Poprawa to efekt zwiększenia produkcji w czwartym kwartale za sprawą nowej Astry IV - wynika z danych General Motors Poland.

Jak podał rzecznik firmy Przemysław Byszewski, w minionym roku z taśm produkcyjnych gliwickiego zakładu zjechało 96 tys. 697 samochodów, wobec 171 tys. 644 rok wcześniej. Spadek to efekt kryzysu na europejskim rynku motoryzacyjnym, który większość producentów szczególnie odczuła w pierwszym półroczu.

Ponad dwie trzecie produkcji (63 tys. 989) stanowił w ubiegłym roku model Zafira. Astry III wyprodukowano 13 tys. 009, a nowej Astry IV, której produkcja ruszyła w listopadzie ubiegłego roku, 11 tys. 235 sztuk. Pozostałe 8 tys. 464 egzemplarze to Astra II Classic, którą wytwarzano w Gliwicach do sierpnia.

Dane za ubiegły rok wskazują, że w samym czwartym kwartale 2009 gliwicka fabryka wytworzyła ponad 30 proc. całej rocznej produkcji. W poprzednich trzech kwartałach z linii produkcyjnej zjechało łącznie niemal 67 tys. aut. Wynika to z uruchomienia produkcji Astry czwartej generacji. Powodzenie tego modelu w dużej mierze zdecyduje o wielkości produkcji fabryki w 2010 r.

GM Europe przedstawiło niedawno prognozę sprzedaży Astry IV w tym roku. Na ten samochód, wytwarzany w Gliwicach oraz w brytyjskiej fabryce w Ellesmere Port, złożono ok. 60 tys. zamówień. Producent spodziewa się w tym roku sprzedaży Astry IV rzędu 180 tys. egzemplarzy. Nie podano, ile z nich powstanie w Gliwicach.

Jak podawali wcześniej przedstawiciele gliwickiego zakładu, rynkowy sukces Astry IV powinien oznaczać przywrócenie w tej fabryce pracy na trzy zmiany, zamiast obecnych dwóch. Taka zmiana organizacji pracy dałaby możliwość powrotu do zakładu przynajmniej części tych pracowników, z którymi z powodu kryzysu rozwiązano umowy. W samym Oplu było to ok. 500 osób.

Z linii produkcyjnej gliwickiego zakładu zjeżdża 37-40 aut na godzinę; 25 z nich to nowa Astra czwartej generacji. Nowa Astra w wersji hatchback (5-drzwiowa) produkowana jest na jednej linii produkcyjnej z pozostałymi gliwickimi modelami - Astrą III sedan oraz Zafirą. Według przedstawicieli GM, nowa Astra jest najbardziej zaawansowanym technicznie samochodem seryjnym produkowanym w Polsce.

W rekordowym roku 2007 z taśm produkcyjnych gliwickiej fabryki zjechało 187 tys. 265 samochodów.