalnie do tej wersji opracowano nowe zderzaki, obudowy lusterek zewnętrznych mają kolor tytanu, a rura wydechowa dwie końcówki. Wewnątrz, a szczególnie pod maską, zmian jest znacznie więcej. Tarcze zegarów mają białe obwódki, na desce i panelu środkowym umieszczono wstawki metalizowane, kierownicę i dźwignię zmiany biegów pokryto skórą, skórzana jest także tapicerka sportowych, wyprofilowanych foteli.Sercem Ibizy FR jest 20-zaworowy silnik o pojemności 1,8 litra (5 zaworów na cylinder) z turbodoładowaniem. Rozwija moc 150 KM przy 5500 obr./min i dysponuje wysokim momentem obrotowym 220 Nm. Co ważne, maksymalny moment osiągany jest już przy 2 tys. obr./min. Taka charakterystyka zapewnia Ibizie FR bardzo dobre przyspieszenia podczas startu i znakomitą elastyczność na wyższych biegach, np. podczas wyprzedzania na trasie. Ibiza FR rozpędza się do "setki" w 8,4 sekundy, a jej prędkość maksymalna wynosi 216 km/h (dane producenta). Podczas jazd testowych na autostradzie auto osiągało nawet 220 km/h (ale trzeba pamiętać, że w górnym zakresie prędkości liczniki nieco zawyżają wskazania). Skrzynia biegów 5-stopniowa, ale bardziej przydatna byłaby 6-przełożeniowa.Zużycie paliwa w cyklu miejskim wynosi 10,9 l/100 kilometrów, a w cyklu mieszanym 7,9 l/100 km. W Ibizie FR zastosowano sztywniejsze niż w innych wersjach tego modelu zawieszenie oraz większe tarcze hamulcowe (przód i tył).W wyposażeniu seryjnym znalazły się m.in.: ABS, cztery airbagi (czołowe i boczne), elektrycznie sterowane szyby i lusterka, radioodtwarzacz z CD, klimatyzacja, felgi z lekkich stopów. W wyposażeniu opcjonalnym są ESP, pomocnik hamowania, reflektory ksenonowe, skórzana tapicerka, tempomat. Ibiza FR oferowana będzie od połowy roku w 6 kolorach: czerwonym, żółtym, niebieskim, czarnym, popielatym (w dwóch odcieniach).Cena najmocniejszej wersji Ibizy nie jest jeszcze znana, aleze względu na topowy silnik i specjalne, bogate wyposażenie będzie ona dość wysoka. Seat liczy na sprzedaż około 5 tysięcy egzemplarzy rocznie, głównie w Niemczech, Hiszpanii i we Włoszech. W Polsce Ibiza FR będzie również oferowana, prawdopodobna cena to nieco ponad 80 tysięcy zł.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków