Ten ostatni pojazd to wspólne przedsięwzięcie Opla i GM DAT (General Motors Daewoo Auto & Technology) z Korei. Platforma podwoziowa auta nazywa się Theta i w podstawowej wersji powstała w GM-owskich biurach konstrukcyjnych w Detroit. W tej chwili w produkcji znajdują się trzy warianty Thety: Chevrolet Equinox, Saturn Vue i Pontiac Torrent. Następne są jużw przygotowaniu: Saab 9-4X, Cadillac BRX oraz model w rozmiarze XL z silnikiem V8 dla trzech marek - Buicka, GMC oraz Saturna.Na drugim końcu skali znajdują się dwa modele: Chevroleta (GMT 161) oraz Saturna (GMT 162). Właśnie nimi GM chce konkurować z nowymi Jeepami (Compass i Patriot), Fordem Bronco oraz całą masą crossoverów z Dalekiego Wschodu. Ponieważ Opel i Saturn od kilku miesięcy blisko ze sobą współpracują, nie można wykluczyć, że GMT 162 pojawi się także jako samochód z błyskawicą na chromowanym grillu. Nowa Frontera ma stały napęd 4x4Już na pierwszy rzut oka Frontera robi bardzo dobre wrażenie. Samochód jest nowoczesny, ma opływową sylwetkę, oferuje duże i funkcjonalne wnętrze, a materiały z najwyższej oplowskiej półki. W odróżnieniu od swojego poprzednika (1992-2002), którego produkcja odbywała się w Wielkiej Brytanii, nowe auto będzie wytwarzane w Korei. Dlaczego tam? Bo koszty produkcji są tam tańsze niż na Starym Kontynencie, a miejscowe fabryki łatwiej przestawić w zależności od popytu na rynku. Inny powód to fakt, iż tylko 30 proc. produkcji będzie przeznaczone dla Europy.Nowa Frontera ma niezależną karoserię, stały napęd na obie osie, 6 poduszek i ESP. Zabraknie za to skrzyni redukcyjnej. Klienci będą mogli wybrać przekładnię manualną lub 6-stopniowy "automat". Jeśli ktoś chce poznać szczegóły wyposażenia, powinien zerknąć na cennik Zafiry: rozbudowany system audio, nawigację oraz ksenonowe reflektory kierunkowe - to wszystko znajdziemy we Fronterze II. Choć ze względu na niewielki prześwit wykorzystanie pojazdu w terenie staje raczej pod znakiem zapytania, selektywny system hamowania kół (sterowany elektroniką) zapewni odpowiednią trakcję także z dala od utwardzonych dróg. Początkowo paleta silników będzie się ograniczała do 4 jednostek:- 2.4, 141 KM;- 3.2 V6, 223 KM;- 1.9 CDTi, 120 KM;- 1.9 CDTi, 150 KM.Obydwa silniki wysokoprężne będą miały standardowo filtr cząstek stałych. Choć premiera Frontery odbędzie się już we wrześniu, pierwsze dostawy dla klientów rozpoczną się dopiero w lutym 2006 r. Naszym zdaniem ceny będą się kształtować na poziomie od 90 do 115 tys. zł.
Frontera powraca
Od kilku lat coraz popularniejszą klasą pojazdów są crossovery, czyli mówiąc prostym językiem: auta z wysokim dachem (na wzór vanów) i napędem 4x4. Na wrześniowym salonie we Frankfurcie zadebiutuje ich wiele: nowa Toyota RAV4, Marrakesh - studyjna wersja Golfa, kolejna generacja Suzuki Grand Vitary i nowy Opel Frontera.