Bazuje on na nowej Mazdzie3 hatchback i wynosi ją na nowy poziom przyjemności z jazdy, dzięki ulepszonemu benzynowemu silnikowi turbodoładowanemu MZR 2,3 DISI (z wtryskiem bezpośrednim), zwiększonej sztywności nadwozia i ulepszonemu zawieszeniu. Do tego dodano specyficzne dla tego modelu zmiany stylizacyjne i materiały, tworząc mocny kompakt nowej generacji, sprawiający jeszcze więcej radości z jazdy niż poprzednik.
W dodatku do jej osiągów - jednych z najlepszych w tej klasie – nowa Mazda3 MPS została zaprojektowana zgodnie z długofalową strategią rozwoju technologicznego Mazdy. Zaawansowane technologie silnikowe i produkcji katalizatorów umożliwiły optymalizację parametrów jednostki napędowej oraz zmniejszenie zużycia paliwa i szkodliwych emisji w porównaniu z poprzednią Mazdą3 MPS.
Bardziej wyrazista i dynamiczna stylizacja
Zespół projektowy otrzymał zadanie rozwinięcia głównych założeń nowej Mazdy3, tak by zachować spójność stylizacyjną, a zarazem uzyskać bardziej sportowy i agresywny wygląd. W efekcie końcowym powstał samochód bardziej przemawiający do emocji, w którym sportowa, zwinna i zwarta sylwetka nowej Mazdy3 hatchback została wyniesiona na nowy poziom sportowego stylu.
Wprowadzono nowy wlot powietrza do chłodnicy powietrza doładowującego w centralnej części pokrywy komory silnikowej nowej Mazdy3 MPS, co wskazuje na moc „drzemiącą” we wnętrzu. Przednie błotniki i zderzak mają kształt specyficzny dla MPS, a drobne zmiany wprowadzone do powierzchni i linii nadwozia nadają mu dynamiczny, wyrazisty styl. Wlot powietrza do chłodnicy i dolna część zderzaka są malowane czarnym lakierem metalizowanym. Obramowują je cylindryczne reflektory biksenonowe i okrągłe światła przeciwmgłowe (seryjne lub w opcji, zależnie od rynku). Z boku, delikatne łukowe linie rysujące kształt klina, wraz z nakładką na progi, podkreślają niskie, sportowe położenie środka ciężkości. W widoku z tyłu rzuca się w oczy duży spojler typu „lotka” (tj. mocowany do krawędzi dachu na wspornikach), równoważący zwarty wygląd nowego przodu i dodający nieco agresji do wizerunku samochodu. Tylne lampy w technologii LED mają wewnętrzną soczewkę zwiększającą wrażenie ich przejrzystości, gdy nie są włączone.
Korzystając z rozwiązań nowej Mazdy3 hatchback, która ma jeden z najmniejszych współczynników oporu powietrza w klasie, twórcy MPS dodali kilka rozwiązań poprawiających sprawność aerodynamiczną. Są to: duży zderzak przedni i tylny, duży tylny spojler dachowy i przedni spojler dolny. Zapewniają one dobre właściwości aerodynamiczne, w tym stabilność i sterowalność przy jeździe na wprost, zmianie pasa lub wyprzedzaniu innych pojazdów przy dużej prędkości. Kształt słupków A i lusterek zewnętrznych został opracowany z myślą o aerodynamice, a usztywnienie skrzydeł drzwi poprawiło ich uszczelnienie, zmniejszając szum wiatru.
Mazda wprowadza nowe, aluminiowe 18-calowe (18 x 7,5J) obręcze kół zaprojektowane specjalnie do Mazdy3 MPS, z tym samym motywem, jakiego użyto w kołach Mazdy RX-8. Mają one mocny, przestrzenny kształt, dzięki któremu samochód wygląda zwinnie i agresywnie w widoku bocznym.
Wnętrze
Tablica rozdzielcza nowej Mazdy3 MPS została zaprojektowana tak, by poprawić wrażenie dużej przestrzeni z przodu. Połączono to z dużą konsolą centralną i zwróceniem w stronę kierowcy, stwarzając mu przytulne otoczenie. Dokładnie dobrano pochylenie centralnej konsoli i położenie dźwigni zmiany biegów, bliżej kierowcy.Niezależne zegary prędkościomierza i obrotomierza z czarnymi tarczami podkreślają sportową stylizację wnętrza. Obrotomierz ma czerwone logo MPS, a jego wskazówka obraca się o 260 stopni, w porównaniu ze 190 stopni w innych modelach rodziny Mazda3. Tablica przyrządów nowego MPS obejmuje także wskaźnik ciśnienia doładowania w technologii LED umieszczony między zegarami, podkreślający wrażenie wysokich osiągów samochodu.Nowy MPS ma „półkubełkowe” przednie fotele dobrze podpierające ciało, a zwłaszcza uda i tułów, co jest niezbędne w samochodzie o tak sportowych osiągach. Powiększono przednią krawędź siedziska foteli, by podeprzeć uda, i podwyższono oparcie. Tapicerka MPS ma specyficzny dla tego modelu czarny kolor z czerwonym motywem i szwami.Zespół projektowy starannie dobierał materiały i wykończenie powierzchni we wnętrzu tak, by ekscytowały kierowcę i pasażera za każdym razem, gdy wsiądą do samochodu. Główną nutą barwną we wnętrzu jest kolor czarny, podczas gdy na fotelach i nakładkach tapicerskich pojawia się czerwony motyw graficzny. Ta stylizacja zastrzeżona dla wersji MPS pojawia się we wnętrzu, podkreślając jej sportowy charakter, na kole kierownicy, fotelach, panelach drzwi, mieszku dźwigni zmiany biegów i centralnym podłokietniku.
