Zasada działania silnika HCCI (Homogeneous Charge Compression Ignition) pracującego z homogeniczną mieszanką zapalaną sterowanym samozapłonem w całej komorze spalania znana jest już od dłuższego czasu i jest uważana za jeden ze sposobów, jak uzyskać większą wydajność przy zużyciu paliwa zbliżonym do jednostek wysokoprężnych. Atutem są także czystsze spaliny.
Silnik HCCI zapala mieszankę benzyny i powietrza sprężeniem w komorze spalania. Energia uzyskiwana jest z paliwa niskotemperaturowym procesem bez płomienia, szybkim spalaniem w całej komorze spalania naraz. Dostateczna temperatura jest niezbędna do funkcjonowania silnika HCCI, tak więc nadal potrzebne są świece zapłonowe. Ich czynność wykorzystywana jest zwłaszcza przy rozruchu zimnego silnika oraz przy wysokim obciążeniu silnika. Przy niskim obciążeniu (uboga) mieszanka zapalana jest sterowanym samozapłonem. W ten sposób można obniżyć właściwe zużycie paliwa i przybliżyć je do poziomu jednostek wysokoprężnych, ale dzięki specyficznemu trybowi pracy nie trzeba się martwić np. o kosztowne chwytniki NOx. Według GM już niedługo dotychczasowe konstrukcje będzie można zmodyfikować na bardziej zaawansowane, niewykluczone jest działanie na mieszankę E85.
Dwa prototypy z gamy modelowej GM otrzymały zamontowany z przodu poprzecznie silnik 2,2 HCCI ECOTEC (132 kW/180 KM, 230 Nm), który dodatkowo wyposażono w elektrycznie sterowany system zmiennych faz rozrządu i skoku zaworów oraz detekcję ciśnienia w komorach spalania. Saturn Aura z automatyczną skrzynią biegów jest modelem prezentacyjnym dla USA, Opel Vectra z manualną skrzynią biegów zainteresować ma Europę.
Jednostka sterująca i odpowiednie komponenty są na razie w fazie prototypu, ale GM obiecuje, że w wersji seryjnej nie będzie rozpoznawalne przejście między trybami HCCI na konwencjonalny tryb zapłonu świecami, podobnie jak w systemie Active Fuel Management, który odłącza cylindry w wielocylindrowych silnikach.
W trybie HCCI prototyp może jeździć z prędkością do 55 mph (ok. 88 km/h). Ten tryb jest o wiele bardziej wymagający pod względem sterowania. Chwila zapłonu (wyprzedzenie zapłonu) jest dziś jednym z głównych narzędzi, które wpływają na pracę silnika, emisje, moc czy zużycie paliwa. W HCCI zamiast jednej zmiennej trzeba przepracować kompletny zestaw zmiennych, takich jak skład mieszanki, temperatura w cylindrze itp.