Koncern General Motors w drugim kwartale tego roku wyraźnie polepszył swoje wyniki finansowe. Po raz pierwszy od roku 2004 operacje finansowe koncernu GM w branży motoryzacyjnej w skali ogólnoświatowej były zyskowne (nie wliczając pozycji nadzwyczajnych). Wynik ten oznacza również, że koncern GM już drugi kwartał z rzędu wykazuje rekordowe przychody. Podbudowujący jest fakt, że w tych dobrych wynikach swój udział ma także dochodowa dywizja GM Europe.

W drugim kwartale 2006 roku koncern GM wykazał zysk netto w wysokości 1,2 miliardy USD (nie wliczając pozycji nadzwyczajnych), co w stosunku do straty 231 milionów USD w tym samym okresie roku 2005 oznacza polepszenie wyniku o 1,4 miliardy USD. Przychody wyniosły rekordową wartość 54,4 miliardy USD, w tym samym okresie zeszłego roku wynosiły one 48,5 mld USD.

Po całkowitym podliczeniu grupa GM w drugim kwartale wykazała stratę 3,18 mld USD w porównaniu ze stratą 987 mln USD w drugim kwartale roku 2005. Tegoroczny wynik zawiera jednak wydatki rzędu 4,3 mld USD, które koncern GM musiał wydać na zamknięcie fabryk oraz zwolnienie pracowników.

„Dzięki wsparciu pracowników, związków zawodowych, sprzedawców, dostawców i akcjonariuszy możemy szybko i skutecznie spełniać postanowienia planu restrukturyzacyjnego koncernu GM,“ powiedział Rick Wagoner, szef koncernu GM. „Powracamy do strefy zysku, co jest dowodem na to, że wybraliśmy właściwą drogę.“

Bardzo dobre wyniki wykazała europejska dywizja GM Europe, która osiągnęła zysk 124 mln USD (nie wliczając pozycji nadzwyczajnych), co w porównaniu do 30 mln USD w tym samym okresie 2005 roku oznacza wzrost o 94 mln. USD. Zwiększenie zysków jest wynikiem obniżonych wydatków na materiał oraz lepszej kalkulacji końcowej ceny oferowanych modeli.

„Nasze poczynania w Europie nabierają na sile, nie wliczając pozycji nadzwyczajnych, już drugi kwartał z rzędu osiągamy zysk,“ podał Rick Wagoner. „Bardzo nas cieszą przede wszystkim wyniki marki SAAB, której sprzedaż w skali ogólnoświatowej w pierwszym półroczu wzrosła o 24%. Sukcesy odnosi także marka Chevrolet, a podczas niedawnej oficjalnej prezentacji bardzo pozytywnie został odebrany nowy Opel Corsa, który do sprzedaży trafi jesienią.“

Rick Wagoner w ostatnich tygodniach pierwszego kwartału pracował chyba najlepiej, jak mógł, żeby ogólnoświatowego lidera mógł zaprezentować w jak najlepszym świetle. GM prowadzi bowiem rozmowy z grupą Renault-Nissan o ewentualnej bliskiej współpracy bądź fuzji.

„Chociaż przed nami jeszcze bardzo wiele pracy, zdolność znaleźć oszczędności w wydatkach i zaoszczędzić ok. 9 mld USD w ciągu ostatniego roku jest unikatowa w ramach całej branży motoryzacyjnej,“ powiedział Wagoner.

Zaprezentowane dobre wyniki biorą się z krótkookresowego rozwiązania – oszczędności w wydatkach. GM potrzebuje jednak nowych produktów, które albo są już w drodze, albo dopiero trzeba je opracować. Te działania będą wymagały odpowiednich inwestycji, co w wyniku, jeśli nowe produkty będą odnosiły sukces, przyniesie oczekiwane dochody oraz pełne wykorzystanie możliwości produkcyjnych i najefektywniejsze wykorzystanie pracowników.

Źródło: Komunikat prasowy GM