Kirk Kerkorian, jeszcze w zeszłym tygodniu jeden z największych akcjonariuszy General Motors, pozbył się już wszystkich swoich akcji tego koncernu. Jak podał dziennik Wall Street Journal Kerkorian sprzedał wczoraj za cenę 800 milionów dolarów ostatnich 28 milionów akcji GM.

Spółka Kerkoriana Tracinda oświadczyła przed kilkoma dniami, że obniży swoje udziały w GM do 42 milionów akcji, czyli do 7,4 procent. W czwartek firma Kerkoriana zdecydowała się sprzedać kolejne 14 milionów akcji (cena 28,75 dolarów za akcję), również tym razem poza giełdą papierów wartościowych. W wyniku tej transakcji udział Tracindy w GM obniżył się do 28 milionów akcji. W sobotę analityk spółki Merill Lynch podał do wiadomości, że w piętek wieczorem przebiegła operacja giełdowa, która dotyczyła pakietu 28 mln akcji GM. Ponieważ po wcześniejszych transakcjach udział Tracindy spadł pod 5 procent, firma nie musiała już poinformować o operacji Komisję Papierów Wartościowych. Lynch uważa, że piątkowa transakcja dotyczyła właśnie pakietu akcji Kerkoriana. Tracinda nie potwierdziła tej informacji.

Cena za akcję koncernu General Motors spadła w piątek do poziomu 29,23 dolarów, co oznacza, że w przeciągu zeszłego tygodnia cena obniżyła się o ponad 5 procent. Jeszcze w połowie listopada cena za akcję osiągnęła swoje historyczne maksimum 36,56 dolarów za akcję. Od tej chwili cena spada. Wall Street Journal uważa, że Kerkorian sprzedał końcowy pakiet akcji bankowi Bank of America, który udziela mu kredytów. Dla General Motors odejście Kerkoriana oznacza bardzo poważny problem. Koncern nie będzie mógł liczyć na jego inwestycje (np. w formie pożyczek, które Kerkorian mógł zapewnić) i doradztwo finansowe.

Odejście Kerkoriana z koncernu General Motors nastąpiło po tym, kiedy GM odrzuciło alians ze spółkami Renault i Nissan. Przeciwko współpracy ostro zaprotestował przede wszystkim szef GM Rick Wagoner, po czym ze swojego stanowiska zrezygnował Jerome York, który w zarządzie GM zastępował spółkę Kerkoriana. Miesiąc później Kerkorian zaczął sprzedawać swoje udziały w koncernie.