Auto Świat Wiadomości Aktualności Historia sukcesów sportowych i silników Forda

Historia sukcesów sportowych i silników Forda

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Sukcesy sportowe i nagrody uzyskane w zawodach pozwoliły Henry'emu Fordowi na założenie własnej firmy, która dziś należy do najsławniejszych. Po dość ograniczonych startach w latach 20. i 30. Ford przypuścił ofensywę w sporcie w latach 50. i 60.

Onet
Onet
Onet

Przyszły zwycięstwa w East African Safari Rally, sukcesy w wyścigach NASCAR i brytyjskich mistrzostwach samochodów turystycznych. Ford GT40, z centralnie umieszczonym silnikiem cztery razy z rzędu (1966-1969) triumfował w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans.W 1967 roku Ford (z Cosworthem) włączył się do zawodów Grand Prix. Debiut w Formule 1 wypadł znakomicie. Jim Clark wygrał dla Coswortha DFV V8 pierwszy wyścig — GP Holandii w 1967 roku. Był to na pewno najlepszy silnik w historii zawodów Formuły 1, zwyciężył aż w 155 wyścigach. W Grand Prix wygrywał aż do początku lat osiemdziesiątych. Potem zastąpił go HB V8, którego kulminacją kariery było wygranie sześciu wyścigów w roku 1993. Pięć z nich wygrał Ayrton Senna. Nowa jednostka napędowa, 3,5-litrowy Zetec-R V8, używany przez Benettona pomógł Michaelowi Schumacherowi odnieść osiem zwycięstw i zdobyć tytuł mistrza świata w roku 1994. Łącznie w wyścigach Formuły 1 samochody napędzane silnikami Forda Coswortha odniosły 175 zwycięstw. Ponadto zdobyły trzynaście tytułów w klasyfikacji kierowców (Graham Hill, Jackie Stewart, Jochen Rindt, Emerson Fittipaldi, James Hunt, Mario Andretti, Alan Jones, Nelson Piquet, Keke Rosberg i Michael Schumacher) i dziesięć w konkurencji konstruktorów.

W wyścigach Indycar duże sukcesy odnosiła turbodoładowana wersja DFV, oznaczona symbolem DFX. Samochody — McLaren, Penske, March i Lola — wyposażone w ten silnik zdominowały te mistrzostwa, a w latach 1978-1988 wyłącznie do nich należało zwycięstwo w najsłynniejszym amerykańskim wyścigu, w Indianapolis 500.

Kolejny silnik Forda pozwolił na wygranie serii CART debiutantowi Nigelowi Mansellowi w roku 1993, a następnie Jacquesowi Villeneuve w roku 1995. W minionym sezonie XF V8 pomógł Fordowi wygrać mistrzostwa CART w konkurencji producentów silników.

Jednym z najlepszych samochodów rajdowych wszech czasów jest niewątpliwie Escort. Jego kolejne wersje odnosiły sukcesy w najważniejszych rajdach świata. Startowali w nich kierowcy tej klasy co Hannu Mikkola, Bjorn Waldegaard, Ari Vatanen czy Carlos Sainz. Obecnie na trasach rajdowych o zwycięstwa walczy Focus RS. W sumie Ford triumfował w 37 mistrzowskich rajdach.

W wyścigach samochodów turystycznych Sierra Cosworth RS 500 wywalczyła mistrzostwo świata w roku 1987, a w następnym sezonie była najlepsza w Europie. Paul Radisich za kierownicą Mondeo dwukrotnie w latach 1991-1994 wygrał World Touring Car Challenge.W nowym tysiącleciu Ford walczyć będzie w najważniejszych dziedzinach sportu samochodowego, począwszy od Formuły 1 (z zespołem Jaguara i Cosworthem), poprzez amerykańskie mistrzostwa Champ Cars (z Cosworthem XF), NASCAR Winston Cup Series (gdzie w minionym roku Taurus z 5,9-litrowym silnikiem o mocy 750 KM wygrał 14 z 34 wyścigów), a skończywszy na rajdowych mistrzostwach świata, kontynentalnych i narodowych z Focusem RS WRC.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków