To najważniejsza premiera dla Kia Motors Polska w 2016 r. Nowa wersja nadwoziowa Optimy oferowana jest z oszczędnymi i dynamicznymi silnikami, włącznie z topową, najmocniejszą odmianą GT. Optima kombi jest wyposażona w wiele innowacyjnych i zaawansowanych systemów asystujących i multimedialnych, które sprawiają, że podróż nią jest bezpieczna, komfortowa i przyjemna.
Pod względem wymiarów zewnętrznych kombi zachowało długość i szerokość odmiany sedan (długość wynosi 4855 mm, szerokość – 1860 mm), i jest wyższe o jedynie 5 mm (wysokość wynosi 1470 mm).
Szeroka deska rozdzielcza z licznymi poziomymi liniami potęguje wrażenie przestronności wnętrza i – podobnie jak w Optimie sedan – jest wykonana z materiałów wysokiej jakości.
Samochód jest wyposażony w nowoczesny, audiowizualny system nawigacyjny (AVN) dostępny z 7- lub 8-calowym ekranem dotykowym. Cyfrowe radio DAB, już dostępne w wielu europejskich krajach, w pełni współpracuje z systemem AVN. Ponadto, Optima Kombi jest pierwszym modelem Kia, którego system multimedialny został przystosowany do współpracy z aplikacjami Android Auto™ i Apple CarPlay™. Pierwsza z nich umożliwia pełną integrację z pokładowym systemem multimedialnym urządzeń mobilnych z systemem Android 5.0 (Lollipop) i wyższym, natomiast druga – iPhone’ów serii 5 i nowszych. Obydwie aplikacje umożliwiają kierowcy głosową obsługę urządzenia mobilnego, bez konieczności odrywania rąk od kierownicy i oczu od drogi.
System AVN gwarantuje dostęp do pakietu usług Kia Connected Services, na czele z najbardziej aktualnymi informacjami przydatnymi podczas jazdy. Dostawcą informacji jest firma TomTom. Za pośrednictwem Kia Connected Services kierowca może – dowiedzieć się o aktualnej sytuacji na drodze, otrzymywać ostrzeżenia o fotoradarach, wyszukiwać interesujące miejsca w pobliżu czy sprawdzić prognozę pogody.
Multimedialny system w Optimie Kombi seryjnie jest wyposażony w 6 głośników. Za dopłatą miłośnicy dobrego i czystego brzmienia mogą ją wyposażyć w system audio Harman Kardon Premium Sound o mocy 490 W z zewnętrznym wzmacniaczem oraz zintegrowany z 8 głośnikami i z subwooferem. Muzykę zapisaną w postaci plików audio system ten odtwarza w technologii Clar-Fi.
Optima Kombi może być wyposażona w bezprzewodową ładowarkę o mocy 5W do ładowania urządzeń mobilnych. Ładowarka znajduje się na tunelu przy konsoli środkowej. Komunikat „wykryto urządzenie” informuje o tym, że kompatybilne z bezprzewodową ładowarką urządzenie zostało umieszczone w odpowiednim miejscu i rozpoczyna się ładowanie. Na zestawie wskaźników pojawia się informacja o stanie naładowania baterii. Przed opuszczeniem samochodu użytkownik jest ostrzegany o tym, że zostawił urządzenie w aucie. Bezprzewodowa ładowarka jest wyposażona w system, który zabezpiecza urządzenie przed przegrzaniem w trakcie używania.
Optima Kombi może być wyposażona w system Around View Monitor, który zapewnia widok dookoła auta. Dzięki obrazowi z 4 kamer na dotykowym ekranie jest wyświetlany widok auta z góry wraz z najbliższym otoczeniem, co zdecydowanie ułatwia manewrowanie i parkowanie samochodem liczącym blisko 5 m długości. Smart Parking Assist System (SPAS) również jest oferowany. Dzięki niemu Optima Kombi automatycznie potrafi zaparkować nie tylko w miejscu równoległym do krawędzi jezdni, ale także w luce między autami zaparkowanymi prostopadle do krawężnika. Kierowca może liczyć na pomoc Optimy również podczas wyjeżdżania z miejsca parkingowego. W czasie jazdy nocą Optima Kombi także może asystować kierowcy dzięki systemowi Dynamic Bending Headlamps, który sprawia, że reflektory Optimy podążają za profilem drogi.
Dzięki wytrzymałemu nadwoziu o lekkiej konstrukcji i licznym systemom asystującym nowa Optima Kombi zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa. Od samego początku inżynierowie konstruowali ten samochód z założeniem, że ma uzyskać najwyższą, 5-gwiazdkową ocenę w teście zderzeniowym Euro NCAP. Wyniki uzyskane podczas testu zderzeniowego przez Optimę sedan potwierdziły założenia konstruktorów.
System AEB zastosowany w Optimie Kombi jest unikalny w porównaniu z podobnymi systemami stosowanymi przez europejskich konkurentów. AEB wykorzystuje dane nie tylko z radaru krótkiego zasięgu, ale również informacje z radaru dalekiego zasięgu. Dzięki temu Optima Kombi potrafi wykryć samochody lub pieszych, znajdujących się znacznie dalej i przy wyższej prędkości niż konkurenci.
Radar krótkiego zasięgu, wykorzystywany przede wszystkim podczas jazdy w mieście, pozwala uniknąć kolizji lub znacznie zminimalizować jej skutki przy prędkości w przedziale 8 - 60 km/h. Radar dalekiego zasięgu umożliwia Optimie Kombi zauważyć niebezpieczeństwo i zareagować stosownie do niego przy prędkościach pomiędzy 8 km/h a 80 km/h. System rozpoznawania pieszych działa przy prędkości do 60 km/h.
Zaletami nowej Optimy sedan są komfort podróżowania, stabilne zachowanie podczas jazdy z dużą prędkością i pewne prowadzenie. Zawieszenie Optimy Kombi zostało zaprojektowane tak, aby ta wersja nadwozia prowadziła się równie dobrze co sedan. Inżynierowie sporo czasu poświęcili na dopracowanie zawieszenia pod kątem jeszcze lepszego tłumienia nierówności na drogach o złej nawierzchni oraz jeszcze większej precyzji prowadzenia. Niezależne zawieszenie przednich i tylnych kół zostało na nowo zestrojone ze względu na nieco inny rozkład masy, której w Optimie Kombi nieco większy udział przypada na koła tylnej osi. Zmiany w konstrukcji zawieszenia objęły przesunięcie bardziej na zewnątrz punktów mocowania ram pomocniczych do nadwozia oraz zwiększenie sztywności wzdłużnej połączeń metalowo-gumowych i zastosowanie sztywniejszych łożysk kół przednich. W wielowahaczowym tylnym zawieszeniu Optimy Kombi z podwójnymi, dolnymi wahaczami zastosowano cieńsze, ale bardziej pochłaniające energię łożyska. Zmiany te zaowocowały szybszymi reakcjami Optimy na komendy wydawane kierownicą, lepszą trakcją podczas pokonywania zakrętów i większą stabilnością nadwozia zarówno w czasie jazdy autostradą, jak i po drogach o gorszej nawierzchni. Optima Kombi jest wyposażona w nowy rodzaj wspomagania układu kierowniczego z przekładnią zębatkową i z silnikiem elektrycznym zamocowanym bezpośrednio na listwie zębatej (R-MDPS). Ten rodzaj wspomagania układu kierowniczego seryjnie jest montowany w modelach sprzedawanych w Europie i napędzanych silnikiem 1.7 CRDi oraz w modelu GT z dwulitrową jednostką napędową T-GDI pod maską. Zamocowanie silnika wspomagania na listwie zębatej zamiast na kolumnie kierownicy sprawia, że wyczucie układu kierowniczego jest lepsze, a reakcje na komendy wydawane kierownicą – szybsze. Szczególnie daje się to zauważyć w okolicach centralnego położenia kierownicy. Optima Kombi wyposażona w układ R-MDPS należy do najbardziej zwinnych samochodów w swojej klasie.
Napędzana na przednie koła Optima Kombi będzie oferowana z trzema silnikami do wyboru, wszystkie spełniają normę emisji spalin Euro 6. Najsłabszą jednostką napędową jest turbodiesel 1.7 CRDi o mocy 141 KM, który – prawdopodobnie – będzie najczęściej wybierany przez klientów w Europie. Dwulitrowy, wolnossący silnik 2.0 CVVL osiąga moc 163 KM. Najmocniejsza i najbardziej sportowa z wyglądu odmiana Optimy Kombi – 2.0 T-GDI GT – jest napędzana turbodoładowanym silnikiem benzynowym z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Optima w tej wersji oddaje kierowcy do dyspozycji 245 KM i 353 Nm, dostępne w przedziale już od 1350 obr/min do 4000 obr/min.
Silnik | M | L | XL | GT Line | GT |
2.0 DOHC 163 KM 6MT | 93 900 zł | 106 900 zł | 128 400 zł | - | - |
2.0 DOHC 163 KM 6AT | - | 111 900 zł | 133 400 zł | - | - |
2.0 T-GDI 245 KM 6AT | - | - | - | - | 153 900 zł |
1.7 CRDI 141 KM 6MT | 98 900 zł | 111 900 zł | 133 400 zł | - | - |
1.7 CRDI 141 KM 7DCT | - | 118 900 zł | 140 400 zł | 143 900 zł | - |