Od 2016 roku w Polsce oddano do ruchu ponad 115 km obwodnic, czyli tras omijających centra miast. W praktyce chodzi o 10 nowych obwodnic (Bełchatów, Brodnica, Inowrocław, Jarocin, Kłodzko, Kościerzyna, Nysa, Ostrów Wielkopolski, Wieluń, Olsztyn), których budowę zrealizowano w ramach programu PBDK (Program Budowy Dróg Krajowych) na lata 2014-2023. Drogowcy wspominają, że poza programem sieć dróg wzbogacono jeszcze o takie odcinki jak trasa w pobliżu Skawiny (2,2 km długości), wokół Kępna (3,6 km) oraz ponad 15 km drogi ekspresowej S8 obok Marek pod Warszawą.
GDKKiA chwali się, że obecnie w budowie jest kolejnych 21 obwodnic na terenie całego kraju. W sumie powstanie sieć dróg o łącznej długości 209 km. Na część z nich nie trzeba będzie długo czekać. Jeszcze w tym roku do użytku zostanie oddanych 6 projektów o łącznej długości 60 km. Wygodniej będzie można ominąć: Górę Kalwarię, Inowrocław, Kołbiel, Myślinę, Szczecinek oraz Wałcz. Z pewnością jest się z czego cieszyć, ale nie zapominajmy, że część realizowanych inwestycji już jest opóźniona.
Według pierwotnych planów budowa obwodnicy Wałcza miała się zakończyć w połowie zeszłego roku. Mniejszy poślizg dotyczy inwestycji w pobliżu Szczecinka (pierwotnie zakładano wiosnę 2019 roku). W przypadku obwodnicy Kołbieli kierowcy początkowo dostaną tylko jeden pasa ruchu. Pod znakiem zapytania stoi także trasa, która usprawni ruch wokół Góry Kalwarii (jedna z firm opuściła plac budowy).
Drogowcy chwalą się również ciekawymi planami. Z pewnością jednym z najbardziej ambitnych wydaje się planowana największa obwodnica w Polsce - tzw. OAW dookoła aglomeracji warszawskiej. Obecnie trwa analiza studium korytarzowego, w której wytypowano różne warianty przebiegu tras w standardzie drogi ekspresowej i częściowo również autostrady. Przebieg planowanej obwodnicy można zobaczyć na mapie w galerii.
Według planów zaktualizowanych we wrześniu czeka nas budowa jeszcze wielu obwodnic. Rządzący zakładają łącznie 43 obwodnice o długości ponad 440 km. Wszystko w ramach perspektywy do 2025 roku. Do tego czasu pozostaje nam trzymać kciuki za drogowców.