Takiego finału mistrzostw nikt chyba wcześniej nie przewidywał. Emocje trzymały nas w napięciu do ostatnich sekund. Bohaterem wyścigu okazał się Rosjanin Vitaly Petrov, który nie dał się wyprzedzić dwukrotnemu mistrzowi świata i dotychczasowemu liderowi mistrzostw Hiszpanowi Fernando Alonso.
Tuż po zakończeniu wyścigu Alonso podjechał do Petrova i wygrażał mu pięściami, bo nie mógł się pogodzić z brakiem możliwości wyprzedzenia Rosjanina, który na tym torze czuł się wyjątkowo dobrze i pokazał swoje niekwestionowane możliwości. To może zadecydować o przedłużeniu kontraktu z zespołem Renault lub ofertą z innego teamu Formuły 1 na sezon 2011.
Przegrany Alonso ukończył finałowy wyścig dopiero na siódmej pozycji i został „tylko” wicemistrzem świata, chociaż miał wystarczającą przewagę nad trzema swoimi rywalami do tego trofeum.
Relacja na żywo
META: Vettel mistrzem świata! Niemiec 10 razy w tym sezonie na podium i 10 razy zdobywał pole position. Do ostatnich metrów Alonso gonił bezskutecznie Petrova. Rosjanin będzie mu się najprawdopodobniej śnił po nocach. 2. miejsce Hamilton, 3. Button, 4. Rosberg, 5. Kubica, 6. Pietrow, 7. Alonso, 8. Webber
54. okr. Vettel rozpoczął ostatnie okrążenie w sezonie, w którym najprawdopodobniej zdobędzie tytuł mistrzowski, Webber jest bardzo blisko Alonso, ale nawet jak go wyprzedzi to nic nie zmieni - to dwaj najwięksi przegrani w tym wyścigu
53. okr. Hamilton jedzie 10 sekund za Vettelem - już nic chyba nie zabierze Niemcowi tytułu. Elementy bolidu Trullego na torze. Kierowcy muszą uważać, by nie przebić opony
52 okr. Coraz większe nerwy na twarzach członków zespołu Red Bull Racing, a tylko kilkanaście kilometrów dzieli ich od dubletu w mistrzostwach świata. Tytuł wśród konstruktorów zapewnili sobie już przed tygodniem.
51 okr. Vettel coraz bliżej mistrzostwa
50 okr. Alonso coraz większe problemy - już zanotował kilka wyjazdów poza tor. Kubica niestety nie dogania Rosberga 49 okr. Kubica na P5, ma 2,8 sek. straty do Rosberga.
48. okr. Sutil w alei serwisowej - Kubica będzie teraz 5. a Alonso 7. Czwarty jest Rosberg
47. okr. Kubica w boksach, ale wyjechał przed Petrovem. To oznacza, że Alonso musiałby teraz wyprzedzić dwa bolidy Renault
46. okr. kolejny dobry czas Kubicy. Czy Polak zastosuje taktykę Kobayashiego i zjedzie na ostatnich okrążeniach po świeże miękkie gumy i zrobi z nich pożytek wyprzedzając rywali na zużytych oponach
44. okr. Kubica, Hamilton i Vettel jadą tym samym tempem - Polak i Anglik ustanowili właśnie swe osobiste rekordy czasowe okrążeń. A przecież Kubica ma zużyte opony!
43. okr. Kubica 13 sekund za Vettelem, który jest kilka kroków od zostania czempionem w historii F1; 'Wykorzystaj swój cały talent' - zachęca Alonso jego inżynier
42. okr. Hamilton w dalszym ciągu utrzymuje się tuż za Kubicą, a Petrov w dalszym ciągu pozbawia Alonso tytułu. Button szaleje i kto wie czy nie będzie naciskał za chwilę trzeciego Hamiltona
41. okr. Button na nowych oponach ustanowił rekord jednego okrążenia - 1:42.401.. a Petrov wciąż wstrzymuje Alonso, jeśli pójdzie tak dalej to Rosjanin będzie bohaterem dnia i zadecyduje o tytule dla Vettela
40. okr. Button w boksach - Vettel liderem wyścigu, Kubica jest drugi! Oddający tytuł mistrzowski Button powrócił na tor na czwartej pozycji - przed Sutilem (też nie zmieniał opon) a za Hamiltonem
37. okr. Kubica ustanowił swój osobisty rekord okrążenia i jedzie szybciej niż Button a jeszcze szybszy jest Vettel (fantastyczny rekord okrążenia), który jest już 6,6 sek za Buttonem (Anglik - przypomnijmy - nie zmieniał jeszcze opon)
35. okr. Alonso nie może wyprzedzić Petrova a Webber - Alonso, choć odległości między nimi nie przekraczają 1 sekundy
34 okr. Vettel coraz szybszy z rekordem okrążenia
33 okr. Button spokojnie na prowadzeniu, na miękkich oponach - potwierdza się, że Brytyjczyk potrafi zadbać o ogumienie w swoim bolidzie.
33. okr. Kubica jedzie tempem Vettela, do którego traci 7,5 sekund, ale przed Polakiem wciąż zjazd na obowiązkową wymianę opon
32. okr. Hamilton poinformował przez radio, że ma kłopoty z jedną z opon i chce zjechać do boksu - inżynierowi odradzili mu to na razie. Vettlel sporo nadrobił i jest już 11 sekund za Buttonem - a sześć okrążeń wstecz było 16.
31. okr. „Próbuj, próbuj” - inżynier Hamiltona pogania Brytyjczyka, ale bolid Renault jest bardzo szybki na prostych, a na zakrętach Kubica jest bezbłędny
30. okr. walka Hamiltona z Kubicą najciekawszą na torze, Massa utknął na 14. pozycji za Alguersuarim i ma prawie 40 sek straty do lidera!
29. okr. Hamilton atakuje Kubicę - na razie bez powodzenia, Petrov goni Hulkenberga a Alonso popełnia kolejne błędy przy próbie wyprzedzenia Rosjanina
28. okr. Hamilton przymierza się do wyprzedzenia Kubicy, Trulli uszkodził spoiler, którym szoruje po asfalcie
27. okr. sytuacja Alonso robi się coraz trudniejsza, a Petrov pod koniec sezonu złapał wiatr w żagle i nie popełnia błędów. Jadący za Hiszpanem Webber nawet nie podejmuje prób ataku
26. okr. Hamilton wyprzedził Kobayashiego i jest już 1,3 sek za Kubicą, Button jest prawie 16 sek przed Vetelem, ale Anglik ma przed sobą zmianę opon
25. okr. Vettel w serwisie! Świetna zmiana - Niemiec nie dość że obronił pozycję lidera to wyjechał przed Kobayashim i Kubicą, co pozwoliło mu zyskać sekundy nad Anglikiem. Kubica wyprzedził zaś Kobayashiego i wylądował na 3. miejscu z Buttonem, który jeszcze nie zmieniał opon
24. okr. Hamilton zaliczył pit stop i wyjechał tuż za Kubicą, czyli na 6. pozycji
23. okr. próba ataku Alonso, który tak się zaangażował, że aż wyjechał poza tor i tylko szczęściu zawdzięcza że nie wyprzedził go Webber
22. okr. kolejność: Vettel - 1,8 sek Hamilton - 3,4 sek Button - 15 sek Kobayashi - 1,54 sek Kubica
22. okr. inżynier chwali przez radio Alonso, ale popędza go do wyprzedzenia Petrova, bo już 0,7 sek z tyłu jest Webber. Bolid Petrova jest jednak szybki na prostych i Alonso nie może się do niego zbliżyć.
21. okr. Kubica 1 sek. za Kobayashim
20. okr. dziesiąty Petrov nie daje się wyprzedzić Alonso, sekundę za Fernando jedzie Webber, a Vettel znów odjeżdża Hamiltonowi
18. okr. Barrichello w boksach, co oznacza już piąte miejsce Kubicy; kolejny rekord okrążenia pobił Heidfeld
17. okr. rekord okrążenia pobił Heidfeld, który jedzie dopiero na 16. pozycji
17. okr. na czele Vettel 1,5 sek. przed Hamiltonem, dalej ze stratą 3,4 sek. Button. Vettel dostał informację, że będzie musiał dłużej jechać na miękkiej mieszance
16. okr. Alonso w boksach- chwila trwogi w Ferrari i udało się! Hiszpan wyjechał przed Webberem, który zaczyna szaleć na torze, notując rekordy okrążeń. Massa utknął na Alguerusarim
15. okr. Hamilton już tylko sekundę za Vettelem, Kubica wciąż za placami Kobayashiego
14. okr. Massa w boksach - dość wolna zmiana nie pozwoliła wyprzedzić Webbera - a to właśnie miała na celu. Australijczyk dał sobie w końcu radę z Alguersuarim
13. okr. na ostatnich 3 okrążeniach Hamilton urywa ułamki sekund do Vettela, Webber utknął za Alguersuarim
12. okr. Petrov jedzie na 15. miejsce. Mający problemy z oponami Webber zjechał po nowy komplet i wrócił na 16. miejscu, Kubica ósmy
10. okr. Vettel 2 sek. przed Hamiltonem. Alonso uciekł Webberowi na 1,4 sek., a tuż za kierowcą Red Bulla jedzie Massa
9. okr. Vettel jak rakieta - rekordy w każdym sektorze. Kubica już 1 sek. za Kobayashim. Webber jedzie na limicie ocierając się o bandy, z determinacją starając się wyprzedzić Alonso i pomóc Vettelowi
7. okr. Vettel uciekł już na 1,5 sek Hamiltonowi, a Webber ostro naciska czwartego Alonso, którego ta pozycja i tak zadawala w walce o mistrzowski tytuł 7. okr. Barrichello obronił agresywne ataki Kobayashiego w walce o 7. pozycję
6. okr. Restart! Vettel utrzymał prowadzenie, podobnie jak Hamilton drugie miejsce. Kubica był za Sutilem, ale wyprzedził go po zewnętrznej i jest 9.
4. okr. wskutek przetasowań związanych z pobytami w boksach, Kubica (który nie był w garażu) awansował na 10. pozycję
2. okr. na torze samochód bezpieczeństwa - niektórzy wykorzystują to na wymianę opon
Start: Vettel obronił pole position, zamykając na pierwszym (lewym zakręcie) Hamiltona. Kilka okrążeń później Liuzzi wpadł na Schumachera, którego obróciło i to był błąd Niemca. Samochód bezpieczeństwa na torze. Kubica spadł na 12. miejsce, wyprzedzony przez Kobayashiego i Sutila. Polak ratował się przed kolizją z Schumacherem
Poz. | Nr | Kierowca | Zespół | Okr. | Czas/strata | Start | Punkty |
1 | 5 | Sebastian Vettel | RBR-Renault | 55 | 1:39:36.837 | 1 | 25 |
2 | 2 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 55 | +10.1 s | 2 | 18 |
3 | 1 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 55 | +11.0 s | 4 | 15 |
4 | 4 | Nico Rosberg | Mercedes GP | 55 | +30.7 s | 9 | 12 |
5 | 11 | Robert Kubica | Renault | 55 | +39.0 s | 11 | 10 |
6 | 12 | Vitaly Petrov | Renault | 55 | +43.5 s | 10 | 8 |
7 | 8 | Fernando Alonso | Ferrari | 55 | +43.7 s | 3 | 6 |
8 | 6 | Mark Webber | RBR-Renault | 55 | +44.2 s | 5 | 4 |
9 | 17 | Jaime Alguersuari | STR-Ferrari | 55 | +50.2 s | 17 | 2 |
10 | 7 | Felipe Massa | Ferrari | 55 | +50.8 s | 6 | 1 |
11 | 22 | Nick Heidfeld | BMW Sauber-Ferrari | 55 | +51.5 s | 14 | - |
12 | 9 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 55 | +57.6 s | 7 | - |
13 | 14 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 55 | +58.3 s | 13 | - |
14 | 23 | Kamui Kobayashi | BMW Sauber-Ferrari | 55 | +59.5 s | 12 | - |
15 | 16 | Sebastien Buemi | STR-Ferrari | 55 | +63.1 s | 18 | - |
16 | 10 | Nico Hulkenberg | Williams-Cosworth | 55 | +64.7 s | 15 | - |
17 | 19 | Heikki Kovalainen | Lotus-Cosworth | 54 | +1 okr. | 20 | - |
18 | 25 | Lucas di Grassi | Virgin-Cosworth | 53 | +2 okr. | 22 | - |
19 | 21 | Bruno Senna | HRT-Cosworth | 53 | +2 okr. | 23 | - |
20 | 20 | Christian Klien | HRT-Cosworth | 53 | +2 okr. | 24 | - |
21 | 18 | Jarno Trulli | Lotus-Cosworth | 51 | +4 okr. | 19 | - |
NUK | 24 | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 43 | +12 okr. | 21 | - |
NUK | 3 | Michael Schumacher | Mercedes GP | 0 | +55 okr. | 8 | - |
NUK | 15 | Vitantonio Liuzzi | Force India-Mercedes | 0 | +55 okr. | 16 | - |
Mistrzostwa Świata Formuły 1 - klasyfikacja kierowców w sezonie 2010
Poz. | Kierowca | Narodowość | Zespół | Punkty |
1 | Sebastian Vettel - Mistrz Świata | Niemcy | RBR-Renault | 256 |
2 | Fernando Alonso | Hiszpania | Ferrari | 252 |
3 | Mark Webber | Australia | RBR-Renault | 242 |
4 | Lewis Hamilton | Wielka Brytania | McLaren-Mercedes | 240 |
5 | Jenson Button | Wielka Brytania | McLaren-Mercedes | 214 |
6 | Felipe Massa | Brazylia | Ferrari | 144 |
7 | Nico Rosberg | Niemcy | Mercedes GP | 142 |
8 | Robert Kubica | Polska | Renault | 136 |
9 | Michael Schumacher | German | Mercedes GP | 72 |
10 | Rubens Barrichello | Brazylia | Williams-Cosworth | 47 |
11 | Adrian Sutil | Niemcy | Force India-Mercedes | 47 |
12 | Kamui Kobayashi | Japonia | BMW Sauber-Ferrari | 32 |
13 | Vitaly Petrov | Rosja | Renault | 27 |
14 | Nico Hulkenberg | Niemcy | Williams-Cosworth | 22 |
15 | Vitantonio Liuzzi | Włochy | Force India-Mercedes | 21 |
16 | Sebastien Buemi | Szwajcaria | STR-Ferrari | 8 |
17 | Pedro de la Rosa | Hiszpania | BMW Sauber-Ferrari | 6 |
18 | Nick Heidfeld | Niemcy | BMW Sauber-Ferrari | 6 |
19 | Jaime Alguersuari | Hiszpania | STR-Ferrari | 5 |
20 | Heikki Kovalainen | Finlandia | Lotus-Cosworth | 0 |
21 | Jarno Trulli | Italian | Lotus-Cosworth | 0 |
22 | Karun Chandhok | Indie | HRT-Cosworth | 0 |
Mistrzostwa Świata Formuły 1 - klasyfikacja konstruktorów w sezonie 2010
Poz. | Zespół | Punkty |
1 | RBR-Renault | 498 |
2 | McLaren-Mercedes | 454 |
3 | Ferrari | 396 |
4 | Mercedes GP | 214 |
5 | Renault | 163 |
6 | Williams-Cosworth | 69 |
7 | Force India-Mercedes | 68 |
8 | BMW Sauber-Ferrari | 44 |
9 | STR-Ferrari | 13 |
10 | Lotus-Cosworth | 0 |
11 | HRT-Cosworth | 0 |
12 | Virgin-Cosworth | 0 |