IRC Rajd Cypru: Kto zostanie mistrzem sezonu 2011? Foto: Auto Świat
IRC Rajd Cypru: Kto zostanie mistrzem sezonu 2011?

Historia Rajdu Cypru sięga roku 1970. Słynący z niezwykle trudnych i niszczycielskich odcinków specjalnych rozgrywanych w górach Troodos, stanowił swoisty test wytrzymałościowy dla zawodników, ale przede wszystkim samochodów. Szutrowe, wręcz kamieniste drogi przyciągały i przyciągają nadal zespoły rajdowe, by przejść tę ciężką próbę. Nie sposób się dziwić, ponieważ podzwrotnikowy, suchy klimat w połączeniu ze starożytną architekturą tworzą jedyny w swoim rodzaju krajobraz.W latach 2000-2006 oraz 2009 cypryjski rajd z bazą w mieście Pafos znajdował się w kalendarzu Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata (WRC). Od 2010 roku zaliczany jest do serii IRC i stanowi ostatnią rundę w sezonie. Dawniej większość oesów przebiegała drogami szutrowi, obecnie połowę z nich zawodnicy pokonują po utwardzonej asfaltowej nawierzchni.Tegoroczna trasa Rajdu Cypru liczy 625 km w tym 188 km to próby sportowe, podzielone na jedenaście odcinków specjalnych. Pierwszego dnia (czwartek) po oficjalnej ceremonii startu, zostanie rozegrany prolog w postaci miejskiego superoesu w Pafos (3,20 km). To doskonała atrakcja dla niezmotoryzowanych, bądź mniej zaangażowanych kibiców. W piątek i sobotę zawodnicy będą mieli do pokonania po pięć oesów o łącznej długości odpowiednio 88 km i 100 km. To jednak nie koniec emocji! W niedzielę odbędzie się druga edycja Golden Stage Rally, czyli mini rajdu zorganizowanego na jednym odcinku specjalnym. Zwycięzca otrzyma nagrodę w wysokości 150,000 euro!Na liście zgłoszeń Rajdu Cypru widnieje 35 zgłoszeń, w tym zaledwie siedem samochodem przednionapędowym. Pozostałe załogi startują autami klasy S2000 (aż osiem Skod Fabii, jeden Peugeot 207 i jeden Ford Fiesta) oraz N-grupowymi Mitsubishi Lancerami i Subaru Imprezami.

Bardzo ciekawie zapowiada się rywalizacja czołówki cyklu IRC z powodu obecnej sytuacji punktowej w klasyfikacji generalnej. Przy współczynniku 2 i 50 punktach z matematycznego punktu widzenia, aż pięć załóg ma szansę na zdobycie mistrzowskiego tytułu. Pierwszy w tej chwili Jan Kopecky posiada 131 punktów (4 do skreślenia), dalej znajdują się Hanninen (125 punktów), Neuville (115 pkt – 8 do skreślenia), Mikkelsen (111,5 pkt – 8 do skreślenia) i Loix (103 pkt.).Bryan Bouffier, który posiada na swym koncie 110,5 punkta nie wystartuje w rajdzie – Peugeot zadecydował wysłać tylko jednego kierowcę. Dobrze rozpoczęty sezon 2011, kończy się dla Francuza bez większych sukcesów (przyp. red.Przegrał również z Kajetanowiczem tytuł mistrza RSMP).

IRC Rajd Cypru: Kto zostanie mistrzem sezonu 2011? Foto: Auto Świat
IRC Rajd Cypru: Kto zostanie mistrzem sezonu 2011?

Oczywiście musiałoby się wiele wydarzyć, aby „odwrócić tabelę do góry nogami”, jednak w przypadku Rajdu Cypru wszystko jest możliwe. Mimo tego, że rajd zaliczany jest do najwolniejszych w cyklu, nawet najmniejszy błąd może wykluczyć załogę z rywalizacji. Już same warunki dadzą samochodom popalić i w tym wypadku niezwykle istotna obok tempa okaże się wytrzymałość podzespołów. Kamieniste podłoże, wszechobecny kurz i dość wysoka temperatura nie wpływają najlepiej na „samopoczucie” rajdówek. Nie można również zapomnieć o kondycji zawodników.Rajd Cypru to także próba sił dla zespołu mechaników. W tych piekielnie trudnych warunkach, rzadko się zdarza, aby rajdówka wjeżdżała do strefy serwisowej bez szwanku. Pamiętajmy, że czas przeznaczony na naprawy jest ograniczony, a mechanicy muszą wykazać się ogromnym sprytem i organizacją pracy, by zdążyć doprowadzić auto do pierwotnego stanu. Z pewnością będzie miało to ogromny wpływ na końcowe wyniki rajdu.Kto w takim razie sięgnie po tytuł Mistrza IRC 2011? W tej chwili trudno cokolwiek rokować, tym bardziej, że cypryjska przeprawa zawsze stawia wiele pytań na swej drodze. Pewne z kolei jest, że w kategorii producentów zwycięży Skoda, która po pierwsze już teraz wypracowała sporą przewagę punktową, a po drugie w ostatniej rundzie startuje aż osiem aut tego producenta.Klasyfikacja generalna kierowców IRC:

1. Jan Kopecky – 131 pkt.

2. Juho Hanninen – 125 pkt.

3. Thierry Neuville – 115 pkt.

4. Andreas Mikkelsen – 111,5 pkt.

5. Bryan Bouffier – 110,5 pkt.

6. Freddy Loix – 103 pkt.

7. Guy Wilks – 47 pkt.

Zobacz wideo z Rajdu Cypru 2011:

fot. www.cyprusrally.com.cy