Układ napędowy
Moc i łatwa do opanowania charakterystyka momentu turbodoładowanego silnika benzynowego nowej Mazdy3 MPS zostały połączone z optymalnymi przełożeniami skrzyni biegów. Dopasowano do tego większą sztywność nadwozia i zawieszenie o skuteczniejszym tłumieniu, elektrohydrauliczne wspomaganie mechanizmu kierowniczego Mazdy (EHPAS), a także specjalnie dostrojone hamulce. Zapewniają one wysokie osiągi w połączeniu z precyzyjnym i łatwym prowadzeniem oraz skutecznym hamowaniem, dając radość z jazdy każdego dnia. Nowa Mazda3 MPS jest napędzana silnikiem Mazda MZR 2,3 DISI Turbo, turbodoładowanym benzynowym rzędowym silnikiem 4-cylindrowym o dużej mocy. Ten uznany silnik został jeszcze ulepszony, rozwija obecnie moc 191 kW/260 KM przy 5500 obr./min i ten sam znaczny moment obrotowy 380 Nm przy 3000 obr./min co w poprzednim modelu. Jest to jeden z najmocniejszych silników w samochodzie przednionapędowym tej klasy.Połączenie bezpośredniego wtrysku z turbodoładowaniem pozwoliło osiągnąć parametry typowe dla silników o większej pojemności skokowej. Pogodzono lekką budowę i dużą sztywność dzięki użyciu stali o wysokiej wytrzymałości – w tym stali o bardzo dużej wytrzymałości, z wytrzymałością na rozciąganie 1480 MPa – na wskutek czego nadwozie nowego MPS bez trudu znosi prędkość maksymalną 250 km/h i przyspieszenie 0-100 km/h w jedynie 6,1 sekundy.Nowa Mazda3 MPS ma również zaskakująco dobre właściwości ekologiczne i zużywa mało paliwa, jak na samochód o takiej mocy. Poprawiona aerodynamika pomaga obniżyć zużycie paliwa z 9,7 l/100 km w poprzednim modelu do 9,2 l/100 km w nowej Mazdzie3 MPS. Po raz pierwszy w świecie wprowadzono także szybko działający katalizator wykonany w nanotechnologii pojedynczych cząstek, zapewniający niską emisję szkodliwych składników spalin, spełniającą wymagania Euro 5.
Przekładnia nowej Mazdy3 MPS to zwarta, 3-wałkowa konstrukcja o długości takiej samej, jak skrzynia 5-biegowa. Ma ona dużą rozpiętość przełożeń, co umożliwia pełne wykorzystanie szerokiego zakresu prędkości obrotowych silnika DISI Turbo, z 6. biegiem przyczyniającym się do obniżenia hałasu i zużycia paliwa przy dużych prędkościach jazdy. Każdy bieg ma wyższe (końcowe) przełożenie niż w poprzednim modelu. Warto odnotować intuicyjną zmianę z 1. na 2. bieg przy rozpędzaniu i płynną zmianę kolejnych przełożeń w miarę nabierania prędkości. Trzystożkowe synchronizatory 1., 2. i 3. biegu oraz dwustożkowy synchronizator 4. biegu zmniejszają wysiłek niezbędny do przełączenia i ustalają właściwą równowagę między krótkim skokiem dźwigni a wyczuciem jej położenia przy przełączaniu. W dodatku, w skrzyni jest używany olej o niskiej lepkości, zmniejszający wysiłek potrzebny do zmiany przełożenia po „zimnym” rozruchu.
Podwozie - bezpieczne i przewidywalne
Bazując na sztywnym nadwoziu Mazdy3 hatchback, nowy MPS ma dodatkowe wzmocnienia usztywniające połączenia górnych punktów mocowania kolumn zawieszenia z podłogą oraz duży tunel centralny. Te i inne lokalne wzmocnienia zwiększają sztywność nadwozia i znacznie poprawiają dynamiczne właściwości nowego modelu.Sztywność sprężyn zarówno przedniego zawieszenia na kolumnach MacPherson, jak i tylnego wielowahaczowego zostały zmienione w modelu MPS. W celu sprostania dużej mocy MPS i zapewnienia zadowalających właściwości jezdnych wprowadzono stabilizatory o większej średnicy niż w bazowym modelu nowej Mazdy3, zwiększając także rozstaw punktów mocowania stabilizatorów tak, że charakterystyka przechyłów nadwozia jest bardziej liniowa. Specjalne amortyzatory dla wersji MPS o zwiększonym tłumieniu w połączeniu ze sprężynami i stabilizatorami skuteczniej zapobiegają przechyłom niż w modelu bazowym. Opony Dunlop 225/40R18 w wersji MPS są szersze niż w poprzednim modelu. Poprawiając przyczepność opon, sztywność ścianek i tłumienie, a także cały układ, który przenosi sygnał z opon (sztywność zawieszenia, mocowania zawieszenia i nadwozia) zwiększono wyczucie prowadzenia, a kierowca Mazdy3 MPS ma silniejsze wrażenie zespolenia z samochodem. W rezultacie samochód ma bardziej sportową charakterystykę i prowadzi się precyzyjnie, także przy dużych prędkościach jazdy. Lepiej reaguje na ruchy kierownicy, jest stabilniejszy i mniej się pochyla, nawet wchodząc w ostre zakręty lub przecinając koleiny. W celu zapewnienia takich właściwości przeprowadzono intensywne próby przy dużej prędkości na niemieckim torze Nürburgring. W nowej Mazdzie3 MPS przekładnia kierownicza jest mocowana w trzech węzłach o dużej sztywności zamiast w dwóch, jak w poprzednim modelu. W układzie kierowniczym zastosowano także elektrohydrauliczne wspomaganie (EHPAS), które dostosowuje wydajność do prędkości jazdy i położenia koła kierownicy, zapewniając precyzyjną, pewną odpowiedź na ruch kierownicy i doskonałe wyczucie prowadzenia. Układ sterowania ustawiono tak, by mechanizm lepiej reagował na prędkość pojazdu, zapewniając większe wspomaganie przy mniejszych prędkościach i większy opór, poprawiający pewność prowadzenia przy szybszej jeździe. Przełożenie mechanizmu jest małe, ustawienie kół w skrajnych położeniach wymaga jedynie 2,7 obrotu kołem kierownicy.Tarczowe, wentylowane hamulce przednie z tarczami o dużej średnicy 320 mm i tylne hamulce z tarczami litymi o średnicy 280 mm współpracują z 1-calową pompą hamulcową o podwójnym wzmocnieniu podciśnieniowym (membrana 8+9 cali), zapewniając wydajne i stabilne hamowanie. Elektroniczny „asystent hamowania” zastępuje poprzedni układ mechaniczny, ABS i DSC są wyposażeniem standardowym.
Mazda3 MPS - dane techniczne
ModelMazda3 MPS Wymiary Długość całkowita (mm)4505 Wysokość całkowita (mm)1460 Szerokość całkowita (mm)1770 Rozstaw osi (mm)2640 Rozstaw kół (przód/tył) (mm)1535 /1520 Pojemność bagażowa (l)340 (300 z Bose®) NapędPrzedni SilnikMZR 2,3 DISI Turbo Pojemność skokowa (cm3)2261 Średn. cyl. x skok tłoka (mm)87,5 x 94,0 Pojemność zb. paliwa (l)60 Maks. moc (kW/KM)191/260 przy 5500 obr./min Maks. moment obrotowy (Nm)380 przy 3000 obr./min Zużycie paliwa Średnie (l/100km)9,2 Miejskie (l/100km)13,5 Pozamiejskie (l/100km)7,5Norma emisyjnaEuro 5Układ wydechowyKatalizator „nanotechnologiczny”Przekładnia6-biegowa ręcznie sterowanaMechanizm różnicowySamoblokujący, o ograniczonym poślizguOsiągiPrędkość maksymalna (km/h)2500-100 km/h (EU) (s)6,1Ukůład kierowniczyZe wspomaganiem elektro-hydraulicznymObroty kierown. między skrajnymi położeniami2,7Min. średnica zawracania (m)11Zawieszenie przednieMacPhersonZawieszenie tylneWielowahaczoweSztywność sprężyn, przód (N/mm26,8Sztywność sprężyn, tył (N/mm) 29,9Amortyzatory przódDwururoweAmortyzatory tyłJednoruroweŚrednica stabilizatora przód (mm)26Średnica stabilizatora, tył (mm)25Hamulce przednie, średnica tarcz (mm)Tarcze wentylowane, 320Hamulce tylne, średnica tarcz (mm)Tarcze lite, 280 Wspomaganie hamulców8” + 9” serwo 1” pompa hamulcowa Opony, kołaDunlop 225/40 R18, 18x7.5J