Markowy puchar Kia Lotos Race to najdłużej trwająca seria wyścigów w historii polskiego motosportu. W pierwszy weekend maja 2005 r., na węgierskim torze Hungaroring, rozpocznie się już 10. sezon wyścigowych zmagań młodych kierowców.

Przygoda polskiego importera aut Kia ze sportem samochodowym zaczęła się na początku 2006 roku. Za bazę do stworzenia profesjonalnie przygotowanego samochodu wyścigowego, bezpiecznego i jednocześnie taniego, posłużyła poprzednia generacja Picanto – najmniejszego modelu w gamie aut marki Kia. Głównym założeniem Kia Picanto Cup było umożliwienie realizacji sportowych marzeń młodym zawodnikom, którzy chcieli rozpocząć karierę kierowców wyścigowych. Dzięki temu, że modyfikacje techniczne auta ograniczono do minimum – poza wyposażeniem go w bardzo solidny pakiet bezpieczeństwa (klatkę bezpieczeństwa, sportowe – pasy i fotel itp.) – cena samochodu przygotowanego do startów nie przekroczyła 30 tys. złotych. Spore nagrody finansowe dla najlepszych zawodników w poszczególnych rundach i za zwycięstwo w całym cyklu w dużej mierze pozwalały zrekompensować im koszty udziału w wyścigach.

Foto: ACZ / Auto Świat
Kia Picanto Cup 2006

W pierwszym sezonie Kia Picanto Cup odbyło się 7 rund, rozegranych wyłącznie na polskich torach wyścigowych – w Poznaniu i w Kielcach. Na koniec pierwszego roku wyścigowych zmagań sklasyfikowano aż 34 kierowców, w tym 6 kobiet. W stawce, obok doświadczonych zawodników znaleźli się nowicjusze, którzy wyścigowe licencje odebrali tuż przed pierwszym wyścigiem.

Po dwóch latach zmagań małych Picanto na wyścigowych torach, w 2008 roku, Kia Motors Polska powołała do życia równoległy puchar większego i droższego pro_cee’da. W ten sposób, za sprawą uruchomienia drugiego pucharu, Kia Motors Polska zaczęła tworzyć historię wyścigów samochodowych w Polsce, zapisując się w niej jako jedyny – jak dotychczas – producent aut, który równolegle firmował dwie serie wyścigowe. Ze względu na lokalizację torów, które w sezonie 2008 gościły dwie karawany kolorowych samochodów wyścigowych – na Węgrzech i na Słowacji oraz w Czechach i w Polsce – puchar Kia Lotos Cup z przedsięwzięcia lokalnego przerodził się w międzynarodowe.

Foto: ACZ / Auto Świat
Kia Lotos Cup 2009

2009 rok był czwartym sezonem wyścigów z udziałem małych Picanto i drugim, w którym zawodnicy wyjeżdżali na tory również za kierownicą wyścigowych pro_cee’dów. Walka o tytuły Mistrzów Polski w klasie cee’d Lotos Cup i Picanto Lotos Cup znowu była międzynarodowa. Dwie rundy odbyły się na torze w Poznaniu, pozostałe rozegrano na torach na Węgrzech (Hungaroring), w Niemczech (Hockenheim) i w Czechach (tory w Moście i w Brnie).

Po czterech sezonach kipiących od wyścigowych emocji, w 2010 roku, wyczynowe Picanto udały się na zasłużoną sportową emeryturę. W wyścigach w sezonie 2010 korzystano jedynie z pro_cee’dów. O tytuł Mistrza Polski rywalizowano głównie na torach znanych z wcześniejszych lat oraz na dwóch nowych obiektach – na torze Oschersleben w Niemczech i na nowo otwartym Slovakiaringu na Słowacji.

Na liście uczestników, pierwszego z czterech planowanych sezonów z udziałem nowego Picanto, znaleźli się m.in. finaliści programu szukania młodych talentów – Kia Lotos Race 2011 – oraz zawodnicy znani z pucharu Kia Lotos Cup rozgrywanego w latach 2006-2010 i kilku debiutantów. W latach 2013-2014 lista uczestników Kia Lotos Race liczyła łącznie blisko 40 nazwisk.

Foto: ACZ / Auto Świat
Kia Lotos Race 2013

Przykładów na ogromny sukces wyścigów serii Kia Lotos Race w poszukiwaniu, wyławianiu i szlifowaniu młodych talentów jest mnóstwo. Zeszłoroczny Mistrz Polski KLR – zaledwie 15-letni Piotr Parys – już w tym sezonie będzie ścigać się za kierownicą znacznie szybszego i mocniejszego auta w VW Golf Cup. Maciek Steinhof, który swoje pierwsze wyścigowe doświadczenia zbierał za kierownicą małego Picanto, później został mistrzem Volkswagen Polo Cup i drugim wicemistrzem Scirocco R Cup. Dwukrotny Mistrz Kia Lotos Race – Bartek Mirecki – otrzymał zaproszenie od Akademii FIA oraz od Akademii Kierowców Ferrari do wzięcia udziału w ich programach testowania i doskonalenia młodych talentów.

Wiele wskazuje na to, że wśród zawodników, walczących w tym roku o tytuł Mistrza Polski KLR będą tacy, którzy również nie poprzestaną na ściganiu się małymi Picanto. W tym gronie są zawodnicy zarówno bardzo młodzi (kilkunastu kierowców nie przekroczyło 20-go roku życia), jak i nowicjusze w pucharze Kia Lotos Race (8 zawodników). Jest również jedna kobieta – 16-letnia zawodniczka z Niemiec.

Trzy tygodnie po rozpoczęciu sezonu na Hungaroringu, na który kierowcy wyścigowych Picanto będą wyjeżdżać na zmianę z kierowcami serii WTCC, Kia Lotos Race przeniesie się na holenderski tor Zandvoort. W czerwcu odbędzie się jeden wyścig – na Slovakiaringu (ponownie KLR będzie towarzyszył WTCC). W lipcu, na półmetku sezonu, zawodników czeka miesięczna przerwa od ścigania. Będzie czas na odpoczynek przed intensywnym sierpniem, ponownie z dwoma wyścigami w odstępnie 3 tygodni (na torach w Poznaniu i w czeskim Moście). Sezon 2015 zakończy wyścig w drugiej połowie września na belgijskim torze Zolder. Podczas dwóch ostatnich rund małe Picanto będą towarzyszyły zmaganiom potężnych ciężarówek z pucharu ETRC.

W ciągu 5 miesięcy ponad 20 wyścigowych Picanto (na każdej rundzie zawodnikom KLR będzie towarzyszyło dwóch gości w autach VIP) odwiedzi 6 krajów.